Life is Strange apskats

Spēļu tirgū popularitāti ir iemantojis jauns spēļu žanrs, kas pārsteidzis pasauli ar stāstiem, kurus, iespējams, nemaz nebūtu iespējams realizēt citos žanros.

28.Decembris 2015 19:54
fenfen

Spēļu tirgū popularitāti ir iemantojis jauns spēļu žanrs, kas pārsteidzis pasauli ar stāstiem, kurus, iespējams, nemaz nebūtu iespējams realizēt citos žanros... piemēram, The Walking Dead.

Vizuālais piedzīvojums pamatā nodarbojas ar informācijas nodošanu spēlētajam tieši ar attēla palīdzību. Līdzīgi kā Japānā tik populārajam vizuālo stāstu žanram, vizuālajās piedzīvojumu spēlēs liels uzsvars ir tieši sižetam. Līdz nesenam laikam vizuālo piedzīvoju spēles bija nišas produkts ar ik pa laikam veikalu plauktos nonākušiem labiem piemēriem, kuriem diemžēl neizdodas piedzīvot tik lielu un ilgstošu popularitāti kā, piemēram, FPS žanra spēlēm.

Tas ir skaidrojams ar to, ka spēlētāja ietekme uz ekrānā notiekošo ir daudz mazāka nekā lielākajā daļā citu žanru, tās pamatā ir vienkāršu komandu došana spēles tēliem, izvēļu izdarīšana, kā arī, lai pilnībā izbaudītu šādu spēli, ir nepieciešams iedziļināties sižetā, lasot garus tekstus vai klausoties šķietami garlaicīgus dialogus.

Kā jau minēju, pēdējos pāris gados vizuālā piedzīvojuma spēļu žanrs ir piedzīvojis atdzimšanu ar diezgan labiem piemēriem no Telltale spēļu studijas, un ar katru gadu parādās jaunas un jaunas spēles, kuras cenšas atkārtot minētās studijas veiksmi ar dažādiem panākumiem.

Viena no tendences īstenotājām – jauniesācējām – ir franču Dontnod spēļu studija, kas šī gada sākumā uzsāka epizodisku vizuālā piedzīvojuma spēles Life is Strange izdošanu.

1. ATTĒLS

Life is Strange ir spēle par 18 gadus vecu meiteni Maksu jeb Maksīni, kura no dzīves Sietlā pārvācas uz mazpilsētu Oregonā, Arkādijas Līcī, lai studētu fotogrāfijas mākslu Blakvelas Akadēmijā.

Šajā idilliskajā pilsētiņā ne viss ir kā tas šķiet pēc pirmā skata. Ne tikai pati varone, bet katrs, ar ko tā saskaras, šķiet, ir iesaistīts kādā mistērijā, kas apvīta ar mistiku vai vismaz zinātniski neizskaidrotiem fenomeniem.

Life is Strange galvenā varone diezgan ātri atklāj savas pārdabiskās spējas, kuras ir pamata mehānisms visai spēlei – laika un telpas manipulācija.

Šīs spējas tiek atjautīgi ekspluatētas atbilstoši žanra labākajām tradīcijām un nešķiet kā apgrūtinošs vai nevajadzīgs piedēklis – Maksa klīst pa spēles pasauli, risinot mīklas un kontaktējoties ar citiem varoņiem, ko bez šīs spējas nebūtu iespējams izdarīt, piemēram, varonei ir nepieciešams iekļūt kādā telpā, ko izdarīt var tikai, uzspridzinot slēdzeni, taču, to izdarot, tiek iedarbināta signalizācijas trauksme, līdz ar ko Maksa var uzspridzināt slēdzeni, iekļūt aizslēgtajā telpā, „attīt” laiku līdz durvis tiek uzspridzinātas. Šādā rezultātā netiek sabojātas durvis vai iedarbināta signalizācija, un Maksa durvis var vienkārši atslēgt no iekšpuses.

Spēlē ir vairākas šādas un līdzīgas mīklas un komunikācijas situācijas, kuras, pāris reizes „neattinot” ,nav iespējams atrisināt, jo gluži vienkārši līdz tam pati Maksa nemaz nezina par kādu iespēju eksistenci, kas, manuprāt, ir diezgan interesanta mehānika.

Turpinot, neievērojot kaut kādu noteiktu kārtību, noteikti ir jāpiebilst par dialogiem un izvēlēm. Visi dialogi, kā arī Maksas iekšējie monologi ir profesionāli ierunāti, lai stiprinātu spēlētāja saikni ar spēli. Kā jau klasiskām šī žanra spēlēm, arī Life is Strange ir daudz veidu, kā ietekmēt turpmāko sižeta attīstību, teiksim, daudzām situācijām ir vairāki iespējami varianti, kurus, pateicoties Maksas spējām, ir iespējams apskatīt un izvēlēties pēc sirds patikas.

Varoņi bieži atceras, ko Maksa ir darījusi vai teikusi agrāk spēlē, kas var padarīt vieglākas vai tieši pretēji – sarežģītākas – vairākas lietas vēlāk spēlē, taču par nožēlu jāatzīst, ka pašai spēlei ir pamatā tikai divi iznākumi, kas no vienas puses ir nenovēršami, ja viss spēles sižets tiek vērtēts veselumā, taču tomēr patīkami ir tas, ka līdz tam pastāv ļoti daudz mainīgo, kas neatkarīgi no spēles nobeiguma var atšķirties un ietekmēt, kā līdz šim nobeigumam spēlētājs nokļūst.

