Igauņiem sanāk – Disco Elysium

Igauņiem sanāk – Disco Elysium

12. oktobris, 2019 • Autors: genotsiid • 1 komentārs

Lai arī kāda rūpniecības lielvalsts Latvija nebūtu bijusi Ulmaņlaikos un padumjajā periodā, pēc neatkarības atjaunošanas visi instrumenti tika nolikti atpakaļ šķūnī un nekas te vairs nenotika, ļaujot Igaunijai būt mums priekšā gandrīz visās dzīves jomās. It īpaši programmatūras izstrādē. Spēle Disco Elysium ir kārtējais apliecinājums, ka “lēnā” tauta māk radīt varenas lietas. Man ir kauns, ka tik vēlu uzzināju par igauņu iespaidīgo veikumu un to neiekļāvu oktobra nozīmīgāko vidū.

Šad tad atverot lapu Level1.ee, septembra beigās sāku ievērot biežus rakstus par Disco Elysium no citādāk runājošā kolēģa Stena. Tomēr nepievērsu īpašu uzmanību sev nezināmajam darbam, kaut arī virsrakstos ir tādi skaļi vārdi kā kodumaine (“pašmāju”) un Eesti mäng (“Igaunijas spēle”). Tad redzēju ziņas arī angliski. “Spēle ar miljons vārdiem”, “pabeigšana var aizņemt līdz 90 stundām”, “iespējams, viena no 2019. gada labākajām RPG” – lai gan tādi citāti mani automātiski atbaida, nevaru noliegt milzīgo ieguldīto resursu daudzumu.

Žoklis atkaras, izstrādātāju ZA/UM Studio detalizētajā blogā lasot, ka sākums visam ir 11 čaļi Tallinā. Arī nosaukumam mainoties no No Truce With the Furies uz Disco Elysium, pievienojoties rakstniecēm un PR cilvēkiem, komanda ir saglabājusies daudzmaz tā pati. Turklāt savu darbu viņi izdod paši. Parasti neatkarīgo izstrādātāju spēles asociējas ar vārdiem “īss” vai “mazs”, bet, kā droši vien noprotat, runa ir par pilnīgu pretstatu.

Disco Elysium ir detektīvu RPG, kas notiek vienā no izdomātās pilsētas Revachol rajoniem. Tas ir sīkāk sadalīts piecās teritorijās – noplukušā centrālajā daļā, industriālā ostā, pamestā krastmalā, pazemes telpās un vēl neatklātā piektajā zonā. Tiek apgalvots, ka spēles pasaule ir vienā lielumā ar Planescape: Torment redzēto, taču tās režisors saka, ka satura blīvums ir pieckārt apjomīgāks salīdzinājumā ar citām RPG.

Ziemeļu kaimiņu detektīva piedzīvojums paredz, ka “katram dzīvoklim, gaitenim, ielas stūrim un pat atkritumu tvertnei ir jābūt stāstam”. Tas viss ir apvienojumā ar mainīgiem laikapstākļiem un dienas stundām, radot neparedzamu un atmosfērisku pilsētu, kur lietas notiek ticami. Piedāvājumā ir aptuveni 100 dažāda izmēra uzdevumu un tikpat daudz priekšmetu, ko izmantot (tai skaitā drēbes, darbarīki un ieroči). Papildus 24 prasmēm ir pat domas, ko galvenais varonis var “nēsāt” galvā. Tās ir īpašas spējas, kas sniedz visāda veida raksturlielumu pastiprinājumus un lomu spēlēšanas variantus.

Varētu izplūst sīkākās detaļās par Disco Elysiumkā to ir darījuši autori citur –, bet, ja godīgi, šis galīgi nav mans žanrs. Nevaru atļauties iztērēt vairāk nekā 30 stundas vēl vienai spēlei (pietika ar Breakpoint). Tas nemaina manu apbrīnu par igauņu sasniegumu un interesanto vizuālo stilu. Kad mēs, cilvēki ar sešiem kāju pirkstiem (ziemeļu kaimiņu joks par latviešiem), spēsim radīt kaut ko tik iespaidīgu?

Pēc 5 gadiem izstrādē Disco Elysium beidzot būs nopērkama veikalos Steam un GOG 15. oktobrī.


Secured By miniOrange