Apskats: Little Nightmares

Ņammīga gaļiņa

2.Jūnijs 2017 16:02
genotsiid

Apskatītā versija: PlayStation 4

Zviedru uzņēmums Tarsier Studios vislabāk pasaulei ir zināms kā vairāku ģimenei piemērotu spēļu izstrādātājs Sony konsolēm, sniedzot tādus nesenus piemērus kā LittleBigPlanet 3 un Tearaway Unfolded. Ņemot vērā studijas vēsturi, nebūtu brīnums, ja jūs uz tās jaunāko darbu Little Nightmares (turpmāk – LN) neliktu augstas cerības. Tumša multiplikācijas stila grafika ar graudainu filtru un maza būtne, kam jāpalīdz pārvarēt dažādi nāvējoši šķēršļi, ir pazīmes, kas ļoti atgādina slaveno LIMBO. Tikmēr antisanitāras, miklas telpas un resni miesnieki, no kuriem jāslēpjas pagaldē, šķiet kā kārtējā šausmu žanra ābeces skaitīšana. Tomēr būtu žēl, ja daudzi LN palaistu garām maldinošā pirmā iespaida dēļ, jo tā ir nudien interesants piedzīvojums.

Bērnu cīsiņi

Valodnieki smejas, dzirdot par gaļas pārstrādes uzņēmuma «Rīgas Miesnieks» produktu «Bērnu cīsiņi», tomēr acīmredzamā stila kļūda nosaukumā viņiem droši vien liek arī nedaudz notrīsēties. LN piedāvā iedomāties pasauli, kur pastāvētu ne vien bērnu cīsiņi, bet arī bērnu šķiņķīši, žāvējumi un citas «ņammīgas» cilvēka izcelsmes delikateses. Vismaz tā es to saprotu...

1. attēls

Viscaur stāstam galveno varoni moka ārprātīgs izsalkums...

Lieta tāda, ka spēle nekad nav pilnīgi viennozīmīga. Nav pat skaidrs, kas tad LN nelielais, trauslais un dzeltenā lietusmētelī tērptais galvenais varonis īsti ir (piezīme: izrādās, ka tas patiesībā ir 9 gadus veca meitene vārdā Siksa, ko var uzzināt tikai tad, ja lasa aprakstus ārpus spēles, ko raksta autors nedarīja). Zināms vienīgi tas, ka viņam ir milzīgs izsalkums, ko tas ir gatavs kliedēt pat ar svešinieka pamestu nezināmas izcelsmes gaļas gabalu, tādējādi iekļūstot lamatās. Aptuveni piecas stundas ilgās spēles laikā netiek pateikts neviens vārds, tā vietā pasniedzot stāstu ar dažādām galvenokārt nepatīkamām ainām un nelielām vizuālām niansēm, kas pirmajā acu uzmetienā nešķiet loģiskas. Un kas par naratīvu šeit ir!

Kā jau ar jebkuru cienījamu mākslas darbu pieņemts, LN apskatītās tēmas var interpretēt dažādi. Piemēram, korpulentu aristokrātu tikšanās kuplā skaitā nekurienes vidū, lai mielotos ar miesu, kas iegūta no par tiem zemākiem radījumiem, man radīja asociācijas ar sātaniskiem rituāliem, kuros sabiedrībā pazīstami indivīdi slepenībā izrīkojas ar bezvēsts pazudušiem cilvēkiem (kuru, starp citu, katru gadu ir miljoniem). Kāds cits varbūt spēlē saskatīs satīru par tušņiem, kuru ēdienkartes galvenā produktu grupa ir gaļa un kuri neko nezina par tās ieguvi, tāpēc turpina to tikai rīt un rīt, jo ir taču garšīgi (te gan norādītu pretrunas, kas apgāztu šo teoriju).

Visuredzošā acs

Lai gan manis izteiktā versija par notiekošo daudziem varētu šķist vājprātīga, to atbalsta LN plaši izmantotā simbolika. Ir ietvertas tādas nu jau par klišejām kļuvušas lietas kā acs piramīdas ietvarā, sasisti spoguļi, manekeni un žilbinošā gaisma. Interesantas šķiet, piemēram, tādas nianses, kas atgādina slepenas biedrības sociālo hierarhiju. Radījums, kurš atbild par galvenā varoņa un viņam līdzīgo būtņu sagūstīšanu un sagatavošanu apstrādei, ir akls. Miesnieks turpretī spēj redzēt, taču neko vairāk par gaļas blāķu pārvēršanu garšīgos izstrādājumos neprot. Savukārt valdošie parazīti ieņem sabiedrībā svarīgus amatus, bet savās slepenajās tikšanās pārvēršas par mežoņiem. Piramīdas augšgalā gan ir persona, kas saprot visa «sviesta» patieso domu un izmanto zemākos slāņus, tiem neapzinoties. Simbolikas burvība ir tajā, ka katrs to var saprast citādāk.

