Iespaidi: Anthem

Iespaidi: Anthem

7. marts, 2019 • Autors: Eking • 1 komentārs

Anthem darbība risinās uz nezināmas planētas, bagātas ar progresīvām tehnoloģiskām relikvijām, kas izmanto visuresošos enerģijas avotus pazīstamus kā Radīšanas himnu. Nestabilie reliģiskie priekšmeti var spontāni veidoties uz planētas virsmas, tie mutē savvaļas dzīvniekus, maina vietējo klimatu, rada portālus un taisa briesmoņus. Artefakti var aptvert ievērojamu teritoriju ar destruktīvām enerģijām, vētrām un radībām.

Šādi notikumi ir pazīstami kā kataklizmas. Cilvēcei ir ierobežotas zināšanas par relikviju izcelsmi, darbību un to spēju apmēru. Uzskatāms, ka tās radīja dievišķā rase, ko sauc par veidotājiem un kuri pirms vairākiem tūkstošiem gadu pameta planētu nezināmu iemeslu dēļ. Daži cilvēki Himnu un tās veidotājus uztver kā savu dzīves būtību.

Anthem ir šaušanas spēle no trešās personas skata punkta ar action-adventure žanra elementiem “atvērtā pasaulē”. To izbaudīsiet ar vēl trim citiem spēlētājiem tiešsaistes režīmā. Katrs no viņiem virtuāli ir savienots ar īpaši pielāgotu eksoskeleta apģērbu sauktu par Javelin – līdzīgu tam, ko nēsā dzelzs vīrs Tonijs Stārks.

Tātad savas pieredzes izklāstā par Anthem vispirms pievērsīšos labajām lietām – aplūkošu, kas patika spēlē un ir labi nostrādāts. Turpinot pakritizēšu idejas, kas nav izdevušās, un nepavisam plūstošo darbību. Ieteiktu izlasīt rakstu līdz beigām, lai uzzinātu, kādēļ Anthem ir kritusi nežēlastībā. Personīgi esmu nospēlējis ap 20 stundām un ir savs viedoklis, par ko vēlētos parunāt plašāk.

BioWare ir izcepuši tiešsaistes servisu – produktu vistiešākajā nozīmē. Spēle ir sanākusi “ne cepts – ne vārīts, ne zivs – ne gaļa”. Kaut kas ir izdevies uz goda, bet vairums ideju pēc sešu gadu izstrādes nav realizētas tā, kā vēlētos. Studijas plāni bija lieli, un personīgi gaidīju iespaidīgas lietas, bet, zinot EA reputāciju, biju rezervēts pret Anthem kā projektu. To, ka ar spēli nav viss kārtībā, varēja jau pilnīgi noteikti saprast gan pēc slēgtās, gan pēc atvērtās bēta testēšanas.

EA jau janvārī piedāvāja iegādāties un iepriekš-pasūtīt Anthem ar lielu atlaidi jeb ap 40 euro no Lielbritānijas lielākajiem spēļu veikaliem. Maigi sakot, netipisks gājiens no lielas studijas – pārdot AAA darbu par pazeminātu cenu vēl pirms tas ir iznācis. Tātad jau gaidīju ne to labāko, ņemot vērā arī nepārliecinošos iespaidus bēta testēšanas laikā ar bezgalīgiem ielādes ekrāniem un patstāvīgu pieslēgšanās ekrānu tiešsaistes režīmā.

Bezgalīgos ielādes ekrānus un vēl daudzas problēmas salaboja ar pirmās dienas ielāpu 22. februārī. Savukārt agrās piekļuves cienītāji uz Xbox One ar EA Pass un PC lietotāji ar Origin spēlēja Anthem jau no 15. februāra bez atjauninājuma. Viņi būtībā neatgriezeniski sabojāja iespaidus par to un servisu kā tādu. Ieteikums: nākotnē nemēģiniet agrāk iegūt pieeju EA spēlēm! Līdzīgi bija arī ar piekļuvi Battlefield V vairāk nekā nedēļu pirms oficiālās izdošanas dienas – tā nestrādāja korekti un praktiski nebija baudāma.

