Horizon Zero Dawn apskats

Rudmates un roboti - pasaules nākotne

15.Marts 2017 13:44
Mikonens

Apskats balstīts uz aptuveni 55 stundām, kas pavadītas spēles pasaulē, un lielākā daļa no pieejamā satura tika izskatīta spēlēšanas gaitā.

Ik pa laikam YouTube spēļu kanāli mēdz izveidot video, kurā sniedz savu viedokli par to, kā spēļu industrija paliek aizvien vienveidīgāka – pārāk daudz šūteru, atvērto pasauļu spēļu, nekādas iztēles. Šoreiz “nekādas iztēles” arguments nevar tikt pielietots, jo Guerilla Games kopā ar Sony pasniedz mums Horizon Zero Dawn – spēle, kuras nosaukums jau izsaka, ka tajā rudmate cīnās pret robo-dinozauriem.

Horizon Zero Dawn darbība norisinās nenoteiktā nākotnē – kā vēsta pirmais ielādes ekrāns, “Earth, the far future”. Šajā pasaulē pastāv primitīvas cilvēku kopienas, klaiņojoši roboti-dzīvnieki, un drupas no sen aizmirstas cilvēku civilizācijas. Stāstā galveno lomu ieņem Eiloja (Aloy), kura dodas plašajā pasaulē personīgu iemeslu dēļ, bet agri vai vēlu tiek iepīta daudz nopietnākos notikumos. Sākotnēji sižeta princips šķietami līdzīgs klasiskajam “jaunietis dodas glābt pasauli”, tomēr veidotāji vēlējušies vairāk pievērst uzmanību pašas Eilojas uzdevumam, kuras piedalīšanās tā sauktajā “lielajā bildē” sakrīt (daļēji) ar tā sasniegšanu.

Šis nav domāts kā varoņa stāsts, bet apstākļi liek Eilojai par tādu kļūt. Eilojas stāstu ir vērts veikt no sākuma līdz galam, kas ir interesantāks par pašu galveno varoni. Protams, viņa ir spēcīga, neatkarīga un mērķtiecīga, bet tas nav nekas jauns spēļu galvenajiem varoņiem. Viņas personīgais mērķis, kuram var just līdzi, un reakcija uz sev apkārt notiekošo ir Eilojas personības spēcīgākās iezīmes, kas kaut mazliet viņai liek izcelties.

Spēlei lieliski izdodas radīt atmosfēru starp dabu un civilizācijas drupām Spēlei lieliski izdodas radīt atmosfēru starp dabu un civilizācijas drupām

Ir vērts arī pieminēt kaut ko šokējošu – spēle ir pabeigta. Nevienu brīdi nešķiet, ka veidotāji būtu kaut ko izgriezuši, lai pēc tam pārdotu kā DLC par 29.99 eiro. Spēles laikā nācās pāris reizes pieķert sevi pie domas, ka tas nav pareizi, ka spēles pabeigtība tagad vienkārši jāuzskata par atsevišķu plusu. Neskatoties uz to, ka pāris jautājumi tomēr netiek atrisināti un noslēpumainības ēna krīt pār daudzām lietām spēles pasaulē, ir skaidrs, ka šai veiksmīgajai spēlei sekos turpinājums. Pret to nav šoreiz nekādu iebildumu.

Šajā apskatā jāmin noteikti arī pasaule, ko Guerilla Games piedāvā spēlētājiem. Kā jau minēts, tad pasaulē dzīvo cilvēki relatīvi primitīvās kopienās, un šīm kopienām acīmredzami iedvesma smelta no īstās pasaules senajām civilizācijām un ciltīm, piemēram, maiji, vikingi un varjagi, senie grieķi un romieši, ēģiptieši, mongoļi, u.c. Katra no šīm kopienām ir atšķirīga, kas liek pasaulei justies “dzīvelīgai”, un papildu cepums veidotājiem par savu iztēli spēles varoņu tērpos, kuros ir redzami gan tradicionālu apģērbu, gan augstu tehnoloģiju elementi. Katrai ciltij ir arī sava pasaules uzskatu sistēma, kam ir loma to saskarē spēles laikā, un interesanti arī vilkt paralēles ar īsto pasauli – piemēram, Mezoamerikas indiāņu uzskats par Sauli kā visvarenāko no Visuma elementiem (spēlē un lielākajā daļā pirmatnējo civilizāciju Sauli uzskata par vīrieti, bet balti ir vieni no retajiem, kuriem Saule ir “viņa”). Spēles laikā bija patīkami uzzināt par šīm it kā primitīvajām civilizācijām un kā spēles veidotāji ar savas iztēles palīdzību tās kaut kā apvienoja ar nelielu tehnoloģisko piedevu.

