Apskats: Mortal Kombat 11
Bezgalīgā cīņa var sākties.
Ievads
Mortal Kombat 11 (MK11) ir vienpadsmitā cīņas spēle sērijā Mortal Kombat, ko izstrādājusi studija NetherRealm, QLOC S.A. un Shiver Entertainement un ko ir izdevusi Warner Bros Interactive Entertainment (WB) 2019. gada 23. aprīlī uz PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows un Nintendo Switch. Mortal Kombat turpina episko sāgu vairāk nekā 25 gadus. Spēlētājiem tiek piedāvāti sižeta pagriezieni jaunā laikmetīgā stāstījumā. Apskatīta ir PlayStation 4 versija. Personīgi jaunāko daļu gaidīju ar nepacietību, jo 2016. gada Mortal Kombat X (MK X) kopumā patika un MK11 ir tiešs sērijas turpinājums.
Par MK11 stāstu
Īsumā par MK11 notikumiem
Pēc Šinnoka sakāves Raidens ir kļuvis par vecāko Dievu. Pērkona Dievs ir kļuvis par tumšāku personību savas korumpētības dēļ. Raidens paziņo Šinnokam, ka viņš vairs nebūs žēlsirdīgs un iznīcinās Earthrealm ienaidniekus pirms viņi vēl paspēs uzbrukt. Lai gan Šinnoks atgādina, ka viņš nevar nogalināt vecāko Dievu, Raidens atkārto, ka šāds liktenis ir sliktāks par nāvi. Raidens nolemj nogādāt Šinnoku pie Liu Kanga, Netherrealm pasaulē, kā brīdinājumu. Laika turētāja Kronika nolemj apbēdināt Raidenu, lai izjauktu laika līdzsvaru pēc MK X notikumiem. Kronika satiekas ar Šinnoku un pastāsta, ka laika loks tiks izliekts pēc viņas gribas. Kronika, izmantojot visus nepieciešamos līdzekļus, izmaina paralēlo laika plūdumu. Kronika atgriež Mortal Kombat jaunību dienu varoņus, pat tādus, kas jau ir gājuši bojā iepriekšējās Mortal Kombat daļās. Tādējādi Kronikas jauniegūtie cīnītāji stājas pretim Raidena komandai un bezgalīgā cīņa var sākties. [caption id="attachment_671" align="alignnone" width="1024"] Galvenā MK11 ļaundare Kronika[/caption]
Nianses par MK sižetu
Mortal Kombat stāstā redzēsim tādas cīņas kā vecais, viedais Skorpions pret jauno Skorpionu vai novecojušais Sub-Zero pret savu jaunāko repliku. Stāstā priecēs daudzi vecie tēli, kā Cyrax, Sektors no pirmatnējajām MK daļām. Kā viena no galvenajām zvaigznēm ir Johnny Cage, kurš jokus dāļā pa labi pa kreisi. Svarīgu lomu stāstā ieņems kapteine Sonya Blade ar savu meitu un reizē padoto Cassie Cage, kas ir simpātiska jauna kareive un izskatā uzlabota kopš MK X. Savukārt Sonya Blade ir izvēlēta kā viena no galvenajām MK11 reklāmas sejām. Viņas tēla jaunais prototips pēc savas līdzības un izskata ir ņemts no bijušās slavenās UFC cīkstones un pašreizējās WWE zvaigznes Rondas Rauzijas (Ronda Rousey). Jāatzīst: Sonya Blade ir neveiksmīgākā varone jaunajā Mortal Kombat spēlē, lai gan izdevās uzlabot Sonijas izskatu spēles gala versijā un tika novērsts viņas izteiktais apaļīgums. Taču Sonijas balsī jūtams, ka Ronda ierunājusi to par pakāpi zemāk un ne tik kvalitatīvi kā ir ieskaņoti pārējie tēli ar profesionāliem aktieriem. Tas, starp citu, ir lielākais iebildums MK11 stāsta ziņā, ja neskaita izmainīto laika plūdumu un tajā radītos sižetiskos