Steam Controller apskats - Revolūcija, vai kārteijais kontrolieris?

Apskatīsim Valves radīto Steam kontrolieri un noskaidrosim vai tas ir izmainīs kontrolieru tirgu vai arī būs kārtējais produkts, lai Valve varētu iekasēt vēl kādu grasi

20.Novembris 2015 13:37
Marcisbee

Spēļu industrija pēdējos gados piedzīvo lielus satricinājumus! Tieši ierīču lauciņā sastaptas lielākās izmaiņas. Ir radītas pirmās Virtuālās Realitātes brilles, ar kurām varam iejusties kāda cita personāža lomā un pārvietoties pa tik pat virtuālu pasauli, it kā mēs atrastos un dzīvotu tajā. Microsoft ir nācis klajā ar Holo Lens. Tā ir Argumentētās Realitātes ierīce, kas mūsu dzīvo pasauli padara krāšņāku ar virtuāliem elementiem. Ir arī veste, kas spēlētājam dod iespēju sajust uz sava ķermeņa skaņas vibrācijas un ložu triecienus no pirmās personas šaudekļu spēlēm. Tas viss ir jauki, bet nedrīkstam aizmirst mūsu "legacy" spēļu ierīces - kontrolierus un to nepilnības.

Ar katru jaunu spēļu konsoli, vadības pultis jeb kontrolieri ir piedzīvojuši pārmaiņas un mazus "revolucionārus" uzlabojumus. Kā spilgtākais piemērs ir nesenāk izlaistās Sony konsoles PlayStation 4 kontrolieris Dualshock 4, kuram tika iebūvēti kustības sensori un skārienjūtīga plāksne, kas pavēra iespējas uz jaunām brīvi izmantojamām pogām, salīdzinot to ar iepriekšējo paaudzi. Bet vienmēr tie ir palikuši nemainīgi. Ir galveno darbību pogas un joystick, ar kuru varam kustēties kā arī arī darbināt kameras vadību, pie kā nav viegli pierast, it īpaši šūteru spēlēs. Vienmēr spēlētājiem ar datoru bijusi lielāka priekšroka pār vadību. Valve ar savu jaundzimušo Steam Controller cer izjaukt šo pārlieku lielo neprecizitāti kontrolieru tirgū un iespējami uzstādīt jaunu latiņu tajā, arī konsolēm. Tā kā pirms vairāk kā nedēļas tiku pie šī produkta un bija iespēja kārtīgi izspēlēties, un notestēt šo brīnumu, tad apskatīsim vai Valvei tas potenciāli ir izdevies. Vai tiešām PC geimeri beidzot varēs apsēsties arī dīvānā ?

Sāksim ar to, kāda bija pirmā pieredze ar šo ierīci (respektīvi paciņas saņemšana, atpakošana un pirmie iespaidi, to īsti netestejot). Varbūt nav vērts pieminēt, bet paciņu man kurjers atveda dienu ātrāk nekā tai bija paredzēt būt, kas var būt atkarīgs no situācijas, tāpēc nav īsti svarīgi. Sākot atpakot, uzreiz priekšā bij kontrolieris, gluži kā atverot jauna telefona kastīti. Zem tā atradās arī usb donglis ar kura palīdzību ierīce spēj sadraudzēties un izveidot kontaktu ar datoru. Nedaudz dziļāk kastē bija pamanāms arī usb pagarinātājs, lai izveidotu pēc iespējas labāku savienojumu. Kas mani pārsteidza, iepakojumā tika iekļautas arī baterijas, par ko es personīgi uzrakstīju pateicības vēstuli Valves izpilddirektoram Geibam Ņuvelam, ka tā darīt ir pareizi un viņš ir vecis.