Attēls no interneta - lieliski parāda primitīvo cilšu uztveri par aizgājušajiem Attēls no interneta - lieliski parāda primitīvo cilšu uztveri par aizgājušajiem

Spēles pasaules modernā daļa – tātad aizmirstās civilizācijas drupas un roboti-dzīvnieki – ir jau pavisam atšķirīgs zvērs no cilvēku ciltīm. Paskatoties uz drupām ir skaidrs, ka zudusī cilvēku civilizācija esam domāti mēs, un spēles veidotāji viltīgi vienmēr pasniedz tikai tik daudz informācijas par šo augsti attīstīto cilvēku, lai atbildētu uz vienu, bet radītu vēl papildus desmit jautājumus. Civilizācijas drupas un augstās tehnoloģijas sarūsējušas, applūdušas ar ūdeni un apaugušas ar augiem rada izteiktu “daba pret tehnoloģiju” atmosfēru, kas ir viens no spēles unikālākajiem sniegumiem. Roboti, kuru izcelsmi spēlētājs uzzina spēles gaitā, ir ne tikai daudzveidīgi, bet arī to skaņas, kustības un dizains liecina par kaut ko ļoti attīstītu, bet arī mazliet atpazīstamu. Grūti nenovērtēt to, cik ļoti Guerilla ir centušies šo pasauli padarīt pēc iespējas dzīvelīgāku.

Redzot šāda veida drupas, nereti rodas vēlme vairāk tās izpētīt Redzot šāda veida drupas, nereti rodas vēlme vairāk tās izpētīt

Pati spēles spēle (gameplay) sākotnēji nešķiet nekas īpašs, jo līdzīgu principu produkti mums jau ir pasniegti pirms tam – iedomājies kaut vai jaunos Tomb Raider, kuros loks un bultas, un citi darbarīki ir nereta situāciju risinīšanas izvēle. Tāpat arī kaķenes, dažādi lamatu veidi un primitīvs bises paveids nav nekas jauns, tomēr, iespējams, pats unikālākais ierocis ir virvju metējs ar kura palīdzību iespējams vieglāk uzveikt robotus. Tātad, kas dara šo spēli patīkami spēlējamu? Konteksts. Eiloja nepārtraukti iedrošina uzvesties kā medniekam, kas plāno, sagatavojas un tad izpilda uzbrukumu robotiem, kuru pat visvienkāršākās formas var izrādīties bīstamas. Spēlē pastāv vairāk par 20 robotu paveidiem, katrs ar savu uzvedību un uzbrukumiem, un tie visi ir bīstami, jo pat vienkāršs trieciens spēj atņemt līdz 30% dzīvības – un spēlē nav dzīvības atjaunošanās sistēmas. Roboti ir ne tikai iespaidīgi, bet arī pietiekami gudri, lai Eilojas dzīvi darītu neciešamāku. Ik pa laikam jāuzmanās, ka tik medījums nesāk medīt mednieku. Tomēr cīņas pret robotiem ir aizraujošas – ļoti grūti pārspēt ilgu kauju pret robo-dinozauru, kuram ir gan lāzeri, gan lielgabali, gan vēl sazin kas. Ik pa laikam ir iespēja cīnīties arī pret cilvēku pretiniekiem, bet tos apmuļķot un uzveikt ir vienkārši, ka pat tos nav īsti vērts pieminēt.

Lidojoši roboti - kaitinoši bez sava gala Lidojoši roboti - kaitinoši bez sava gala

Spēlē arī pieejama vienkārša amatniecības sistēma ar kuras palīdzību iespējams veidot munīciju un papildinājumus, un sākotnēji pat šķiet, ka resursu vākšana spēlē ir pārspīlēta, tomēr nepieciešamās izejvielas ir vienkārši savākt jebkurā dotajā brīdī. Viens elements, kura iedvesmas avots ir Batman Arkham un The Witcher sērijas, ir Eilojas spēja redzēt neredzamo, izmantojot tehnoloģiju. Nepieciešams iedomāties tikai Detective Vision vai Witcher Senses un bilde par šo elementu skaidra – tikai zilas un sarkanas krāsas vietā ir violeta. Spēlei arī par labu nāk vienkārši saprotama un efektīva vadība, tomēr pāris reizes, visīpašāk spraigās cīņās, nenostrādā atšķirība starp bultas šaušanu un šķēpa triekšanu pret pretinieku, bet to vienkārši var atrisināt ar ieradumu. Neskatoties uz to, ka Horizon Zero Dawn no tīra gameplay skatu punkta nepiedāvā neko neredzētu, tas ir tieši konteksts kā Guerilla šos elementus pielietojuši, kas dara pašu spēli interesantu un neapnicīgu.

