SākumsPasākumiUzdevumiVeikalsSpēlesLīderiJauns
Decoration background

Star Wars Jedi: Fallen Order apskats

EkingEkinggrupāStrike.lvStrike.lv2019. g. 6. dec. 12:25
Star Wars Jedi: Fallen Order apskats

Star Wars Jedi: Fallen Order apskats

Titanfall un Apex Legends radītāju jaunākais sniegums ar Zvaigžņu karu tematiku.


Ievads

Star Wars Jedi: Fallen Order (SW) ir piedzīvojumu spēle, ko izstrādājusi studija Respawn Entertainment un izdevusi Electronic Arts (EA). Jaunākā Zvaigžņu karu spēle tika izlaista 2019. gada 15. novembrī. Respawn ir zināma ar tādiem darbiem kā Apex Legends, Titanfall un Titanfall 2. Studija ir spējusi iekarot publikas atzinību ar augsti novērtētām spēlēm, taču šis ir tās pirmais trešās personas skatupunkta piedzīvojums. Jaunāko Zvaigžņu karu spēli darbina dzinis Unreal.

Spēles sižets risinās īsi pēc Zvaigžņu karu trešās epizodes, kas seko jaunam džedaju māceklim Kelam (Cal Kestis). Puisis izglābj draugu, lietojot džedaja spējas, un nonāk galaktiskās impērijas redzeslokā. Tā vajā bēgļus un cenšas pilnīgi iznīcināt džedaju ordeni. Ar bēgļu medībām nodarbojas inkvizitore, kura zināma kā Otrā māsa. Savukārt Kels mēģina iegūt džedaju zināšanas un atjaunot iznīcināto ordeni.

Zvaigžņu karu sāgas piedzīvojumu gars

Kā jau visām spēlēm, pats sākums ir diezgan svarīgs, lai iekarotu lietotāju sirdis. Ievada daļa ir izdevusies episka – patiešām lielbudžeta spēle ar daudziem spilgtiem notikumiem, milzīgiem plašumiem un ataino galvenā varoņa izveicību, lietojot akrobātiskus trikus. Pēc pirmās stundas SW ierauj savos tīklos un liekas kā ilgā laikā labākā Zvaigžņu karu spēle.

Pēc episkā ievada sastopam kosmosa kuģa Mantis jaunos biedrus, kā Cere Junda, pilotu Greez Dritus un mazo robotu BD-1. Kels tiek uzskatīts par pilntiesīgu komandas dalībnieku. Kosmosa kuģis ir samērā vienkāršs. Plānojot ceļojumu, varam izvēlēties nākamo planētu, ko apmeklēt. Seko īsa sanāksme, obligātā iestudētā scēna, un varam sekot jauniem piedzīvojumiem. Vienīgā atšķirība no citām kosmosa spēlēm ar kosmosa kuģiem – Kelam ir iespējams lidaparātā kultivēt augus no sēklām, ko viņš ir atradis dažādās planētās. Tie pamazām attīstās, turpinoties piedzīvojumiem, un lēnām izplaukst. Pēc iestādīšanas sevišķi jāseko līdzi nav. Ir izveidots sēklu audzēšanas sasniegums trofejas veidā, kas var aizņemt kopumā ap desmit stundām reālā laika, lai izaudzētu stādus.

Piedzīvojuma gaitā apmeklējam daudzas dažādas planētas, kā Kashyyyk un Dathomir, kas ir ļoti dažādas pēc līmeņu struktūras, kā arī atšķirīgas florā un faunā. Visu planētu vienojošā iezīme ir SoulsBorne tipa ugunskuri, pie kuriem varam atjaunot dzīvības enerģiju, kā arī iegūt jaunas spējas par nopelnītajiem spēju punktiem. Veselība pati neatjaunojas – tikai pēc atpūtas vietas apmeklēšanas. Ja izvēlamies atjaunot dzīvības stabiņu, tad arī pretinieki tiek atdzīvināti no jauna.

