Apskats: Rise of The Tomb Raider

Ļoti labi.

25.Oktobris 2016 19:43
genotsiid

Apskatītā versija: PlayStation 4

Vairāk nekā 45 miljoni pārdotu eksemplāru 20 gadu gaitā padara Tomb Raider sēriju par vienu no zināmākajām interaktīvās izklaides medija pārstāvēm. Tās galvenā varone Lara Krofta (Lara Croft) 90. gadu beigās, šķiet, video spēļu cienītājiem bija tikpat pazīstama kā Mario. Viņa ar supervarones cienīgām spējām izlaupīja senas kapenes dažādās pasaules malās, lēca pāri neiespējamām aizām un atšaudījās no algotņiem, dinozauriem un citplanētiešiem, lietojot savu spīdīgo pistoļu pāri. Tomb Raider vairāk vai mazāk radīja 3D Action-Adventure žanru un beidzot ielika daiļā dzimuma pārstāvi galvenajā lomā.

Tomēr laiks nestāv uz vietas, un pēc populāro Uncharted spēļu iznākšanas 2000. gadu pirmajā dekādē, kas pacēla latiņu Indiana Jones tipa piedzīvojumiem, karaliene tika nogāzta no troņa. Pēc dažām ne tik veiksmīgām daļām izstrādātāji Crystal Dynamics nolēma sēriju atsākt «no nulles». 2013. gada Tomb Raider asprātīgo un rotaļīgo aristokrātu meitu ar milzīgu «pienotavu» aizstāj ar cilvēcīgu (sākotnēji) un skumīgu Laru – salīdzinoši vāju sievieti ar ambīcijām, kura gribot negribot kļūst par kapenes laupošu masu iznīcināšanas mašīnu. Tiek uzsvērta viņas iekšējā pasaule un «attīstība» (ja kļūšanu par slepkavu to tā var nosaukt).

1. attēls

Ledus izskatās lieliski

Savā jaunajā veidolā Tomb Raider piedāvā noslēpumainu salu, ko varam lielākoties brīvi izpētīt, atrodot visādus dokumentus, artefaktus un, protams, kapenes. Spēles atvērtums krasi kontrastē ar īpaši lineārajām Uncharted daļām, savukārt drūmais tonis Larai pirms pretinieku nošaušanas liek nobirdināt pa asarai, ko nevarētu teikt par Sony produktu psihopātisko varoni. 2015. gadā parādījās Rise of the Tomb Raider (turpmāk – ROTTR) – jaunās kapeņu izlaupītājas dzīves nākamā nodaļa. Sākotnēji spēle bija ekskluzīva Xbox konsolēm, bet tagad to var baudīt arī PlayStation 4 īpašnieki 20 Year Celebration variantā.

Izaugusi no sievietes, kam riebjas kapenes, par drosmīgu pētnieci, šoreiz Lara dodas uz Sīriju pabeigt tēva iesāktos Dievišķā avota – artefakta, kas glābs pasauli no visām kaitēm – meklējumus. Tur sieviete iepazīstas ar agresīvi noskaņoto Trinity grupējumu, kas mēģina atrast to pašu, ko viņa, bet, protams, ļauniem mērķiem. Tālāk ceļojums ved uz auksto Sibīriju. Lai gan ieradusies tur ekspedīcijā, nevis lopu vagonā, Lara nonāk neapskaužamā situācijā un drīz vien ir spiesta atkal izmantot iepriekšējā spēlē iepazītos izdzīvošanas paņēmienus. Drīz vien šaujam vīriešiem un dzīvniekiem galvās, iznīcinām kultūras pieminekļus un kaujamies ar pārdabiskām būtnēm.

2. attēls

Akmens būves izskatās lieliski

Kā jau droši vien noprotat pēc lasītā, ROTTR stāsts ir pilnīgs žanra standarts ar skaidri definētu slikto un labo pusi. Tas piedāvā to, kas jau vairākkārt ir redzēts citās līdzīgās spēlēs – brutāls, bet prātā slims ļaundaris, satriecoši skaisti skati, daudz sprādzienu, brūkošas ēkas un pazīstama formula (apšaude, kāpelēšana, mīklas risināšana, filmiņa utt.). Kad ir izieti tādi unikāli darbi kā, piemēram, Quantum Break, ROTTR sižets un tēli liekas pavisam aizmirstami. Par laimi, šoreiz gaisotne ir pozitīvāka un iepriekšējās daļas vājprātīgais sadisms ir pazudis. Par sliktu gan nebūtu nācis arī kāds dialogos iekļauts joks – humors diemžēl ir atstāts tikai spēles sasniegumiem (uzspridzini kādu dzīvnieku, ha-ha... ha). Kopumā stāsta ziņā iepriekšējā Tomb Raider šķiet oriģinālāka un saistošāka.