Diez vai kāds jebkad vēlas nokaitināt dinozauru ar lāzeriem, droniem un lielgabaliem Diez vai kāds jebkad vēlas nokaitināt dinozauru ar lāzeriem, droniem un lielgabaliem

Grafiski un audiāli spēle rada labu iespaidu, tomēr pastāv arī vājās vietas. Sāksim ar to labo – spēle ir ne tikai vizuāli baudāma un pildīta ar iespaidīgiem efektiem, bet tā ir arī stabila pat uz “vecās” Playstation 4 sistēmas. Tas viss pateicoties Decima dzinējam, kas sniedz iespēju radīt ne tikai vizuālu patīkamas pasaules, bet arī pasniedz gandrīz nepārtrauktu 30 FPS jebkurā dotajā mirklī. Guerilla Games ir pazīstami kā tehniski iespaidīgu spēļu veidotāji, bet viņu tehnoloģiskās superspējas varēja baudīt tikai Killzone produktos. Tagad ar Horizon viņi arī pierāda, ka stabilas atvērtās pasaules spēles ir pieejamas arī uz konsolēm. Radītā spēles pasaule, kurā pastāv gan augsti kalni apsegti ar sniegu, gan pļavas ar svilpojošu vēju, gan tuksneši ar augstām klintīm, ir krāsaina, daudzveidīga un acīm patīkama. Kontrasts starp tehnoloģiju un dabu lieliski izceļas jebkurā mirklī, un tam papildu tiek pasniegtas kustīgo objektu animācijas, kas liek aizdomāties, ka daļa no robotiem tik tiešām varētu būt īsti.

Atgriežoties pie robotiem, var skaidri redzēt, ka tiem ir pievērsta vislielākā uzmanība ar dažādām kustīgām detaļām, to kustībām un vispārīgo dizainu. Diemžēl, dažas cilvēku kustības ir mazliet dīvainas un arī to sejas, bet tie ir relatīvi sīkumi produktam, kas ir viena no visizskatīgākajām žanra spēlēm. No audiālās puses ir vairāk labā nekā sliktā – skaņu celiņš ir atbilstošs spēles tematikai un dabas skaņas palīdz pasaulei atdzīvoties, tomēr vislielāko uzmanību izpelnās tieši robotu čirkstēšana, rūkšana un detaļu kustēšanās, kādu varētu sagaidīt no augsti attīstīta metāla gabala. Ierunātās lomas, turpretī, nav tik ideālas – diemžēl pat galvenās varones balss nav nekas īpašs. Tas nav nekas slikts, jo pastāv vēl sliktākas ierunātās lomas, tomēr nav arī pats labākais pasaulē.

Varbūt ne pati skaistākā bilde Varbūt ne pati skaistākā bilde

Nedrīkst arī nepieminēt spēles tehnoloģisko sasniegumu, kas jau tika mazliet aprakstīts, par spēles vispārīgo stabilitāti un pabeigtību. Skumji, ka šādas vienkāršas lietas mūsdienās jāuzskata par izņēmumu, kad spēle neliek sistēmai uzvesties kā turbīnai, neuzkarās, uzrāda gandrīz stabilu FPS un nav sagriezta pa gabaliem, lai tos pēc tam pārdotu atsevišķi. Parasti jau tā sauktie Day One Patch ir vismaz pāris gigabaitus lieli, bet šīs spēles komanda tik labi izdarīja savu darbu, ka šai spēle šis patch bija tikai 250 megabaitu liels. Kopumā lieliski salikts produkts.