Uz šīs gaišās nots, vēlētos arī paskaidrot kā kontrolieris ieguļas rokās un kāpēc tas ir tāds - nedaudz dīvains. Ierasto joystick vietā ir 2 skrārienjūtīgi sensori, kurus nevarētu pielīdzināt portatīvā datora trackpadam, jo pavelkot ar pirkstu pāri šiem diskiem un ātri atlaižot, kustība turpina savu trajektoriju ar mazu palēninājumu. Arī pabīdot pirkstu pa kreisi un apstādinot to, spēlē manevrs tiks izdarīts arī tik pat lielā attālumā un arī apstāsies, nevis turpinās kustību. Šo manevru varam pielīdzināt mūsdienu viedtālruņiem, kur ar pirkstu skrollējam cauri kādam garam sarakstam. Kā pirksts nokļūst atpakaļ uz sensoriem, tā kustība apstājas. Tāpēc ir kritiski, ka kontroliera dizainā plaukstas satvēriena vietas ir paceltas uz augšu, nevis nolaistas uz leju, kā tas ir Sony konsoles vai teju jebkuram citam mūsdienu kontrolierim, kas šādā gadījumā palīdz īkšķu galiem būt uz skārienjūtīgajiem paneļiem, lai iegūtu labāku precizitāti, nekā tas būtu, ja uz sensoriem atrastos viss īkšķa spilventiņš. Tas viss kopā ir lielākais šī kontroliera trumpis, potenciāli spējot aizstāt peli.

Bet pele ir tikai viena no personālā datora sastāvdaļām, kuru vajadzīgs aizstāt. Kā ir ar klaviatūras aizstāšanu ? Izskaitīsim cik tad īsti pogas ir pieejamas spaidīšanai (neskaitīsim touchpad un joystick kustības , bet fiziski spiežamas pogas), tai skaitā būs arī ar "modifier" pogas kontroliera aizmugurē, līdzīgi kā uz klaviatūras tā ir "shift" poga, aizmugurē kontrolierim tādas ir 2. Attiecīgi turot kādu no tām un spiežot vienu no 4 priekšējām pogām "X Y B A", rodas citas pogas, līdzīgi kā turot šift, mēs rakstām ar lielajiem burtiem vai simboliem, ciparu vietā. Šādā veidā pavisam kopā ir 24 spiežamas pogas, kuras iespējams aizvietot kādu no klaviatūras, kas ir diezgan liels cipars, jo tas apsteidz Dualshock 4 kontrolieri, kuram ir 17 spiežamas pogas. Attiecīgi varu arī droši teikt, ka klaviatūru šis kontrolieris spēcīgi spēj aizstāt, ņemot vērā, ka lērumam spēļu, maksimāli vajadzīgas ir 24 pogas.

Diezgan dīvains mīnuss, bet izmantotie materiāli liekas nedaudz "lēti", pie kontroliera, kurš maksā pat dārgāk kā Dualshock 4 vai XBOX ONE kontrolieri. Pakratot to, ir dzirdamas dīvainas skaņas iekšpusē, kuras varbūt nav vērts ņemt vērā, bet abiem grāvēju konsoļu saskarnes rīkiem šādu skaņu nav, kas nedaudz liecina par izmantoto materiālu nekvalitāti. Arī ar pogu spiešanu ir tas pats. Kamēr PlayStation 4 vadības pults pogas ir samērā klusas un rada "modernā" veidā baudāmu skaņu, Valves radītais brīnums atgādina klasisko Sega Genesis pults spaidīšanu - stīvi un asi. Turpinot par pogām varu pieminēt, ka iebūvētie skārienjūtīgie paneļi arī ir kā fiziskas pogas, kuras var tikt nospiestas, bet to skaņa ir drausmīga un pēc to nospiešanas, radītās vibrācijas iziet cauri rokām, kas nav īpaši patīkama sajūta. Kamēr esmu aizķēries pie mīnusu uzskaites, varu minēt, ka jaunajā vadības pultī iebūvētais vienīgais joystick, ar kuru parasti notiek spēļu personāža vadība, ir diezgan neērts un slidīgs. Ļoti bieži sanācis, ka pirksts no tā gluži vienkārši noslīd nost un personāžs apstājas, turpretī Sony kontrolierim tas ir daudz ērtāks un ar lielāku saķeri, kas tādas situācijas nerada.

