Apskats: Virtue's Last Reward

2012. gada beigās iznāca īpaša spēle ar nosaukumu Virtue’s Last Reward

3.Jūlijs 2016 09:15
genotsiid

Tā kā beidzot ir iznākusi Zero Time Dilemma, mana 2016. gada gaidītākā spēle, pirms tās apskata tapšanas nolēmu pārpublicēt Zero Escape seriāla iepriekšējās daļas rediģētu recenziju, kas tapa 2014. gadā vienai no Latvijas mirušajām lapām.

Apskatītā versija: 3DS

Virtue’s Last Reward (turpmāk tekstā VLR) ir garīgais turpinājums 2009. gada Nintendo DS piedzīvojumu spēlei Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, kura nekad netika izdota Eiropas tirgum, kaut arī citur pasaulē to augstu novērtēja. Par laimi, tas neatturēja izdevēju Rising Star Games no turpinājuma izdošanas mūsu reģionam.

VLR pēc būtības pieder vizuālā romāna (visual novel) žanram un sastāv no divām daļām. Pirmā ir t. s. Novel sekcija, kurā ir jālasa daudz teksta un ik pa laikam jāveic kāda izvēle, bet otrā – izkļūšana no istabas. Abas ir savā starpā saistītas un nevar pastāvēt viena bez otras. Stāstu ir sarakstījis augstu atzītā vizuālā romāna Ever 17: The Out of Infinity autors Kotaro Uchikoshi.

1. attēls Aproce, kas spēj injicēt nāvējošas vielas

VLR sākas ar to, ka galvenais varonis Sigma kopā ar nezināmu meiteni vārdā Fai (Phi) pamostas kādā savādā liftā. Nesaprotot, kas, pie velna, notiek, abi apvienojas spēkiem un, atrisinot tās uzdevumus, izkļūst no telpas, kurā bija iespundēti. Pēc tam viņi satiekas ar grupiņu cilvēku, kuri ir tādā pašā situācijā kā Sigma un Fai un kuriem ir tikpat maz nojausmas par notiekošo. Gaisā virmo neuzticība. Ir visādi jautājumi, piemēram: „Vai tiešām savādais vīrietis kostīmā cieš no amnēzijas? Kā abas sievietes pazīst viena otru? Kāpēc esmu šeit?”

Pēc neveiklās iepazīšanās uz ekrāna parādās zaķis vārdā Zero, kurš pastāsta, ka visi ir spiesti piedalīties spēlē Nonary Game: Ambidex Edition. Nāvējošās aproces katram uz rokas rāda punktu skaitu un atlikušo laiku. Mērķis ir savākt vismaz 9 punktus, lai atvērtu durvis ar skaitli 9 uz tām. Tās var attaisīt tikai vienreiz un uz 9 sekundēm. Ja kādam nav vajadzīgais punktu skaits un durvis jau tika atvērtas, izbēgt nav iespējams. Ir jābalso: uzticēties vai piekrāpt. Nav vajadzības apskatā izskaidrot visus noteikumus. Pietiek vien zināt to, ka 0 vai mazāk punktu nozīmē nāvi, līdz ar to katram dalībniekam ir jāizvēlas būt godīgam vai ļaunprātīgi jāizmanto citu uzticība, lai tikai ātrāk tiktu brīvībā vai aizsargātos.

VLR stāsta lieliskums galvenokārt izpaužas tā negaidītajos pavērsienos un atklāsmēs, kas var pilnībā apgāzt kājām gaisā iepriekšējās idejas un pieņēmumus. Esiet gatavi tikt šokēti. Spēlē tiek izklāstītas dažādas grūti aptveramas – un reizēm vājprātīgas – teorijas, kas pamatotas ar zinātniskiem faktiem. Daudzviet sižetā parādās arī uzraksti un teicieni latīņu valodā, kā arī augstākā matemātika. To nozīmi atklājam sižeta laikā.

2. attēls

Katram no Nonary Game deviņiem dalībniekiem ir savs nobeigums, bet, lai līdz tam tiktu, sižeta gaitā ir jāveic dažādas izvēles. Sākumā to ir trīs, kuras tālāk nošķiras divās, kuras savukārt sadalās vēl divās, u. t. t. Lai neapmaldītos, gandrīz jebkurā brīdī iespējams atvērt karti, kurā var redzēt sižeta progresu un atgriezties atpakaļ jebkurā no apmeklētajiem stāsta notikumiem.