Pēc visu ielāpu uzstādīšanas Anthem kārtējās ekspedīcijas ielāde var vidēji aizņemt ap 20–30 sekundēm. Ja kavējat kādu checkpoint, tad pēc noteikta laika tiksiet pārmests uz vietu, ko ir sasnieguši pārējie spēlētāji, un jāgaida būs ap piecām līdz desmit sekundēm. Kopumā grafiski Anthem izskatās lieliski – var tikai brīnīties ar atvērtu muti par vizuāli patīkamo dabu un lidošanas dinamiku ar Javelin.

Skaisti izskatās arī cīņas ar gaismas efektiem, sprādzieniem un zibeņiem, kā arī sevišķi labi un plūstoši strādā superspēju lietošana. Par vizuālo noformējumu ekspedīcijās tikai uzslavas BioWare studijai. Ieroču izmantošana arī ir individuāli atšķirīga, un jūtama starpība starp dažādām to klasēm – teiksim, snaiperšautene, vieglā pistole, smagā pistole vai kaujas ierocis nav līdzīgi cits citam. Arī pārlādes skaņas un atdeve atšķiras pēc sajūtam. Anthem var paslavēt par fona mūziku, kas ir futūristiska un lieliski iekļaujas kopējā atmosfērā. Šajā ziņā nedaudz atgādina Mass Effect.

Sākotnējais plāns bija tā saucamo looter shooter izbaudīt kopā zināmu biedru kompānijā, bet īsti nesanāca. Pazīstamie spēlmaņi neizturēja pat pāris intensīvas dienas ar Anthem. Labi ja nedēļu pamēģināja vieglajā režīmā un atmeta ar roku. Tie, kas izturēja, turpināja, lai nosistu laiku, jo vienkārši bija nopirkta digitālā versija un vajadzēja maksimāli par iztērēto naudu izbaudīt “EA pieredzi”. Tātad sākšu ar pozitīvām lietām, lai nav tā, ka “viss ir slikti”.

Javelin un lidošana liek justies kā īstam dzelzs vīram. Tā un pārvietošanās ir nostrādāta labā līmenī – atrašanās vietas maiņa starp zemi, gaisu un ūdeni noris plūstoši. Tā vien gribas no gaisa ienirt ūdenī un pacelties: pārējas ir tieši tik labas, kā bija parādīts E3 prezentācijā. Katrs klases tips šķiet pilnīgi citādāks.

Izmēģinot vidējo ātruma/spēka klases reindžeru, vieglo Storm un reaktīvo Interceptor, ar katru klasi sajutos pavisam atšķirīgi, piemēram, Interceptor var gaisā ātri izvairīties no šāviņiem un brīvi manevrēt. Tas ir personīgi mīļākais tips no četriem pieejamajiem savu ātro tuvo sitienu un lidojuma viegluma dēļ. Smago tanku Colossus nemēģināju, jo jūtu – tā nav mana klase. Tātad mīļākais tips būs jāpielāgo savam spēles stilam, tāpat arī ieročus, ekipējumu var kombinēt pēc ieskatiem. Pie pozitīvajām lietām jāmin, ka, dodoties kārtējā ekspedīcijā, var diezgan ātri atrast vēl trīs cilvēkus – aptuveni pusminūtes laikā.

Spēlēju Anthem uz parastās PlayStation 4 konsoles ar versiju 1.02 līdz 1.04. Tad jau ar vairākiem lieliem ielāpiem tika salabotas neskaitāmas kļūdas, katram esot aptuveni 10 GB apmērā. Taču noteikti BioWare jāturpina slīpēt Anthem. Grūti teikt, vai sanāks, jo EA vienkārši var nedot resursus spēles uzturēšanai, tādējādi ciešot neveiksmi. Veselu ieteikumu paketi ar uzlabojamām lietām piedāvāja Diablo III izstrādāji.