Parunāsim arī par tā dēvēto Haptic Feedback, kas nozīmē, ka kontrolieris izdod arī vibrējošus pulsus, veicot kādu darbību ar to. Valve šos pulsus integrējusi kustībās, kuras tiek izdarītas uz priekšā esošiem skārienu sensoriem, tādejāti spēlētājs jūt katru izdarīto manevru vai kameras kustību. Vibrācijas ir ļoti vājas, klusas, bet tai pat laikā asas, kas ir pietiekami, lai pirksti to sajustu, bet apkārtējiem diži netraucētu ar izdalīto skaņu.

Tātad kontrolieris ir aizstājis veiksmīgi peli un klaviatūru, bet vai ir aizstājis visu ko spēlētāji mēdz darīt ? Šobrīd runa ir par čatošanu ar komandas biedriem vai draugiem ar kuriem vēlies uzspēlēt kādu spēli, vai nebūs jāvelk ārā tomēr no atvilknes klaviatūra un jātur pie dīvāna šādam gadījumam ? Arī par to ir padomāts un rasta mini revolūcija šajā jomā. Kamēr uz PlayStation 4 kaut ko uzrakstīt draugam ir murgs un tas prasīja man vairākas minūtes, lai uzrakstītu cilvēkam nelielu atbildi, kas sastāv no 5 vārdiem, ar Steam kontrolieri šo teikumu uzrakstīt prasīja vien 10 sekundes. Doma tam visam ir ļoti vienkārša un tās iniciatīva ir mūsu visu labie draugi viedtālruņi, kur mēs ar 2 pirkstiem veikli varam kaut ko uzrakstīt. Lūk šo domu Valve ir veiksmīgi aizguvusi. Paņēmusi klaviatūru pilnā tās garumā, sadalījusi uz pusēm, kur par kreiso burtu un simbolu bloku atbildīgs būs kreisais īkšķis, bet par otru pusi, labais. Bīdot īkšķus pa skārienu sensoriem, rodas sajūta, kā rakstītu kādam sms uz telefona. Tā kā tā ir mūsdienās ierasta lieta, tad tā 100x atvieglo čatošanu ar draugiem no dīvāna. Tā kā atbilde ir tāda, ka klaviatūra ir pilnībā aizstāta.

Baterijas darbības laiks ir pārsteidzošs. Kamēr Dualshock 4 spēj ar vienu uzlādi izturēt 4-5h garu spēles sessiju, līdz tas ir jālādē, Valves radītais aparāts man ir izturējis vairāk kā nedēļu un statistika rāda, ka sēžu joprojām ar 100% baterijas tilpumu. Brīdī, kad uzmetu statistikai aci, nenoticēju un pārbaudīju, vai tiešām tā var būt. Un izrādās var. Valve uzsver, ka 2 AA baterijas spēj kontrolieri darbināt līdz par 80 stundām!!! Vēlreiz uzsvēršu - 80 stundām! Lai gan man gribētos mazāk to stundu skaitu dēļ veida kā baterijas tiek ieliktas kontrolierī vai izņemtas no tā. Baterijas glabājas katra savā pusē, veidojot vidu pultij īpaši tievu nemaisošu pa pirkstiem. Katrai baterijas iegultnei ir atsevišķa kājiņa, kuru paspiežot, baterija smuki izslīd ārā. Šis process ir daudz apmierinošāks nekā tam vajadzētu būt, tāpēc gluži vai paliek žēl, ka to procesu varēšu atkārtot, tikai pēc 80 stundām.

Labi viss ir jauki un forši, bet kā tad notiek pašu spēļu spēlēšana ? Testiem izvēlējos pāris spēles, kuras manuprāt pārbauda visus žanrus un limitus. Pirmo saucu palīgā Age of Empires II: HD Edition. Kur ļoti spējīgi varētu iztestēt kontroliera peles aizstāšanas prasmes. Nācās iztestēt arī kontrolu automātisko mappingu, jo šī spēle neatbalsta šo vadības pulti. Izvēloties vienu no piedāvātajiem šabloniem, ķēros klāt spēlei. Ļoti intuitīvi jau pašā sākumā sapratu, ka kustināt pelīti ir ar labo sensoru un peles taustiņi simulē kontroliera aizmugurē novietotās pogas. Kas rada komfortablu un ērtu spēles ritējumu. Patiesību sakot, bija tik ērta vadība, ka es uzvarēju maču un tas jau vien par kaut ko liecina.