caurumus. [caption id="attachment_675" align="alignnone" width="1024"] Varoņa Izvēles iespējas stāsta daļā[/caption] Kopumā stāsts izklaidē ap četrām stundām un ir atmiņā paliekošs. Spēle ir grafiski skaista, ar lieliskām cutscenes. Dažās nodaļās būs iespējams brīvi izvēlēties vienu no pieejamajiem personāžiem, ar ko cīnīties, kā Skorpionu vai Sub-Zero. Studija NetherRealm ir centusies izveidot notikumu stāstījumu ar sirdi un dvēseli, un savā ziņā spēle var līdzināties pārdomātai efektu filmai. Nav jau tā, ka visi kaujas cits ar citu, bet cīnītāji ir sadalīti sava veida frakcijās un sižeta gaitā pielāgojas konkrētiem apstākļiem. MK11 mani priecē tikpat labi kā savulaik uz Segas spēlētā MK3, kam ir īpaša vieta sirdī. Vairāk stāstu neiztirzāšu, viegli ieskicēdams ievada daļu un neatklājot galvenās sižeta atslēgas vietas. MK11 līdzās MK X un Injustice 2 tur savu stāsta daļu atbilstošā līmenī.
Torņi un mākslīgā intelekta (AI) palīgs
Būtiski lielāko spēles daļu pavadīsiet, spēlējot torņus, kur ir nepieciešams pieveikt noteiktu skaitu pretinieku un dažos no torņiem ir pieejami bosi, ko būs grūtāk pieveikt. MK11 ir divu veidu torņi – klasiskie un laika. Klasiskajos torņos ir iespējams spēlēt pret pretiniekiem, kā jau ierasts, bez jebkādiem papildu uzstādījumiem un ierobežojumiem. Savukārt laika torņos tie mainās pēc noteikta laika un ir iespējams uzstādīt dažādus modifikatorus, kas palīdz pieveikt kārtējo pretinieku tornī. Pretiniekiem arī ir uzstādīti dažādi modifikatori, kas var Jums sarežģīt dzīvi. Piemēram, modifikatori var būt dažādi lāzeri, palīgi, dažādas indes utt... [caption id="attachment_674" align="alignnone" width="1024"]| | | |-|-| | Laika torņi[/caption] Kā jau minēju, torņi aizņems būtiskāko spēles daļu, jo tajos varēs iegūt resursus, kā naudu, speciālo naudu un sirdis, kā arī premium valūtu nelielos apjomos. Pieveicot kārtējo torni, saņemsiet arī dažādas ikonas, rāmīšus, iespējams, retāk kādas kustības vai arī kādu kostīma daļu. Dažādus virtuālos labumus saņemsiet kā balvu, kas ir zināma pirms cīņas, kā arī daļu no balvām iegūsiet pēc nejaušības principa, pieveicot torni. Izejot kārtējo torni pirmo reizi ar kādu no tēliem, tiks iegūts sava veida spēles nobeigums un īss varoņa izklāstījums komiksa veidā uz aptuveni trīs minūtēm. Būs parādīts varoņa skatījums un izklāsts kā stājās pretim galvenajai MK11 ļaundarei Kronikai. Katra varoņa filmiņa ir unikāla un sniedz gandarījumu, aplūkojot to. Tātad varēsiet iegūt 24 dažādus nobeigumus ar titriem. [caption id="attachment_679" align="alignnone" width="1024"]|| |
