Iespaidi: Metro Exodus

Iespaidi: Metro Exodus

12. marts, 2019 • Autors: Eking • 1 komentārs

Tā nu ir sanācis, ka Metro Exodus tika izdota 15. februārī jeb vienā dienā ar tādu grandu kā Far Cry New Dawn. Nedēļu vēlāk parādījās arī Anthem. Lai neaizmirstu par lielisko Metro Exodus pārējo spēļu kopumā, Strike.lv piedāvā nelielu ieskatu tās pasaulē.

Runa ir par pirmās personas skata šaušanas žanra darbu ar izdzīvošanas, šausmu un lavīšanās elementiem. Darbība risinās bijušajā Krievijas Federācijas teritorijā pēc apokalipses. Spēlētājam, iejūtoties galvenā varoņa Artjoma lomā, ir jātiek galā ar jauniem draudiem – jācīnās pret mutantiem un naidīgiem pretiniekiem. Misija ir atrast labāku dzīvesvietu.

Exodus var pašrocīgi modificēt ieroču arsenālu, individuāli pielāgot, turklāt šaujamajiem un maskai jāveic regulāras apkopes, izmantojot attīrīšanas materiālus. Metro lineārie līmeņi mijiedarbojas ar plašu atvērto pasauli. Exodus ir ieviesta dinamiskā laikapstākļu sistēma (dienas-nakts cikls ar atšķirīgiem mošķiem noteiktos laikos) un vairākas sezonas. Sižets ikoniski sākas Maskavā, un ceļu varonis turpina uz Tālajiem Austrumiem kopā ar savu uzticīgo komandu un mīļo sievu Annu.

Artjoms vispirms ceļo gar Volgas upi, netālu no Urālu kalniem, braucot ar lokomotīvi sauktu par “Aurora”. Sižets risinās viena gada laikā, vilcienam piestājot noteiktās vietās. Lokomotīve savā veidā ir komandas dalībnieku tikšanās vieta līdzīgi kā Wolfenstein II zemūdene – varēsiet aprunāties ar cīņu biedriem un saņemt nākamos uzdevumus. Exodus ir trešā sērijas Metro spēle, un stāstījuma pamatā ir ņemts iepriekšējās daļas Last Light labais kanoniskais nobeigums.

Vispirms ieslēdzot spēli, ieteiktu izvēlieties sev atbilstošu grūtības pakāpi. To var jebkurā brīdī nomainīt. Jaunpienācējiem rekomendētu sākt ar Reader, pieredzējušiem Metro spēlētājiem – izvēlēties vidējo (būs jūtams pastāvīgs munīcijas un resursu trūkums) un visbeidzot sērijas ekspertiem noteikti ieteiktu spēlēt Hardcore vai Hardcore Ranger grūtības pakāpē – būs tiešām sūri. Otrais ieteikums: uzstādīt atbilstošu valodu – angļu vai krievu. Ja otro saprotat, tad ieteiktu izvēlēties tieši to, jo ļaus pilnībā izjust Metro nianses.

Nospēlēju sākuma līmeni angliski un sapratu: ir jāmaina valoda uz krievu, lai gūtu baudījumu. Pēc noklusējuma ir uzstādīta angļu valoda un varoņi – ierunāti lauzītā mēlē ar akcentu, dialogiem skanot nedabiski (tieši angliski). Vēl viena Exodus nianse – teksti ieskaņoti poētiskā valodā, kas atgādina Puškina dzeju. Nereti dzejiskiem vārdiem seko rupjības, kas noteikti piederas pie atmosfēras un atspoguļo plašo krievu dvēseli. Piebildīšu: galvenais varonis Artjoms nebilst ne pušplēsta vārda. Tas nedaudz traucē un neiederas kopējā noskaņā.

Skaistajiem sievas Annas vārdiem “kā es Tevi mīlu, sargā sevi, mīļais” seko klusums no vīrieša puses. Ja reiz pievēršamies Exodus skaņai, jūtams, ka nav veltīta uzmanība apkārtējās vides trokšņiem, piemēram, ugunskurs izklausās kā čaukstošs papīrs, un apkārt dzirdamais ir vienkāršs un dobjš. Dažreiz skaņas neiederas vidē un jūtamas tehniskās problēmas, bet salīdzinoši tas ir nieks, jo pareizajās vietās tuneļos ieskanas baisa mūzika, kas liek būt uzmanīgam. Dažreiz var nodrebēt bailēs. Teiktu: pareizie akcenti pareizajās vietās. Grafiski, piemēram, peldot ar laivu, ir gara sižeta aina ar garneli, kas uzbrūk no ūdens. Tiklīdz tā ir beigusies, var sākties cīņa ar briesmoni. Pastāvīgi starp dažādiem uzbrukumiem ir iestarpināta kāda cutscene. Exodus datu ielādes pēc kārtējā līmeņa vai spēlētāja nāves var būt diezgan ilgas – ap minūti.

