Apskats: Yakuza 0

Leģendu sākums.

4.Maijs 2017 18:13
genotsiid

Domājot par 1980. gadu beigām, prātā parasti nāk sintētiska popmūzika un krāsaini apģērbi... tas ir, ja skatāmies uz ASV. Japānā turpretī laika periods asociējas ar neticamu ekonomisko izaugsmi, kad nekustamo īpašumu un akciju cenas sasniedza rekordaugstus līmeņus. Protams, kā jau šajā līdz kodolam sapuvušajā finanšu sistēmā notiek, burbulis sprāga, iedzenot valsti smagā krīzē. Saskatot sliktajā pozitīvo, izstrādātāji Sega no laika perioda zelta mirkļiem ir smēlušies iedvesmu, lai pastāstītu, kā radās leģendārie tēli Kazuma "Dragon of Dojima" Kiryu un Goro "Mad Dog" Majima.

Yakuza jeb Ryu Ga Gotoku ir ļoti iecienīts kaušanās / RPG / simulatora seriāls dzimtajā Japānā, taču šajos platuma grādos tam ir vien neliels, kaut skaļš, piekritēju loks – vismaz tā domā izdevēji, liekot gaidīt spēļu angliskotās versijas vairākus gadus pēc oriģinālu iznākšanas (turklāt reizēm nepiedāvājot tās fiziskā formātā). Par laimi, Yakuza 0 gadījumā bija jāciešas vien salīdzinoši īsi 22 mēneši, un to var iegūt arī diska veidolā. Domājams, neviena seriāla daļa satura ziņā nepārspēs magnum opus Yakuza 5, taču tas nenozīmē, ka netiek mēģināts uzlabot dažādus meistardarba elementus turpinājumos.

1. attēls

Šoreiz tiek pasniegts kas krietni pieticīgāks, proti, t. s. prīkvels, kas vēsta par notikumiem, kas risinājās pirms pirmās Yakuza. Atbilstoši atveidotajam laikam sižets koncentrējas uz Tojo klana iekšējo cīņu par varu, ko noteiks tas, kura ģimene savās rokās iegūs pēdējo atlikušo Kamuročo zemes pleķīti, kas nodrošinās pilnīgu kontroli pār rajonu un desmitiem miljardu jēnu ienākumus. Jaunais Kiryu tiek iesaistīts jakuzas afērās, kad viņu nepatiesi apsūdz slepkavībā. Puisim ir dotas vien dažas dienas pierādīt savu nevainību. Savukārt Majima šeit nepavisam nelīdzinās bēdīgi slavenajam un neparedzamajam noziedzniekam. Izraidīts no sava klana, viņš ir spiests dzīvot Sotenbori pilsētā, strādājot par kabarē menedžeri. Vīrieša iespēja atgriezties jakuzā parādās, kad viņam piedāvā veikt pasūtījuma slepkavību.

Kā jau seriālam pierasts, Yakuza 0 stāsts ir augstā līmenī, piedāvājot neparedzētus pavērsienus un emocionālus mirkļus. Tā visa gan ir krietni mazāk nekā 5. Antagonisti šajā daļā ir īpaši pretīgi psihopāti, piemēram, viens no viņiem bez sirdsapziņas pārmetumiem iebiedēšanas nolūkos varoņa acu priekšā nošauj sievieti, ar kuru tikko dejoja. Tikmēr viena no sižeta galvenajām tēmām ir sliekšņa pārkāpšana, kad cilvēks nogalina citu. Abi galvenie varoņi brutāli piekauj noziedzniekus, taču nav spējīgi atņemt dzīvību. Kaut gan citādi stāsts ir saistošs un loģisks, tas vienā nepārdomātā, taču izklaidējošā fragmentā nonāk pretrunā ar iepriekšminēto faktu. Ja jau piesienamies niekiem, vēl vērts pieminēt, ka ne Kiryu, ne Majima neizklausās un neizskatās krietni jaunāki par abu 20 gadus vecākajiem atspoguļojumiem citās Yakuza spēlēs.

2. attēls

Līdzīgi kā tēli arī abas 0 iekļautās pilsētas – seriāla faniem pazīstamā Kamuročo un Sotenbori – tikai nedaudz atšķiras no to iepriekš redzētajām versijām. Piemēram, Tokijas rajona gadījumā West Park ir iecienīta bezpajumtnieku apmetne, bet Millennium Tower ēkas nākotnes teritorijā ir lielākoties zemas pamestas celtnes. Lai gan tiesa, ka daudziem ir apnicis skraidīt pa tām pašām ielām jau, iespējams, 7. reizi, vismaz vienmēr izklaidējošie blakusuzdevumi ir jauni, turklāt to ir vairāk nekā simt. Pat tad, ja neobligātās situācijas ignorē, sižeta pabeigšanai tik un tā ir jāvelta stundas 30, statistikā uzrādot mazāk nekā 20% pabeigtību.