Kā zināms, arī viņu darbs iznākšanas laikā īsti nebija gatavs un baudāms, bet ar laiku iekaroja savu vietu kā lieliska loot spēle. Piemēram, spēlējot augstākajā grūtības pakāpē kā Grand Master, saņemtajām lietām jābūt augstas kvalitātes – jo lielāks pārbaudījums, jo labāks laupījums. Cik zinu, Bioware šo ieteikumu ņēma vērā un daļēji salaboja loot sistēmu, bet ne vienmēr prasīgākos uzdevumos krīt ārā vērtīgākas mantas.

Pie labāk nostrādātajām lietām vēlētos pieminēt Anthem pārdomātākās misijas sauktas par Strongholds, kas savā veidā ir grūti uzdevumi. Pēc Destiny analoģijas tie ir Strike (kā mūsu lapas nosaukums), ko var iziet pusstundas līdz stundas laikā atkarībā no uzstādītās grūtības pakāpes. Sliktās ziņas: ir tikai trīs Stronghold. Pēc BioWare solījumiem, jauni uzdevumi un spēles bezmaksas papildinājums gaidāms maijā.

Turpinu ar nepavisam labām lietām un kritiku, ko ir pelnījusi Anthem. Spēles centrālais tirgus jeb hub ir īpaši garlaicīgs, kad nepieciešams runāt ar tā iemītniekiem, saņemt uzdevumus un celt savu lojalitātes pakāpi dažādās frakcijās. Pārvietošanās tajā ir ļoti lēna, un dialogi – īpaši neinteresanti, negribas pat iedziļināties. Izmētātie dokumenti ar tā saukto Lore jeb Anthem pasaules paražām ir nesaistoši. Spēles stāsts arī nav diez ko interesants, retās cutscene ir iestarpinātas galvenā sižeta atslēgas vietās. Personīgi brīnos, kā BioWare, vieni no kulta sērijas Mass Effect izstrādātājiem, ir spējuši radīt sevišķi garlaicīgas sarunas ar NPC. Atbildes un dialogi neizsaka neko.

Runājot par Javelin uzlabošanu, var nomainīt ieročus uz labākiem ar kārtējo laupījuma iegūšanu pēc misijas, tāpat uzlabot trīs papildu spējas un pielāgot detaļas rokām, kājām un galvai. Savukārt šo vizuālo daļu nokrāsu iespējams izvēlēties, maksājot ar sakrāto spēles naudiņu, ko dod ļoti skopi. Ir nenormāli jāgraindo, lai iegūtu skaistāku detaļu un uzlabotu, teiksim, Javelin toni no parastās versijas uz reto, nemaz nerunājot par episkā aprīkojuma iegūšanu. Mērķis ir viens: lai spēlētājs piepirktu par īsto naudu shards un spētu izrotāt savu tērpu. Godīgi sakot, mani apmierināja arī tekošais Javelin izskats ar pāris retajiem un vienu episko uzlabojumu, kas pirkts par Anthem iegūto valūtu.

Spēli var vēl kritizēt par misijām, kur jāatver četras kapenes. Lai to izdarītu, jāpaveic garš saraksts ar dažādām prasībām – nositiet tuvcīņā 50 pretiniekus, atveriet 10 lādītes, pieveiciet 5 atvērtās pasaules uzdevumus utt. Kad tas pabeigts pēc vairākām stundām graindošanas, tiek pēdējās atvērtas arī ģenerāļa Tarsa kapenes. Iedomājieties: pēc visa darba saņemat nelielu kodeksa blociņu ar aprakstu un viss!

Negaida nekāds mega boss vai kāds lielisks laupījums, vai kāds cits interesants pavērsiens – tikai viens mazs nezvērs, no kā jābēg. Kā balvu par ģenerāļa Tarsa kapeņu atvēršanu, neskaitot piezīmju grāmatiņu, iegūstat reputācijas pieaugumu un trofeju. Ejot kārtējo misiju, būtu lieliski saņemt iespēju pievienot ceļa punktu jeb waypoint kartē, lai pildītu vai virzītos uz noteikto mērķi. Nereti, brīvi lidinoties pa pasauli izpētes režīmā, tiek zaudēta uzmanība, uz kuru vietu doties, un jāmaldās.