Turpinot testus, atvēru Dirt Rally. Izbraucu no starta un grāvī iekšā, aizvēru ciet un atvēru Dirt 3 Complete Edition un uzreiz cita lieta. Tā kā ar klaviatūru spēju izbraukt pa pirmo vietu, mašīnu nesadauzot, arī ar kontrolieri finišēju pirmais un mašīnai ne skrambas. Vienīgā problēma, kas radās ir pirkstu novietošana uz kontroliera. Braukšanas spēlēs nav svarīgi izmantot kādu no skārienjūtīgajiem paneļiem, tāpēc pirkstiem no tiem bija jābūt nost, savādāk kamera mistiski aizgriezās prom no trases un ceļa redzamība pazuda. Tāpēc dīvaina situācija, kur man ir īkšķi jātur gaisā, kamēr braucu trasi, nevis nolieku tos uz kontroliera, lai atpūtīnātu. Bet spēlēm jebkuras pogas vai kustības sensoriem var nomainīt, vai izņemt un aizvietot, tāpēc ja man tas būtu dzīvības un nāves jautājums, es noņemtu no sensoriem nebkādas pogas nost un turētu uz tiem īkšķus, braucot trases.

Vēlējos iztestēt kā vecās spēles turās pie šī jaunā kontroliera, tāpēc atvēru klasisko Grand Theft Auto III. Arī vadība šeit nebija paredzēta kontrolierim, tāpēc izvēlējos automātiski izveidotu Valves šablonu. Veiksmīgi uzsāku spēli, izpildīju pāris misijas un sapratu, ka spēle ir vienkārši par vecu, manam izlepušajam prātam, tāpēc aizvēru ciet, bet fakts kā tāds, ka visi kontroli darbojās un darbojās pienācīgi labi, lai būtu spēlējama arī vecāka tipa spēle. Šeit vēlos pieminēt arī vienu citu pavecu spēli - Star Wars: Jedi Academy. Pirms atvēršanas parādījās arī pirmo reizi jau komūnas izveidoti kontrolu šabloni no kuriem varēja izvēlēties kādu kurš labāk patīk. Izvēlējos populārāko, kuru izmanto 90+ cilvēki un izmēģināju. Arī šeit problēmu nebija, visas vajadzīgās kontroles bija iespējams nospiest un ļoti ērtā veidā. Šādā veidā komūna var veidot pati savus kontrolieru pogu izklājumus un citi tos lietot.

Nākošais upuris bija Evolve, kas jau ir mūsdienīgs pirmās personas šaudeklis. Spēli uzsākt bija pagrūti, jo pogas nedaudz juka un nemaz neizdevās uzvarēt nevienu maču, tāpēc aizvēru ciet spēli un nospiedu "play" uz Left 4 Dead 2. Sākot kampaņu, jutu, ka kaut kā dīvaini man lēkā mērķis, jau biju norakstījis, kā gļuku. Vēlāk spēlē, nejauši atklāju, ka tas nepavisam nav gļuks, bet gan kontroliera otrs lielais trumpis! Ideja ir tāda, ka rokās turamajam brīnumam ir iebūvēti kustības sensori un uzliekot pirkstu uz skārienu paneli, tas iedarbojas un nu jau tēmēt zombijiem galvās varēja kustinot pašu kontrolieri. Sajūta bija kā kustinātu pašu ieroci un kamera tam līdzi, kas manu precizitāti uzlaboja par ļoti lielu sprīdi + tas mani pārsteidza un radīja interesantāku kampaņas izspēlēšanu. Tiesa gan šādu kustības sensora izmantošanu izjutu tikai L4D2, bet nevienā citā. Bet nu laiks rādīs, vai citas spēles arī ko šādu mācēs parādīt.