Laika tornis ar modifikatoriem[/caption] Lai atvieglotu dzīvi spēlētājam un ļautu graindot kārtējos virtuālos labumus, cīņā varēsiet sūtīt jau sagatavotu mākslīgā intelekta varoni (AI). AI varonim var uzstādīt parametrus, kā combo izmantošanas biežumu, zonēšanu, agresīvu skriešanu virsū u. c. AI varoņu ideja ir aizgūta no Injustice 2. Līdzīgi kā Injustice 2 Jūs varēsiet sagatavot savu cīnītāju, lai sūtītu to pretim citam AI varonim, kuru uzstādījis cits spēlētājs. Tādējādi AI cīņas, torņus un laika torņus varēsiet spēlēt, pat īsti pašam nespēlējot tos! Pēc kārtējās vinnētās cīņas torņos būs jānospiež taustiņš X, lai turpinātu raudzīties ekrānā cīņas gaitu kā filmā, pat īsti nespēlējot spēli. [caption id="attachment_680" align="alignnone" width="1024"] Virtuālās balvas pēc laika torņa iziešanas[/caption]
Neliels skandāls ap MK11
Piezīmēšu, ka sāku spēlēt MK11 divas nedēļas pēc iznākšanas versijā 1.04. To ir būtiski piezīmēt, jo pirmajās divās nedēļas spēles iznākšanas versijās laika torņi ar uzstādītiem modifikatoriem bija ļoti sarežģīti un nedeva būtiskas virtuālās balvas. Grainda latiņa pēc WB rīkojuma bija uzstādīta diezgan augstu, lai spēlētājs, iespējams, nopirktu par reālo naudu premium valūtu. Pēc spēlētāju masveida Metacritic baļļu bombardēšanas uzstādot MK11 atzīmi 3 baļļu robežās pēc spēlētāju vērtējuma, NetherRealm studija piekāpās un uzstādīja adekvātāku resursu piešķiršanu spēlētājam, kā arī samazināja laika torņu grūtības pakāpi uz atbalstošāku. Spēles direktors Eds Būns atvainojās spēlētājiem, jo, lūk, doma nav bijusi uzstādīt tik sarežģītus torņus ar tādām grind iespējām!
Cīnītāja modifikācijas iespējas
Savu cīnītāju varēsiet modificēt pēc sirds patikas, un būtībā tas var būt unikāls tēls – kopumā ir iespējams izveidot piecas dažādas modifikācijas vienam cīnītājam, kā arī uzstādīt unikālas kustības, atšķirīgus tērpus un personificēt ieročus. Vairums spēju, tērpu un ieroču būs slēgti, ko būs nepieciešams iegūt, spēlējot MK11. Piemēram, Skorpionam ir pieejamas divas modifikācijas, kā Deathly Sting un Hellish Inferno, pārējās trīs cīnītāja modifikācijas var brīvi izveidot un pielāgot pēc saviem ieskatiem.
Jaunievedumi
Būtiskākie jaunievedumi
Runājot par jaunumiem salīdzinājumā ar MK X, ir ieviesti daži būtiski jaunievedumi. Protams, ir noņemtas kaitinošās lietas, un cīņu sistēma ir kļuvusi vēl noslīpētāka. Tā ir ieviests papildus aizsardzības enerģijas un uzbrukuma enerģijas stabiņš, ko izlietojot, tas pakāpeniski atjaunojas. Idejiski, tas ir izveidots, lai spēlētājs nevarētu spamot bez gala sitienus, kā arī lai nepaliktu dziļā aizsardzībā. Tā arī vienas spēles ietvaros speciālo uzbrukumu varēs veikt tikai vienreiz, kad spēlētāja stabiņš ir nokritis līdz 30 % no savas dzīvības. Tādējādi spēlētājam ir jāplāno, kad lietot un vai maz lietot kārtējo iestudēto speciālo uzbrukumu pret pretinieku, kas var atņemt līdz pat 30–40 % no pretinieka dzīvības. Spēle no tā iegūst taktiskuma ziņā un nekļūst kaitinoša, izmantojot to kārtējā raundā. No cīņas jauninājumiem vēl noteikti jāpiemin nevainojamais bloks jeb Flawless Block, ar ko cīņas karstumā, ja pretinieks ir vērsis combo jeb uzbrukumu vētru, vienā momentānā brīdī var nobloķēt sitienus un veikt zibenīgu pretuzbrukumu. Nevainojamo bloku cīņas karstumā būs gana grūti aktivizēt: ir perfekti jāizjūt bloka moments.