2. ATTĒLS

Jāuzslavē aktieru darbs, ierunājot varoņus. Visās situācijās dialogi ir ticami inscenēti un reti izjauc spēles ritmu ar šķietami stulbiem tekstiem. Varoņu balsis – spēcīgas un reti deviē ārpus spēles uzliktās latiņas. Džilas sviestmaize.

Vizuālajā ziņā Life is Strange droši krietni pārspēj Telltale izmazgātās tekstūras un neizteiksmīgos efektus, ar izskatīgu kopainu, ko ik palaikam pabojā zemas izšķirtspējas tekstūras, kuras mijās ar ekspresionisma stilā ieturētām ar roku gleznotām tekstūrām. Kopumā Arkādijas Līcī valda brīnišķīga atmosfēra, ko rada šķietami laikā sastingušas, ar gaumīgiem filtriem apstrādātas ainas, kurās Maksa izbauda vientulību vai komunicē ar citiem varoņiem.

3. ATTĒLS

Pirmās pāris stundas, ja spēlētājs atbilst manam raksturam, tiks nomākts ar „stilīgām” atsaucēm no sociālajiem tīkliem, taču tas viss līdz kādam brīdim. Jā, tas viss mani pārtrauca satraukt, kad sapratu, ka tas ir darīts ar nolūku pasniegt Life is Strange kā stāstu mūsu laikmeta paaudzei un Maksīni kā mazliet garlaicīgu, nūģīgu šī laikmeta produktu. Visa stāsta garumā ir redzama spēcīga rakstura attīstība vairākos varoņos, piemēram, Maksīne ātri atmet „stilīgās” atsauces, kļūstot daudz pašpārliecinātāka, kas liek domāt, ka tas viss ir bijis tikai maska, lai slēptu varones iekšējos kompleksus.

Life is Strange aizskar vairākas tabu tēmas, piemēram, pusaudžu grūtniecību, psiholoģiska rakstura personības novirzes, tāpat spēle nekautrējas runāt par narkomāniju, alkoholismu, homoseksualitāti, pašnāvību, reliģiju, eitanāziju, šķietami neieņemot labvēlīgu pozu nevienai no šīm tēmām, taču arī nenoniecinot nevienu no tām. Life is Strange necenšas propagandēt kādu nostāju, tieši otrādi, tā cenšas veicināt pārdomas par šīm tēmām, izraisīt kaut kādas iekšējas pretrunas. Life is Strange virsroku neņem nedz šovinisms, nedz feminisms, tā cenšas uzburt šķietami neiespējamo egalitārismu, ignorējot sabiedrības radītos ierobežojumus un aizspriedumus.

Life is Strange nebūt nav izcilākais mākslas darbs vai spēle, kāda jebkad radīta šajā pasaulē, taču tā tomēr spēj uzrunāt savu spēlētāju, izraisīt emocijas, pārdomas, ko nevarētu teikt par katru mūsdienās publicēto spēli. Life is Strange tik ļoti cenšas radīt ideālistisku nesamaitātības iespaidu, ka reizēm gribas aizmirst, ka dzīvojam pasaulē, kurā tādas vērtības kā draudzība, mīlestība, kaut vai līdzcietība pret sev blakusesošajiem tiek iemainītas pret materiāliem labumiem.

Neraugoties uz visu, Life is Strange ir šedevrs, kādam līdzīgu es neesmu spēlējis kādu laiku un kas liek man ar nepacietību gaidīt, ko Dontnod ir iecerējis attiecībā pret to nākotnē.

1497 skatījumi 6 komenti kudos
3 komentāri Rise of the Tomb Raider uz PC iznāks jau 2016. gada janvārī
27.Decembris 2015 11:44
Skhen

6 Komentāri

28.Decembris 2015 20:10

Tales from the Borderlands ir šī paša mega-creepy žanra piemērs?

28.Decembris 2015 21:35
Marcisbee Dizaineris

@OMOGROSO Atkarībā ko uztver par creepy. Either way Telltales spēles tomēr ir mazliet savādākā stilā, gan gameplay, gan stāsta risināšanā, bet saprotu kāpēc tāds salīdzinājums

28.Decembris 2015 22:25

Ekselenta spēle, patika daudz vairāk par tipisko Telltale produkciju. Nevajag ļauties pirmajam iespaidam, ka stāsts ir par pubertātes nomocītām meitenītēm un viņu žēlīgajiem piedzīvojumiem pūtīšu zemē. Ok, daļēji tas tā ir, bet lieliski uzrakstītie varoņi, neprognozējamais stāsts un twinpīcīgā atmosfēra ievilka nekautrējoties un katru nākamo epizodi lika gaidīt arvien intensīvāk. Kvalitatīvs apskats, paldies.

Ieraksts tika labots, 28.Decembris 2015 22:26
29.Decembris 2015 10:48
goodman2576 Redaktors

Paldies, lielisks raksts, tikai žēl ka @fenfen nav atrodams lietotāju sarakstā, @Marcisbee kā tas sanāk ir raksta autors bet nav strike.lv lietotājs. Raksts tiešām labs, uz reiz sagribējās turpināt pirmo epizodi un iegādāties arī pārējas

29.Decembris 2015 11:35
Marcisbee Dizaineris

@goodman2576 Jo mums ir iespēja uzlikt "Alias" kā raksta autoru, tādejādi cienot raksta autoru, lai arī viņš nebūtu reģistrējies šeit

29.Decembris 2015 11:49
goodman2576 Redaktors

@Marcisbee nu Sk. bet žēl nevar piesekot labi raksta

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!