Pa lielam visa veida spēles izmēģināju un rezultāti ir diezgan pārsteidzoši. Ar vieglu sirdi varu teikt, ka Steam Controller mani tiešām pārsteidza un viennozīmīgi pārspēj, manā rīcībā esošās konsoles, PlayStation 4 kontrolieri. Bet es redzu arī veidus kā šo vadības objektu padarīt vēl labāku un ērtāku, tāpēc vēl ir kur augt, bet latiņa tirgū ir uzstādīta jauna. Es ticu, ka nākošās paaudzes konsoles izstrādās visai līdzīgus kontrolierus ar skārienjūtīgu paneļu domu prātā. Valves izstrādātais brīnums tiešām spēj aizstāt peli un klaviatūru spēlēšanas nolūkiem (pamēģināju arī pasērfot internetā ar kontrolieri un nebija pretenziju, bet labāk to izvēlos darīt no datora ar peli un klaviatūru vai no telefona). Tas sniedz iespēju PC spēlētājiem beidzot apsēsties mīkstos dīvānos (konsoles atmosfērā) spēlēt mīļākās spēles, neraizējoties par peles vajadzību. Tas noteikti neizstums peli no spēlētāju tirgus, bet noteikti būs kā aizstājējs, ja rodas vēlme nesēdēt pie galda.

Cena nav tā mazākā un Steam veikalā to var iegādāties par 54,99€. Vai tas ir tā vērts ? Ja patīk spēlēt PC spēles un tai pat laikā kārojas apsēsties dīvānā, bet ar peli grūtības tur manevrēt, tad šis risinājums ir tieši laikā.

3917 skatījumi 12 komenti kudos

Raksta autors

1 komentārs The Room triloģijas apskats
14.Novembris 2015 13:04
Mikonens

12 Komentāri

20.Novembris 2015 14:10

Manuprāt, kontroliera cena nav nemaz tik liela , ņemot vērā to faktu ,ka apmēram visi jaunās paaudzes kontrolieri maksā apmēram tāpat un to ,ka STEAM Controller ir salīdzinoši jauna prece tirgū un kā jau ir pieņemts - viss jauns ir samērā dārgs. Esmu pārliecināts ,ka pēc noteikta laika posma šis kontrolieris būs lētāks un būs populārāks par tagadējās paaudzes kontrolieriem. Kā arī ļoti ceru ,ka Valve ņems vērā lietotāju ieteikumus / atsauksmes un salabos problēmu ar kontroliera dīvainām skaņām; nomainīs joystickus un vispārībā turpinās pilnveidot viņu uzsākto projektu. Jebkurā gadījumā - malacis ,Mārci, esi paveicis lielisku darbu saistībā ar šo rakstu. Liels paldies! Bet vēlos Tev uzdot vienu jautājumu - kāpēc Tu vienmēr salīdzini STEAM Controller ar Dualshock 4? Kāpēc Tu neesi ielicis kaut vienu salīdzinājumu ar XBOX One kontrollieri ,jo ,vismaz es, uzskatu STEAM Controller par tiešu konkurentu XBOX kontrolieriem ,kuri ir populārāki un officiāli pieejami uz PC platformas ,atšķirībā no Dualshock.

Ieraksts tika labots, 20.Novembris 2015 14:12
20.Novembris 2015 14:19
Marcisbee Dizaineris

@Railman0z Noteikti cena kritīs, tas ir kā fakts Salīdzinu ar Dualshock, jo tas bija pa rokai un ir testēts visos sīkumos. Ar Xbox kontrolieri tik liela pieredze nav bijusi, tāpēc nespēju ar to pilnvērtīgi salīdzināt.