Yakuza sērija izceļas ar to, kā dramatiskais stāsts kontrastē ar parasti ne visai nopietnajām papildu aktivitātēm, kuras nevarētu iedomāties nevienā rietumu spēlē. Daži interesantu blakusuzdevumu piemēri būtu: sievieti, kas strādā sadomazo klubā, jāiemāca pārliecinoši darīt savu darbu; jāatgūst mazam zēnam nozagtā video spēle; hostess klubā jāatrod kāda tēva 15 gadus neredzētā meita. Humors varbūt nebūs dažu cilvēku gaumē, taču citi labi izsmiesies. Lai arī cik banāli neizklausītos kāda ielās sastopamā situācija, atrisinājums katrai parasti ir ļoti amizants, tāpēc reti ir sajūta, ka būtu izniekots laiks, tās pildot. To pašu gan nevarētu teikt par Yakuza 0 iekļautajām uzņēmējdarbības aktivitātēm, kas Kiryu gadījumā ir nekustamo īpašumu firmas pārvaldīšana, bet Majima – kabarē kluba menedžments.

3. attēls

Gluži kā īstā darbā ar laiku iestājas rutīna, kad kārtējo reizi jāatkārto tā pati formula, piemēram, «investē īpašumos, norīko darbiniekus, skraidi pa pilsētu, līdz ienāk nauda». Lai nebūtu pārāk vienmuļi, abām uzņēmējdarbības aktivitātēm ir neliels sižets, kura katrs notikums parasti beidzas ar konkurentu piekaušanu. Atalgojums par ieguldīto laiku, protams, ir nauda, un spēle ar jēnām neskopojas. Ņemot vērā, ka parasts ielas kautiņš ar nejauši sastaptiem huligāniem vien nopelna ap miljonu, biznesā apgrozītais «papīra» daudzums ir ļoti iespaidīgs. Kur gan to visu tērēt?

Te nu beidzot nonākam pie lietas, kas nešķiet kā solis atpakaļ no Yakuza 5 redzētā, bet gan ir pārāks. 0 vairs nav līmeņu un pieredzes punktu, ir tikai nauda, ar ko atslēgt jaunus cīņas paņēmienus. Pirmie uzlabojumi maksā 400 tūkstošus, bet pēdējie – 400 miljonus. Galvenais jaunums ir tāds, ka abiem tēliem tagad ir trīs dažādi cīņas stili, katrs vairāk noderīgs savām situācijām. Piemēram, Majima bez viņa klasiskās veiklās Thug manieres ir arī Slugger (sitieni ar auksto ieroci) un Breaker (breikdānsingā balstīti uzbrukumi) paņēmienu kopumi. Kiryu stili gan nav tik interesanti, taču arī tiem ir atrodams lietojums.

4. attēls

Cīņu sistēmas papildinātās iespējas nozīmē, ka situācijās, kad kāds pretinieks sagādā grūtības, var pārslēgties uz citu kaušanās manieri, tad mēģināt viņu pieveikt citādāk. Jāatzīst, ka bosu cīņas 0 tādēļ liekas krietni vieglākas. Turklāt, tā kā tiek izmantots tas pats dzinējs, kas iepriekšējā daļā, bet PS4 aparatūra ir krietni jaudīgāka par PS3, kadru skaits vairs nav ierobežots uz 30, tātad vadība ir atsaucīgāka. No citas puses skatoties, Yakuza 0 gan neizskatās ne tuvu tik labi, cik citas mūsdienu Action žanra pārstāves, jo apgaismojums ir ļoti vienkāršs, bet poligonu skaits – tagadējiem standartiem niecīgs.

Kopumā Yakuza 0 nepiedāvā ne tuvu tik daudz satura un dažādības kā iepriekšējā daļa, bet tas ir viegli piedodams, jo latiņa tika uzstādīta ļoti augstu. Sižets un blakusuzdevumi arī šoreiz ir burvīgi izveidoti, taču abas uzņēmējdarbības aktivitātes šķiet vienveidīgas. Labprāt redzētu kādu jaunu pilsētu, ko izpētīt. Cerams, arī nākamajā Yakuza spēlē saņemsim paplašināto cīņas sistēmu un paaugstināto kadru skaitu. Ieteicama ne tikai seriāla faniem, bet arī PS4 īpašniekiem, kas vēlas izmēģināt ko neparastu.


Žanrs: Action-adventure

Platformas: PS4

Izstrādātājs: Sega

Izdevējs: Sega

Iznākšanas datums: 24.01.2017.

573 skatījumi 2 komenti kudos

Raksta autors

28 komentāri Spēles izvēle nākamai izlozei PRO kontu lietotājiem 15.maijā
2.Maijs 2017 10:49
goodman2576

2 Komentāri

4.Maijs 2017 21:56

Šī ir manā sarakstā. Kad piebeigšu Persona 5, tad būs jāpieķeras klāt. Paldies par apskatu

5.Maijs 2017 12:19

šis ar sēž manā wišlistē

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!