Grattis dazu - spēle piedāvā arī ekrānšāviņu un attēlu apstrādes funkciju Grattis dazu - spēle piedāvā arī ekrānšāviņu un attēlu apstrādes funkciju

Horizon Zero Dawn ir, manuprāt, viens no labākajiem, ja ne labākais, Sony devums spēlētājiem pagājušo 5 gadu laikā. Spēle nav ideāla, neviena nav, bet tas, kas ir piedāvāts uz šī Blu-Ray diska ir tik labi salikts kopā, ka ir grūti neieteikt kādam Playstation 4 īpašniekam to vismaz apsvērt. Vispārībā grūti iedomāties, kāpēc neviens cits pirms Guerilla neiedomājās par robo-dinozauriem pēc apokalipses pasaulē – video spēles ir taču domātas bagātas iztēles realizēšanai, ne? Cerams, ka spēles finansiālie panākumi sniegs mums nākotnē vēl vienu iespēju atgriezties šajā pasaulē.

699 skatījumi 11 komenti kudos

Raksta autors

3 komentāri Apskats: Ghost Recon Wildlands
8.Marts 2017 18:21
genotsiid

11 Komentāri

15.Marts 2017 16:34
genotsiid Redaktors

Gandrīz grūti noticēt, ka Horizon radīja tā pati studija, kas atbild par Killzone. Paldies par apskatu!

17.Marts 2017 11:01
NecroBob Redaktors

Hmm, par story ne vārda.... Kurš man likās viens no labākajiem kāds pēdējā laikā ir redzēts. Par līdzībām ar TR nepiekrītu, jā protams loks un bultas ir ... bet combatam ir pilnīgi cita garša, meklējot katra pretinieka vājās vietas kombinējot kādu no 10 dažādajām bultām kopā ar citiem ieročiem. Tāds skops Tavs apskats sanācis

No savas puses varu teikt, ka uz Pro ps4, spēle izskatās anormāli labi.

17.Marts 2017 14:12
Mikonens Redaktors

@NecroBob Speciāli centos par stāstu pēc iespējas mazāk pateikt, jo šoreiz vēlējos par to pēc iespējas mazāk pastāstīt - tā augstā kvalitāte ir pelnījusi, ka spēlētājs to uzsāk gandrīz par to neko nezinot. Tomb Raider tika izmantots kā loka un bultas spēles piemērs, kas noteikti Horizon komandai arī bija labs piemērs, jo jaunie Tomb Raider ir tiešām labi. Apraksta skopums, kas ir subjektīvi, saistāms ar manu vēlmi pasniegt tikai spēles pamatprincipus, lai iespējamais spēlētājs var spēles visus labumus pats atklāt - tas ir tā vērts.

Es arī diezgan daudz uzmanības pievērsu spēles pasaulei, kas, manuprāt, ir salīdzināma ar The Witcher 3, kura pasaule ir detalizēta, labi aprakstīta un lieliski realizēta.

Ieraksts tika labots, 17.Marts 2017 14:15
18.Marts 2017 10:27
Skhen Redaktors

Pēc Mikonena apskata mani pārņēma vēlme šo spēli iegādāties . Sākumā gaidīju šo spēli ar interesi, vēlāk nez kādēļ kļuvu pret to kritisks, varbūt jau dēļ tā, ka process neko jaunu nepiedāvā, bet kā jau Tu minēji:

Neskatoties uz to, ka Horizon Zero Dawn no tīra gameplay skatu punkta nepiedāvā neko neredzētu, tas ir tieši konteksts kā Guerilla šos elementus pielietojuši, kas dara pašu spēli interesantu un neapnicīgu

Tas mani ieinteresēja, kā arī Tavs apgalvojums par tehnisko kvalitāti, kas ir tiešām liels plus. Lai nu kā, paldies par apskatu!

18.Marts 2017 10:44

@Skhen Pērc droši spēli. Man personīgi patika Horizons, grafiski augstā līmenī, tehno robotu medības ir patiesi aizraujošas un galvenais uzdevumi variējas, ir ko pētīt un ko medīt. Spēlēt prieks uz 40-50 stundām garantēts.

18.Marts 2017 11:18

Es arī esu dziļi spēlē - pagaidām neviena cita spēle neeksistē

19.Marts 2017 02:11
NecroBob Redaktors

@TrancaMaans hey, kāds Tes ps4 nix?

19.Marts 2017 14:29

@NecroBob Man liekas ka tu jau esi man frendlistē

19.Marts 2017 18:42
NecroBob Redaktors

@TrancaMaans kāpēc tad neko kopā vēl nēesam uzrāvuši?

19.Marts 2017 20:27

@NecroBob Vot labs jautājums Man jau tas geiminga laiks ir limitēts

19.Marts 2017 21:29
Mikonens Redaktors

@Skhen Prieks palīdzēt, izbaudi spēli.

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!