Fatality, Brutality un Mercy
MK11 savā veidā ir draudzīgāka iesācējiem, jo tā ir kļuvusi nedaudz lēnāka par MK X, bet ne pārāk lēna. Speciāli iesācējiem ir ieviesti divi vieglie Fatality, ko var aktivizēt ar diviem taustiņiem – Hold R2 + X. Protams, pro spēlētājiem ir atstātas sarežģītās Fatality taustiņu kombinācijas, kā jau ierasts. Līdzīgi ar Brutality ir ieviesta vieglā taustiņu kombinācija, kā arī atstātas sarežģītākas versijas. Iepriekšējā daļā ieviestā X-Ray opcija ir pazudusi. [caption id="attachment_676" align="alignnone" width="1024"]| | | |-|-| | Mortal Kombat Fatality[/caption] Vēl no jauninājumiem ir ieviesta apžēlošanas iespēja jeb Mercy, kas ļauj apžēlot pretinieku fināla raundā, atdzīvinot pretinieku ar aptuveni 30 % dzīvības stabiņu un ļaujot turpināt cīņas gaitu. Piezīmēšu, ka Fatality un Brutality skati ir diezgan nežēlīgi un NetherRealm studija ar cietsirdīgu izdomu asiņaini sadala pretinieku neskaitāmās daļās. [caption id="attachment_678" align="alignnone" width="1024"]|| |
Nežēlīgais Sub-Zero Brutality[/caption]
Ierastie spēles režīmi
No ierastām un zināmām lietām ir pieejams klasiskais online režīms kazuālām un ranga cīņām, kā arī Kalna karaļa (King of the Hill) režīms. Online režīms strādā pietiekoši ātri, un jaunu pretinieku atradīsiet aptuveni 20–30 sekunžu laikā. Ja savstarpējais spēlētāju tiešsaistes savienojums būs švaks, tad tiešsaistes cīņa var arī piebremzēt. Protams, nav aizmirsts lokālais režīms, lai varētu kādam labam draugam klātienē, taču tomēr virtuāli sadot pa muti.
Kripts
Vēl pieminēšu vienu svarīgu spēles režīmu kā Kriptu (Krypt). Tā savā veidā ir spēle spēlē, kad iedomāts varonis pārvietojas pa salu NetherRealm un tajā tērē savus sūri gūtos resursus – naudu, dvēseles un sirdis – lādīšu atvēršanai. Kripts ir krietni uzlabota versija kopš MK X piedāvātā Kripta, kas bija diezgan primitīvs. Kripts nedaudz atgādina Prince of Persia labirinta spēli. Lādīšu balvas ir izvēlētas pēc nejaušības principa, es teiktu ļoti līdzīgi loot box, jo balvas tiek iegūtas pēc nejaušības principa un nav stingri noteiktas. [caption id="attachment_672" align="alignnone" width="1024"] Kripts[/caption] Staigājot pa salu, patstāvīgi atskārstiet, ka nepietiek naudas, dvēseles vai sirdis, lai turpinātu vērt lādītes un varētu klaiņot pa salu. Lai atslēgtu noteiktas durvis, ir savukārt jābūt atkal atslēgām, rubīniem vai kādam citam resursam, kas neļaus progresēt Kriptā. Tādējādi, izlietojot sakrātos resursus, atkal atgriezīsities, visticamāk, pie pie torņiem, lai atkal iegūtu jaunus resursus. Protams, Kriptā ir noslēpti daudzi aizraujoši noslēpumi. Būtībā Kriptu būs interesanti pētīt ap kādām 2–3 stundām, kad nonāksiet līdz apakšējām alām un atklāsiet kādu no noslēpumiem. Es neattaisīju Kriptā pāris fināla durvis, ko var atvērt, iegūstot noteiktus akmeņus, ko var atkal iegūt tikai un vienīgi grindojot noteiktu spēles režīmu. Kriptu var spēlēt tikai un vienīgi online režīmā, lai nevarētu patvaļīgi ar kādu zināmu kļūdu apmānīt spēli un tādējādi iegūt neierobežotus resursus.