2. attēls

...tikmēr aristokrāti dzīvo perversās pārmērībās

Spēlētajiem, kas nav tik izglītoti simbolikas jautājumos, LN sižets, visticamāk, liksies ļoti mulsinošs, taču arī viņi tiks kārtīgi izklaidēti. Patīkami, ka šeit atšķirībā no citām šausmu žanra pārstāvēm ļoti maz tiek izmantotas prastas biedēšanas metodes – nebūs tā, ka pēkšņi ekrānā izlēks kāds ķēms, kas liks izkrist no krēsla. LN šausmas ir vairāk psiholoģiskas. Tās veido skaņa un attēls, meistarīgi izmantojot klusumu un spriedzi, gaismu un ēnu. Spēles radītā atmosfēra ik brīdi liek justies neērti. Iespējams, dažiem nāvīgi aptaukojušies radījumi, kas kāri bāž mutē gaļas gabalus, atgādinās sevi, bet turpmāk uz šķīvja liktā sardele vairs nešķitīs tik garda.

LN atspoguļotā vardarbība ir salīdzinoši maiga, iztiekot bez šķīstošām asinīm un izmētātām ķermeņa daļām – spēli bez īpašām problēmām var rādīt 10 gadīgam bērnam. Labākajā gadījumā viņš redzēs gaļas ēšanu un politiķus no citas perspektīvas. Kad galveno varoni noķer, tas tiek, piemēram, saspiests vai ielikts mutē, taču netiek demonstrētas nekādas neizlaižamas un pārlieku brutālas ainas.

Nolaižoties atpakaļ uz zemes

Runājot par vienkāršākām lietām, LN spēles process ir tās vājākais elements. Skraidām pa slēgto pasauli, lavāmies gar ienaidnieku mugurām, rāpjamies pa plauktiem, risinām ne visai sarežģītas mīklas, lecam pār aizām. Tā kā pārvietošanās notiek trīs dimensijās, vadība ir daudz piņķerīgāka nekā, piemēram, divdimensionālajā Inside. Ir viegli nokrist no milzīgas caurules, kad kamera tiek atvilkta tālu, lai parādītu kādas vietas mērogu, kamēr tēls pārvēršas par mazu punktu ekrāna vidū. Domājams, vairums spēlētāju saskarsies ar brīžiem, kurus nāksies atkārtot reizes desmit, jo būs kāda jaukšanās ar kontrolēm.

3. attēls

Kāds šeit redzēs šķērsli, kur jāizvairās no žilbinošiem stariem, cits – dziļu domu

Lielākā problēma ir paļaušanās uz t. s. mēģinājuma un kļūdas metodi, kad vairākkārt jāspēlē to pašu mirkli, līdz izdomā veidu, kā to atrisināt, jo gandrīz katrs nepareizs solis ir nāvējošs. Šeit daudziem papildu galvassāpes var sagādāt nekonsekventais kontrolpunktu izvietojums, kas liek atkal un atkal atgriezties, piemēram, pie milzīgās telpas ieejas, kas nozīmē vēlreiz atkārtot spraigo slēpšanās un izvairīšanās pārbaudījumu. Diemžēl netiek piedāvāts nekāds vieglais režīms tiem, kas vēlas, lai viņus izved cauri LN stāstam «aiz rociņas».

Tāda iespēja būtu bijusi noderīga. Īsā stāsta laikā saskāros ar pāris vietām, kuras atkārtoti mēģināju neskaitāmas reizes, jo spēle nereģistrēja komandu pieķerties priekšmetam (PS4 versijā – R2 slēdzis). Tāpat arī visai efektīgā grafika reizēm traucēja saskatīt slēpšanās vietas vai lietas, ar kurām mijiedarboties. Spēlēt laikā, kad aiz loga spīd saule, ir ļoti grūti, tāpēc būs jāgaida vien slikti laikapstākļi vai tumšās diennakts stundas, lai LN izbaudītu pilnībā.

Kopumā Little Nightmares ir šausmu spēle, kas biedē nevis ar asinīm un lētiem trikiem, bet gan pārliecinoši tumšu noskaņu un spēcīgu vēstījumu, ko katrs interpretēs citādāk. Tiem, kas nesapratīs naratīvu, gan īsais stāsta garums, biežās ķibeles ar vadību, kā arī mēģinājuma un kļūdas tipa pārbaudījumi varētu sagādāt vairāk bēdas nekā prieku.


Žanrs: Puzzle-platformer, Horror

Platformas: Windows, Xbox One, PS4

Izstrādātājs: Tarsier Studios

Izdevējs: Bandai Namco Entertainment

Iznākšanas datums: 28.04.2017.

411 skatījumi 2 komenti kudos

Raksta autors

1 komentārs El Presidente atgriezīsies jaunā Tropico spēlē 2018.gadā
2.Jūnijs 2017 14:49
Vito

2 Komentāri

2.Jūnijs 2017 18:38

Gaidāmo dlc arī apskatīsi?

2.Jūnijs 2017 18:58
genotsiid Redaktors

@DJkikisa Vēl jau nekas nav apstiprināts, cik man zināms. Drīzāk neapskatīšu, ja viens kāds man to neuzdāvinās (koda formā).

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!