20.Novembris 2015 15:00

Izlasiju un sapratu ka pagaidām nesteigšos ar STEAM CONTROLLER iegādi ļoti labs apskats PALDIES

20.Novembris 2015 15:17

Liels paldies jau vien Tev par šo garo rakstu. Kāpēc? Esmu slinks lasītājs un nemēdzu neko garu lasīt, bet šoreiz bija izņēmums un nenožēloju, ka veltīju savu laiku, lai šo rakstu izlasītu pilnībā visu. Par rakstu: Neesmu nekāds lielais spēļu fans, varu teikt, ka jau kādu laiku vispār neko nespēlēju un arī neinteresējos par gaiming pasauli. Bet izlasot tavu rakstu, sāku pārdomāt, viss attīstās tik strauji un uz to labo pusi, ka sāk gribēties atkal geimot. Teksta vidū jau sāka siekala tecēt. Ar šādu kontrolieri, spēlēšana būtu vienkārši bauda, jeb kā sarunvalodā saka "kaifs". Visvairāk mani izbrīnīja baterijas darbības laiks, tas tik ir laiks. Īsti geimeri to noteikti novērtēs. Par cenu: Cena man liekas, pat pārsteidzoši zema priekš kaut kā šāda. Citi tērē lielākas naudas priekš pelēm un klaviatūrām.

Ieraksts tika labots, 20.Novembris 2015 15:21
20.Novembris 2015 18:35
goodman2576 Redaktors

Paldies par lielisku apskatu. Pilnīgi skaidrs ka Steam kontrolieris reiz būs arī manās rokās, bet piekrītu @RailmanOz ka jāpagaida rev2, ar kvalitatīvākām komponentēm un mehānikas uzlabojumiem, tad 50eur noteikti nebūs žēl. Citādi Steam ir malači, baterijas darbības laiks pilnīgi iespārda... liekas drusku nereāli? kas tās par bačām komplektā?

20.Novembris 2015 18:51
Marcisbee Dizaineris

@goodman2576 Komplektā ir divas parāstās Duracel AA pirkstiņu baterijas.

20.Novembris 2015 19:00

Ar tām baterijām ir diezgan interesanti. Kad nopirku Xbox 360, arī komplektā nāca divas Duracel AA baterijas. Nogāja ļoti ilgi. Tagad esmu izmēģinājis daž ne dažādākās - labi ja tur pusi no tā, ko izturēja oriģinālās. Man tāda aizdoma, ka ārvalstīs pat Duracel baterijas ir labākas. Tiesa gan, jau labu laiku biju pārgājis uz ķiniešu lādējamajām baterijām. Tur maz, bet lētas, un nopērkot divus komplektus tas īsti netraucē. Tas tā, oftopiks. Par pašu steam controlieri - noteikti paņemšu, kad iznāks jaunāka versija, jo šo uzskatu par sava veida prototipu, lai noskaidrotu tautas viedokli.

21.Novembris 2015 11:00
Marcisbee Dizaineris

@Wreck Tieši manas domas. Otrā versija šim projektam būs zvērīgāka.

24.Novembris 2015 11:26
NecroBob Redaktors

Hmmmm esmu skatijies dažādus ārvalstu apskatus, visi kā viens saka ,ka fps noteikti ir labāk spēlēt ar Dualshocku vai Xbox kontrolieri.

24.Novembris 2015 19:56
Marcisbee Dizaineris

@NecroBob Es uzskatu, ka tas ir ļoti neoptimāls vērtējums. Šajā brīdī kontrolieris neaizvieto konsoļu kontrolierus, bet gan dod iespēju pc spēlētājiem apsēsties uz dīvāna. Tāpēc salīdzinot ar peli, nevis ar citu kontrolieri - viss ir vairāk kā bumbās. Tiesa kontrolierim ir iespaidīts learning curve, kuru noteikti nevar iemācīties laika sprīdī, kuru pavadīja apskatu veidotāji ar kontrolieri. Tas pats curve ir arī pašam dualshock.

26.Novembris 2015 19:01
edza Spameris

interesanti kā būtu ar šito CSGO kapāt ?

30.Novembris 2015 09:50
Marcisbee Dizaineris

@edza Komandas biedri Tevi traki nolamātu, bet spēlēt jau var

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!