Laru jau atkal ierunā tā pati amerikāņu aktrise, kuras sniegums brīžiem ir diezgan nepārliecinošs. Bieži dzirdami sievietes monologi, kuros viņa atminas savu tēvu. Rindas tajos tiek lasītas diezgan nedabīgi, un Lara vēl aizvien neizklausās pēc anglietes, kaut arī tiek atdarināts stereotipiskais britu akcents. Nepietiek tūkstoš reižu pateikt «kānt» un «lāst» – jālieto arī tautai raksturīgs vārdu krājums un idiomas. Tāpat ir citas grūti izskaidrojamas dīvainības, piemēram, kāda meita, kas izklausās pēc amerikānietes un viņas tēvs – pēc angļa. Abi skaitās kā pārstāvji senai ciltij, kas dzīvo Sibīrijas apkārtnē. Vēl arī ļaundaris ar vārdu Konstantin, kurš runā kā vidusmēra jeņķis. Vai tiešām ir grūti noalgot sakarīgus angļu un krievu balss aktierus? You 'avin' a bloody laugh, mate?

3. attēls

Jā, kuģis ir viena no brīvprātīgi izpētāmajām kapenēm

Kad piedodam ROTTR sižeta neizteiksmību un daudzās dīvainības, tā ir ļoti laba spēle – tik laba, ka atķeksē gandrīz visas mūsdienu interaktīvā produkta kastītes. Īpaši ērta vadība skrienot, lecot, durot un šaujot? Ir. Lomu spēles elementi – pieredzes punkti un uzlabojumi? Ir. Karte ar veselu jūru savācamu dokumentu un priekšmetu? Ir. Lavīšanās un īpaša redze, kas uz melnbalta fona iezīmē pretiniekus un objektus? Ir. Protams, tas viss bija arī 2013. gada Tomb Raider, taču turpinājums ir tāda kā XXL versija jau redzētajam.

Tagad uzlabojumu sistēma ir sarežģītāka un vienas valūtas vietā ir vairāku veidu resursi, piemēram, koks, spalvas, ādas, lapas, sēnes, minerāli. Jauninājums iet roku rokā ar mūsdienu spēlēm obligāto «krāftošanu», kas šeit ir īstenota ļoti patīkami. Ja aptrūkstas bultas, pietiek paturēt «R2» trigeri. Ja nepieciešams apšaudes vidū no ekrāna notīrīt «ievārījumu», ir «L1» podziņa. ROTTR daļēji atvērtajā pasaulē iespējams arī pildīt blakusuzdevumus, piemēram, iznīcināt visus ienaidnieka radiokomunikāciju pastiprinātājus, par to atlīdzībā saņemot mūķīzeri, ar ko attaisīt dārgumu lādes. Arī brīvprātīgi apmeklējamās kapenes tagad balvā dod noderīgus spēju uzlabojumus, nevis prasmju punktus (kā priekšgājējā).

4. attēls

Pa ceļam uz vienu no spēles atvērtajām teritorijām

Kad ir salasīts viss, ko var atrast, izdarīts viss, ko ROTTR stāsta režīms piedāvā, ķeramies klāt papildu režīmiem zem Expeditions sadaļas galvenajā izvēlnē. Doma ir atkārtoti izspēlēt modificētus sižeta līmeņus un iegūt pēc iespējas lielāku punktu skaitu, sacenšoties ar citu tiešsaistes lietotāju rezultātiem. Ir vairākas variācijas par tēmu. No izdevēju puses gan galvenā ideja ir pārdot ar mikromaksājumiem mums kārtis, kas dažādi ietekmē šos režīmus. Turpat var atrast arī Endurance, kur Larai jācenšas izdzīvot Sibīrijas meža vidū, cīnoties pret izsalkumu un aukstumu.

PlayStation 4 versijas apakšvirsraksts 20 Year Celebration nozīmē, ka spēlē ir iekļauts papildu saturs. Varētu domāt, ka līdzi tiek dota kāda dokumentālā filma par seriāla vēsturi vai, piemēram, PSN lejupielādes kods kādai no vecā tipa Tomb Raider, bet nē. Par brīvu saņemam vairākas iepriekš izlaistās DLC pakas, tostarp Baba Yaga papilduzdevumus, vairākus tērpus un Blood Ties papildinājumu. Pēdējais no tiem ir visinteresantākais, galvenajā izvēlnē pievienojot sadaļu Croft Manor. Šeit varam iziet aptuveni pusotru stundu garu sižeta fragmentu, kurā Lara izglābj savas ģimenes greznās, taču paplukušās mājas no konfiskācijas, piedevām nevienu nenogalinot. Iegūstam arī vēl vienu Expeditions režīmu, kurā sieviete šauj zombijiem līdzīgas būtnes (bet protams!).

