Apskats: Psycho-Pass Mandatory Happiness

Kā izskatītos, ja visi būtu laimīgi

31.Janvāris 2018 12:14
genotsiid

Apskatītā versija: PS Vita

Nākotne, kurā tehnika ir attīstījusies tik tālu, ka cilvēkam ne par ko nav jāuztraucas. Ēdiens un palīdzība tiek ērti pasniegti no aparātiem, tāpat arī daļa apģērbu. Ārējo izskatu gan sev, gan istabai – pat pilsētai – ātri izveido hologrammas. Perfektā un visuredzošajā Sibyl sistēma pastāvīgi analizē un izlemj katra likteni, nosakot mācību iestādi, profesiju un attiecības. Tikmēr indivīdu un sabiedrības morāle tiek uzturēta, neļaujot pilsoņu nokrāsai (Hue) kļūt neskaidrai.

Tomēr arī paradīzē mēdz būt nedienas. Tie, kas nespēj iekļauties pastāvošajā kārtībā pat ar valsts sniegto palīdzību – profilaksi un tabletēm –, agri vai vēlu kļūst par latentiem noziedzniekiem, viņu nokrāsai kļūstot nedzidrai un strauji pieaugot noziedzības koeficientam. Par šādu bīstamu indivīdu un to nedarbu apturēšanu 2100. gadu Japānā rūpējas Publiskās drošības aģentūra (PSB). Tās inspektori domā, kamēr viņu padotie izpilda komandas, neitralizējot nevēlamos ar saviem dominatoriem – pistolēm, kas piespriež Sibila tiesu.

1. attēli

Daudzas ilustrācijas ir kadri no seriāla

Šī utopija vai distopija (kā nu kuram) noteikti ir pazīstama tiem, kas ir skatījušies 2012. gada anime seriālu Psycho-Pass, un tiek izmantota arī 2016. gadā angliski izdotajā spēlē Mandatory Happiness (turpmāk – MH). Tā kā tā pieder t. s. visual novel žanram, kustīgus kadrus nomaina minimāli animēti attēli un rāmji, kuros parādās teksts. Daudz teksta. Šis vizuālais romāns nav tiem, kas nespēj ilgi noturēt uzmanību vai kam lasītprasme nav stiprā puse. Tādā gadījumā labāk skatieties multeni!

MH stāsts ir no seriāla neatkarīgs, taču aizņemas tā tēlus un iepazīstina 3 jaunus. Pirmais no tiem ir sieviete, kas zaudējusi atmiņu un nesaprot cilvēku emocijas. Viņa uzsāk darbu PSB kā inspektore. Savukārt jaunā izpildītāja (Enforcer) profesija tiek vīrietim, kura dzīves mērķis ir atkal atrast viņa pazudušo dzīvesbiedri. Visbeidzot, kā trešais jaunais tēls ir spēles galvenais ļaundaris, kurš tikai vēlas, lai cilvēki būtu laimīgi, bet ar savu dīvaino skatījumu draud izjaukt pastāvošo kārtību, trīs stāsta nodaļu laikā sagādājot PSB lielas galvassāpes. Darbība notiek uz pilsētsalas Sado Marine City.

Pirms MH spēlēšanas anime redzēt nav nepieciešams, taču, kaut vai noskatoties pirmās sērijas, jums būs labāka izpratne par Psycho-Pass atspoguļoto nākotnes Japānu. Pat tad, ja lasītājam ir bagātīga iztēle, vizuālais romāns neuzbur tikpat veiksmīgu ilūziju. Turklāt MH ir tikai PEGI 12 vecuma ierobežojums, proti, tā nav ne tuvu tik vardarbīga kā seriāls. Kaut arī japāniskajā teksta ierunājumā ir dzirdami diezgan smagi lamuvārdi, tulkojums ir samērā maigs. Tātad noskaņas ziņā MH neatbilst anime.

2. attēls

Stāstu var lasīt no divu tēlu perspektīvas, bet notikumi nemainās

Runājot par sižetu, tas ir labs, ļaujot lasītājam pieņemt dažādus lēmumus (parasti ar 2–4 izvēlēm), tādējādi ietekmējot situāciju un beigu iznākumu. Tas arī rosina aizdomāties par tādām lietām kā, piemēram, cilvēku patstāvību, valdības iejaukšanos dzīvē, mākslīgo intelektu un laimi, kas ir MH galvenā tēma. Stāsts gan ir tālu no žanra atmiņā paliekošākajiem un emocionāli iespaidojošākajiem – kaut vai salīdzinot to ar Steins;Gate, izstrādātāja iepriekšējo darbu.