Tagad iztirzāsim pašas nepatīkamākās lietas, kas pietaupītas uz beigām. Ja Jūs vēlaties legāli Anthem dabūt banu, tad izmantojiet tā saucamās vājās vietas jeb exploits, kas sniedz maksimālu loot un nav īsti salabotas. Var spēlēt tikai PvE režīmā jeb visiem cilvēkiem kopā, nevis PvP – citam pret citu.

Tādā veidā viens Twitch lietotājs tika pie bana, izmantojot spēles eksploitu. Viņš lidinājās apkārt noteiktā vietā un vēra vaļā lādītes, tādējādi saņemot arvien labāku laupījumu, par ko legāli dabūja bana āmuru no BioWare. Tā darīt nav pat uzdrīkstējušies Ubisoft ar sēriju The Division un Bungie ar Destiny, kaut gan nepārtraukti tajās tiek atklātas vājās vietas, ko ekspluatē atkal un atkal (The Division – paņēmiens Bullet King, The Destiny – Loot Cave). Kā man zināms, Anthem ir pirmā šaušanas/laupīšanas tipa spēle ar PvE režīmu, kur par šādiem pārkāpumiem tiek banoti spēlētāji.

Pati nepatīkamākā lieta: darbinot PlayStation 4 versiju, ir iespējama patvaļīga konsoles izslēgšanās ar risku iekārtu sabojāt. Man tā gadījās un domāju, ka konsole ir neatgriezeniski salauzta. Tomēr izdevās ieslēgt PlayStation 4 pēc barošanas vada izraušanas un iespraušanas. Tad pēc konsoles datubāzes pārbūvēšanas varēju to atkal iedarbināt. Šādos gadījumos varat mēģināt prasīt Sony atgriezt naudu par digitāli iegādāto spēli. Protams, visticamāk, tas neizdosies mums Latvijā, ja, teiksim, tā nopirkta ASV reģiona PSN veikalā, jo Sony PlayStation serviss ir pieejams tikai Ziemeļamerikas teritorijā. Pazīstami spēlētāji mēģināja ar to sazināties, bet tā arī nesanāca slēgtās piekļuves tikai no ASV teritorijas dēļ. Divi no viņiem saskārās ar konsoles patvaļīgu izslēgšanos, tā kā problēma nav nemaz tik reta.

Iespējams, BioWare ir sprukās, jo EA bez ceremonijām var aizvērt studiju zemu pārdošanas rādītāju dēļ. Jūtu, ka izstrādātāji uzklausa kritiku un mēģina labot spēli: kļūdas tiek sataisītas salīdzinoši ātri. Vispirms ar steigu nepieciešams novērst konsoles PlayStation 4 patvaļīgu izslēgšanos. Tikai pēc tam jārisina jautājums par Anthem satura papildināšanu.

Dārgo lasītāj, ja laiks, nauda un, iespējams, konsole nav dārga, lūdzu, pērciet un spēlējiet pēc sirds patikas! 40–50 stundas tiks burtiski nosistas, nekādu īpašo baudījumu negūsiet. Atcerieties: EA spēlē servisā vienmēr jābūt tiešsaistē. Kopumā nav slikti – viduvēji, nekas vairāk. Dažreiz domāju, kas notiks tālāk sižetā, un turpināju spēlēt, bet būtībā tiek atkārtota zināmā formula – aizlidot uz punktu, ieņemt to, nosargāt, tad doties uz priekšu. Tā vairāk vai mazāk visu Anthem. Protams, zināmu brīvību dod atvērtā telpa, kad pēc sirds patikas varat lidināties un pētīt pasauli, vai vienkārši baudīt pārvietošanos gaisā.

Kopumā pašreizējā stāvoklī Anthem nevaru rekomendēt iegādāties, jo spēle nav īsti pabeigta un noslīpēta. It īpaši to neiesaku PlayStation 4 lietotājiem, kuriem jābūt īpaši piesardzīgiem tehnisko problēmu dēļ.


Apskatītā versija: PlayStation 4
Žanrs: Action role-playing
Režīms: Multiplayer, always-online
Platformas: PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Izstrādātājs: BioWare
Izdevējs: Electronic Arts
Izdošanas datums: 22.02.2019.


Secured By miniOrange