5. attēls

Viena no daudzajām spīdīgajām lietām, ko atrast spēles pasaulē

Kopumā Rise of The Tomb Raider ir ļoti kompetenta un grafiski skaista video spēle, kas visu dara pareizi, papildina iepriekšējās daļas iesākto, taču, mēģinot patikt visiem, galu galā neliekas īpaša. Stāsta gaitā redzam daudzas satriecošas ainas un asa sižeta filmu cienīgus mirkļus, taču ciešā turēšanās pie žanra standartiem to visu padara aizmirstamu. Rodas sajūta, ka katra spēles sastāvdaļa ir taisīta pēc kādas formulas. Varbūt obligātais turpinājums piedāvās ko interesantāku.

Apskats sadarbībā ar:

Gamestar.ee


Žanrs: Action-Adventure, Third-Person Shooter

Platformas: Xbox One, Xbox 360, Windows, PlayStation 4

Izstrādātājs: Crystal Dynamics

Izdevējs: Microsoft Studios (Xbox One, X360), Square Enix (PC, PS4)

Iznākšanas datums: 13.11.2015. (Xbox), 28.01.2016. (Windows), 11.10.2016. (PS4)

1416 skatījumi 7 komenti kudos

Raksta autors

2 komentāri Switch – Nintendo jaunā konsole
20.Oktobris 2016 16:18
genotsiid

7 Komentāri

25.Oktobris 2016 20:07

Man personīgi patika vairāk nekā Uncharted.

26.Oktobris 2016 06:04
NecroBob Redaktors

Kā Tevi psn atrast?

26.Oktobris 2016 06:15

Paldies par apskatu, šo domāju iziet vēl kādu reizi, patiesībā šis žanrs liekas ar laiku pazūd - agrāk bija prince of persia, tomb raider, gan jau vēl citas sērijas, tagad tikai tomb raider iznāk ik pa kādam laikam, bet spēles skaistas, mani gan stāsts uzrunāja un atšķirībā no mafia 3 bija interesanti kas būs tālāk.

27.Oktobris 2016 12:44
goodman2576 Redaktors

@genotsiid Man patika vairāk par iepriekšējo daļu, notieikti vēl atgriezīšos jo gribu SP 100% visu izpētīt, tās optional tomb ir vienkārši pārsteidzoši interesantas.

27.Oktobris 2016 15:10

@goodman2576 Es arī mērķēju uz 100% SP pamata misijām, vēlos visas alas izpētīt. Izgāju uz surviurval, kā teica korvinskis labāk patīk par Uncharted 4 un arī patīk labāk par iepriekšējo Tomb Raider. Papildinājumus vēl neesmu aizticis, taču priecē coop esamība. Diska noformējums ar grāmatiņu ir brīnišķīgs.

Ieraksts tika labots, 27.Oktobris 2016 15:12
30.Oktobris 2016 05:21

Jā, spēle laba, pat uz Xbox360 grafika šķita lieliska. Tik mani tagad interesē - vai spēlē nebija grūtības uzrāpties atsevišķās vietās - dieši kontroļu dēļ? Atceros, ka uz Xbox 360 man bija problēmas tikt augšā atsevišķās vietās. Tagad domāju - līku pirkstu dēļ, vai tomēr kontroļu.

30.Oktobris 2016 16:04
genotsiid Redaktors

@Wreck Nekādu problēmu nebija ar rāpšanos, vadība likās ļoti noslīpēta. Mūsdienu spēlei pārsteidzoši, ka ROTTR ne reizi neuzkārās. Iespējams, PS4 versijā jau tika izlabotas daudzas problēmas, kas bija uz Xbone un 360. Pirmajā pusstundā gan vismaz pusē gadījumu nespēju pārlēkt pāri nevienai aizai ievades aiztures dēļ, kas apvienojumā ar stulbo Samsung Smart TV to padarīja gandrīz nespēlējamu. Par laimi, ar 1.04 atjauninājumu, turklāt spēlējot uz PC monitora ar TN paneli, situācija tika krietni uzlabota.

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!