Ja nu jūs sižets tomēr aizrauj, MH piedāvā 14 "īstos" nobeigumus (no oriģinālversijas lauzītā angļu valodā atstāts uzraksts True End). Pirmoreiz pie kāda no tiem tiksiet 6–7 stundu laikā. Droši vien daudzi nolems spēlēt vēlreiz, taču izvēloties otru tēlu. Ideja ir laba, bet, tā kā abi varoņi strādā vienā nodaļā un izmeklē vienādus noziegumus, atkal ir jālasa "palagu palagi" ar gandrīz to pašu tekstu un ilustrācijām. Tāpat kā Steins;Gate tiek piedāvāta gudra izlaišanas funkcija, kas apstājas, kolīdz sasniedzat vēl nelasītus fragmentus, tomēr tā neattiecas uz otra tēla sekcijām, jo, redz, tur teikumi atšķiras. Pat atkārtoti ejot sižetu ar to pašu varoni un veicot citas izvēles, teksts bieži ir tāds pats, bet ar dažiem izmainītiem vārdiem.

Tiem, kas vēlas ieraudzīt citus nobeigumus un varbūt vēl nopelnīt platīna trofeju, ir nepieciešama milzu pacietība un uzmanība (kad izmanto visa teksta izlaišanu). Pēc raksta autora domām, kurš nolēma pabeigt MH simtprocentīgi, nav vērts. Kaut arī visi tiek saukti par "īstajiem", daži iznākumi ir viennozīmīgi labāki par citiem. Turklāt vairākums neatstāj pilnīgi nekādu atmiņā paliekošu iespaidu. Piedevām, lai visus atslēgtu, ir jāizmanto kāds no interneta ceļvežiem, jo spēle nepalīdz orientēties tā, kā, piemēram, to dara Virtue's Last Reward, kam īstais "īstais" nobeigums ir tikai viens.

3. attēls

Kopumā Psycho-Pass: Mandatory Happiness ir vizuālais romāns, kas nespēj pareizi atveidot tās pašas pasaules anime seriāla noskaņu un kā stāsts nav sevišķi atmiņā paliekošs – gana labs vienreizējai, bet ne atkārtotai, izlasīšanai. Labāk noskatieties multeni un izmēģiniet Steins;Gate!


Žanrs: visual novel

Platformas: PS4, PS Vita, Xbox One (tikai Japānā), Windows

Izstrādātājs: MAGES./5pb.

Izdevējs: NIS America, Inc.

Iznākšanas datums: 16.09.2016.

355 skatījumi 3 komenti kudos

Raksta autors

1 komentārs Monster Hunter: World apskats
10.Februāris 2018 12:31
kornivskis

3 Komentāri

31.Janvāris 2018 13:42

Paldies par apskatu, izbūros cauri MH visiem nobeigumiem. Tiešām vizuālā novele par ilgu un dialogi atkārtojas spēlējot ar citu varoni. Plus vēl MH ir pieejama mini spēle 2048 ar dažādiem līmeņiem, lai dabūtu punktus un atslēgtu bildes, video ierakstus un audio ierakstus. Tā gan labi aizrāva uz pāris dienām.

31.Janvāris 2018 14:15
genotsiid Redaktors

@Eking Minispēli neminēju, jo nelikās svarīga MH daļa (un nekur nevarēju atrast tās ekrānattēlus). Pats ar to mocījos tikai trofeju dēļ. Iesprūdu pie līmeņa 6-2, tad beidzot sapratu 2048 domu un izgāju, savācot vajadzīgos 605 t. punktus.

31.Janvāris 2018 16:53

@genotsiid 6-2 nesagādāja lielas problēmas. Uzkāros uz 9-1, kur bija jāsavāc 1024. Tur sanāk bija workarounds, sakrāt naudu pietiekami daudz, lai unlockotu vienu galeriju, dabūt trofeju, iziet āŗā nesaglabājoties un turpināt iepirkties nākamā galerijā. Tā varēja ietaupīt ap 600t. Es pēc tam sapratu un šitā joka dēļ arī pazaudēju kādu dienu 2048 spēlējot.:)

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!