Iespaidi par MK11
MK11 grafiski izskatās brīnišķīgi – kā jaunākās paaudzes spēle. MK11 ir izveidota uz dziņa Unreal 3, nevis Unreal 4! Studija NetherRealm ir brīnumdari un pilnībā apguvuši dzini, spēle nebremzē un strādā plūstoši, kā tam jābūt cīņas spēlēs, kurās reakcija un ātrums ir svarīgs elements. Savukārt sitienu un apkārtējās vides skaņas ir dažādas un unikālas, kas ir zināms sērijas Mortal Kombat rokraksts. Jaunākās istabas izskatās lieliski un ir unikālas, nav sajūtas, ka kopētas no MK X. MK11 strādā plūstoši un ne reizi neuzkārās vai patvaļīgi neaizvērās. Ja krievu valoda nav sveša, tad ieteiktu noskatīties sižetu ar krievu spēļu žurnālista Antona Loginova ciemošanos studijā NetherRealm. Pastāstīts un parādīts, kā top jaunā Mortal Kombat. https://youtu.be/z8RgA9YAmWA MK11 esmu nospēlējis vairāk par divām nedēļām un veltījis vairāk nekā 50 stundas spēles laika. Bezmaz vai bija izveidojies dienas rituāls – pāris stundas paspēlēt jaunāko Mortal Kombat, dažreiz vienkārši pagrindot resursus vai uzstādīt AI cīnītāju, lai tas savukārt iegūtu nepieciešamos resursus. Spēles lielāko daļu izbaudīju ar prieku, dažreiz sagādāja vilšanos kāds brīdis, ejot spēles apmācības daļu (Tutorial), kad bija jāizpilda kāds no tiesas grūts combo vai uzdotais stratēģiskais uzdevums. [caption id="attachment_677" align="alignnone" width="1024"] Johnny Cage uz robežas[/caption]
Kopumā
Kopumā MK11 ir lieliska cīņas spēle savā žanrā. Viena no galvenām pretenzijām – daudzi resursi būs slēgti un būs jāspēlē garas jo garas stundas, ja vēlēsieties atvērt kādu noteiktu tērpu vai kustību. Protams, šo darbu var uzticēt mākslīgā intelekta (AI) tēlam, lai tas Jūsu vietā spēlētu torņus. Piemēram, lai atvērtu vienu uzvaras kustību, vajadzēs uztaisīt 25 Fatality tornī noteiktam pretinieka tēlam, kura cīņas pozu vēlaties atslēgt. [caption id="attachment_673" align="alignnone" width="1024"] Shao Kahn balss[/caption] Lai atvērtu cīņu ziņotāja balsi, būs jāpieveic apmācības daļa. Tā kā grinda iespējas ir iestrādātas plašas jaunākajā Mortal Kombat versijā. Tikai nepārprotiet: pavadītais laiks MK11 pagāja izklaidējoši un nemanot, spēlējiet jebkādu režīmu, tiksiet atalgots ar virtuālām balvām. Kopumā spēle izskatās un spēlējas lieliski. MK11 noteikti rekomendētu cīņas žanra piekritējiem un it sevišķi Mortal Kombat faniem. Ja Mortal Kombat nedeg, tad ieteiktu pagaidīt MK11 Komplete Edition aptuveni pēc 6–9 mēnešiem. Tad iznāks spēles versija ar visiem vēl neiznākušiem DLC varoņiem.
Apskatītā versija: PlayStation 4 (digitālā versija 1.04)Žanrs: FightingRežīmi: single-player, multiplayerPlatformas: Xbox One, PlayStation 4, Windows, Nintendo SwitchIzstrādātājs: NetherRealm Studios, QLOC S.A. (PC) un Shiver Entertainment (Switch)Izdevējs: Warner Bros. Interactive EntertainmentIznākšanas datums: 2019. gada 23.aprīlī