Neliels trūkums kartei ir tas, ka var mazliet uz priekšu redzēt, cik garš ir katrs ceļš, tādējādi vieglāk nosakot, kura izvēle būs īstā. Interesanti ir tas, ka VLR gandrīz katra izvēle – vienalga, cik traģiska vai pozitīva – spēlētājam palīdz labāk saprast notiekošo, mudinot izpētīt visus iespējamos iznākumus katrā situācijā, tādējādi iegūstot vairāk informācijas un, iespējams, atslēdzot jaunus sižeta pavedienus.

Atklāt notiekošā iemeslus un citu dalībnieku noslēpumus viennozīmīgi ir aizraujoši visu 40 un vairāk stundu, kas nepieciešamas VLR iziešanai, laikā. Bieži gan sanāk atkārtoti lasīt tos pašus tekstus, taču te noder automātiskā izlaišanas funkcija, kas apstājas pie jaunajām rindām. Dialogi ir lielākoties ierunāti (japāniski vai angliski (tikai ASV versijā)), kas ir vērā ņemams fakts šāda izmēra kabatas konsoļu spēlei. Ja ir kaut kas, kam stāsta ziņā varētu piesieties, tad tikai pāris sīkumiem, kas spēles beigās šķiet neloģiski jaunāko atklājumu kontekstā.

3. attēls Viens no uzrakstiem, kura nozīmi atklājam stāsta gaitā

Kad nenodarbojamies ar vizuālā romāna lasīšanu, esam aizņemti, mēģinot izbēgt no kādas telpas. Lai atvērtu tās izeju, ir jāattaisa seifs, kurā ir atslēga. Paroli tam var iegūt, atrisinot dažādās mīklas, kas ir izvietotas katrā no telpām. Piemēram, ir jāsavāc dažādi istabā atrodami priekšmeti un jāievieto svaros. Tā kā svari ir mehāniski un īsto smagumu nekur nerāda, jāizmanto atsvars un priekšmeti jāsalīdzina cits ar citu, tādējādi iegūstot skaitļus, kas veido paroli. Bieži vien mīklas ir visai sarežģītas un pie to atrisināšanas var ilgi sēdēt un lauzīt galvu.

Viedokļi var dalīties par istabas līmeņiem. No vienas puses skatoties, mīklas ir pilnīgi loģiskas spēles kontekstā un patīkama pārmaiņa pēc ilgās lasīšanas, taču tiem, kas nepacietīgi gaida nākamo lielo notikumu stāstā, tās var likties kā traucēklis. Istabās raisās sarunas, taču tās nav ierunātas. Šeit iespējams nedaudz labāk iepazīt tēlus un seifos atrast svarīgus priekšmetus, tomēr nekas sižetiski nozīmīgs tur nenotiek. Būtu jauki, ja šo spēles procesa daļu varētu izlaist. Mīklas ir gudri izdomātas, bet ne tuvu ne tik interesantas, cik stāsts.

4. attēls

Kopumā Virtue’s Last Reward ir lieliska piedzīvojumu spēle ar aizraujošu sižetu, kas ir pilns negaidītu pavērsienu, sarežģītu teoriju un šokējošu atklāsmju. Līmeņi, kuros jāizkļūst no istabām, var būt laba vai slikta lieta atkarībā no katra indivīda perspektīvas, tomēr spēlē tie iederas. Jebkādi trūkumi, kas sastopami VLR, nav nekas vairāk kā sīkumi. Spēli var ieteikt katram 3DS vai Vita īpašniekam, kurš māk lasīt.

Žanrs: Visual Novel, Adventure

Platformas: 3DS, PS Vita

Izstrādātājs: Spike Chunsoft

Izdevējs Eiropā: Rising Star Games

Iznākšanas datums Eiropā: 23.11.2012.

1318 skatījumi 2 komenti kudos

Raksta autors

1 komentārs Death's Gambit - Dark Souls divās dimensijās
19.Jūnijs 2016 18:53
Vito

2 Komentāri

3.Jūlijs 2016 09:34

Izskatās interesanti. No vienas puses šāda veida spēles ir interesantas, ar dažādiem pavērsieniem. No otras - tas gameplay ir bieži vien garlaicīgs un nosit vēlmi spēlēt.

3.Jūlijs 2016 09:51
genotsiid Redaktors

@Wreck Galvenais šajā žanrā ir stāsts, kaut kādas papildu iespējas nav obligātas. Piemēri, kur pievienotais gameplay ir izdevies, manuprāt, ir Danganronpa spēles. VLR mīklas gan ir ļoti pretrunīgas, mani tās bieži kaitināja. Tas pats ir ar jaunāko daļu (sīkāk būs apskatā).

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!