Taču, neskatoties uz dažādām tehniskām problēmām, spēle ir lieliska, un skats no varoņa acīm piedāvā pilnībā iejusties. Metro Exodus ievelk savā atmosfērā un ļauj izbaudīt katru momentu. Atceros mirkli, kad, ejot tumšā tunelī ar iedegtām šķiltavām, apkārt bija zirnekļu tīkli, kas aizdegās, liesmām saskaroties ar tiem, un, tā turpinot, nezināju, no kuras vietas izlēks kārtējā radība. Dažreiz mēdz būt kāda luminiscējoša viela, kas īpaši gaiši izgaismojas un palielina atmosfēru.

Krievijas āres ir plašas atvērtajos līmeņos, un lineārie tuneļi var būt pavisam tumši un gari. Ja vieta ir veidota, lai lavītos, tad ieteiktu ievērot izstrādātāju vēlmi un tā arī darīt. Kaut gan Metro Exodus skaitās kā šūteris, realitātē šaušana varētu būt tikai kādi 20 % no kopējā laika – vairāk būs jāstaigā un jālavās. Saskaroties ar pretiniekiem, ir laimes spēle: ja viņus iztraucē nepareizajā momentā, tad ātri var aiziet bojā, savukārt dažos līmeņos, uztverot pareizos mirkļus, var droši novākt kaut desmit cilvēku bez problēmām. Jūtams: Exodus mudina vairāk piedomāt un pēc iespējas biežāk lavīties, ne šaudīties. Pretinieki dažreiz ir salīdzinoši neaptēsti – reizēm neuztver, ka esat blakus, īpaši nereaģējot.

Ir arī sižetiskās problēmas un iestrādāti daudzi mazi uzdevumi, kas var neatbilst situācijai. Piemēram, maldoties Volgas līmenī, atradu vienā slēptuvē ģitāru, tad vēlāk kāds no biedriem to palūdza sameklēt, jo vēlējās mūzikas instrumentu uzspēlēt, kaut gan jau sen biju rīku dabūjis. Tikai noslēdzoties līmenim, vīrietim sniedzu kāroto mantu un mazai meitenei atdevu lācīti, ko viņa ļoti vēlējās, lai sagādāju. Protams, spēle skaisti parāda, kā bērns apņem rotaļlietu un biedrs spēlē ģitāru pie ugunskura – skaists un silts moments.

Sevišķu atalgojumu par maziem izpildītiem uzdevumiem kā citās spēlēs nesaņemsiet. Kā paši krievi joko, Exodus ataino viņu patieso dzīvi Krievijā. Stāsta ilgums ir aptuveni 15 stundas, un, kā jau Metro tradīcijas paredz, ir iespējami divi spēles nobeigumi – labais un sliktais. Ja klusi lavīsieties, nenogalinot pretiniekus un palīdzot saviem biedriem izdzīvot, iegūsiet labo finālu, bet pieejot tieši un brutāli – slikto.

Kopumā Metro Exodus aizrauj un nelaiž vaļā. Spēlei ir savas tehniskās problēmas, neizdevušās apkārtējās vides skaņas, nebaudāmi ierunātie dialogi un to izteiksmes līdzekļi, kā arī sejas animācijas veidotas kā savus 7–8 gadus senos darbos. Taču tehniskās likstas neaizēno Exodus, jo tā sniedz baudu, pozitīvie momenti atsver negatīvās puses. Spēles galvenais trumpis ir lieliskā atmosfēra un jūtamais piedzīvojuma gars. Šķiet, “4A Games” izstrādē ir ielikuši sirdi un dvēseli, to veidojuši pēc labākās sirdsapziņas ar plašo krievu garu. Metro, Stalker, piedzīvojumu un izdzīvošanas spēļu faniem noteikti rekomendēju studijas jaunāko veikumu.


Apskatītā versija: PlayStation 4
Žanrs: FPS
Spēlētāju skaits: 1
Platformas: PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Izstrādātājs: 4A Games
Izdevējs: Deep Silver
Izdošanas datums: 15.02.2019.


Secured By miniOrange