Līdzības ar Sekiro

Runājot par pretiniekiem, īpašs uzsvars cīņas gaitā tiek likts uz sitiena atvairīšanu, kas līdzinās Sekiro: Shadows Die Twice cīņu sistēmai. Ir īpaši precīzi jāatvaira sitiens, ar taustiņu noķerot pareizo momentu. Tāpat tiek izmantota izturības josla, kas ir aktuāla augstākās grūtības pakāpēs. Protams, cīņas nav tik precīzas un noslīpētas kā Sekiro.

Varonim ir arī enerģijas līmenis, kas ļauj izmantot speciālās spējas, kā Spēka grūdienu (Force Push), Spēka pievilcienu (Force Pull) un Spēka palēninājumu (Force Slow). Formula ir vienkārša: izmantojam uzkrātos speciālos paņēmienus, kas nodara lielu kaitējumu, tad atjaunojam enerģijas stabiņu ar parastajiem cīņas mehānismiem, lai varētu atkal lietot īpašos. Pieminēšu, ka standarta izvairīšanās, veicot izklupienus, labi nestrādā.

Tomēr galvenais cīņas elements ir sitiena atvairīšana. Zemākās grūtības pakāpēs īpaši nejūtam, kā tiek veikti uzbrukumi, un atsitiena reakcijas laiks ir krietni lēnāks. Paceļot pārbaudījuma līmeni, ir nepieciešams ātrāk reaģēt un pretinieki kļūst agresīvāki. Atšķirībā no slavētās Sekiro atsitieni un cīņas mehānismi nav sevišķi precīzi, kas var sagādāt problēmas augstākās grūtības pakāpēs. Pieminēšu, ka džedaju zobeni vairāk šķiet kā gaismas stara lampas, nevis īsti ieroči.

Visticamāk, pēc Disney norādījumiem ar zobenu nav atļauts sacirst gabalos impērijas karavīrus, bet to drīkst izdarīt tikai ar citiem dzīviem radījumiem. Kosmosa kuģi, Kela pončo un uzticamo robotiņu BD-1 var pielāgot pēc sirds patikas, bet tikai vispirms atrodot kolekcionējamos priekšmetus, izvēloties vēlamo nokrāsu vai stilu. Nav jāveic nekādi papildu maksājumi: viss ir iekļauts pamata spēlē, kā tam jābūt.

BD-1 ir uzticams cīņu biedrs, kas palīdz atrisināt mīklas, atrast kolekcionējamos priekšmetus, kā arī pieveikt robotus Droid ar hakera spējām. Runājot par Kela prasmēm, to koks ir diezgan plašs un līdz pat spēles beigām tiek pastāvīgi atklātas jaunas. Daļu atslēdzam obligātā veidā, kā arī varam atvērt dažādas cīņas metodes, dzīvības un spēka uzlabojumus par nopelnītiem spēju punktiem.

Sarežģītie labirinti atgādina Metroidvania

Izstrādātāji ir iespaidojušies no stila Metroidvania spēlēm ar sarežģītiem daudzlīmeņu labirintiem, ko varam aplūkot hologrammas veidā. Uz pamata planētām ir jāatgriežas vairākkārtīgi, jo ar Kela sākotnējajām prasmēm nav iespējams piekļūt noteiktiem līmeņiem. Lai iepazītu un izpētītu neapgūtās teritorijas (kā arī savāktu kolekcionējamos priekšmetus) ir jālieto pieejamais spēju arsenāls. Lai paņemtu visas iespējamās atrodamās mantas, kā arī izpētu planētas pilnībā, ir nepieciešams papildus spēles iziešanai veltīt aptuveni 10 stundas. Tik liels laiks nepieciešams, jo nav pieejama teleportēšanās funkcija.

Tāpat kartes ir lielas un diezgan sarežģītas, tajās ir grūti orientēties – kā jau labirintos. Bieži vien, lai sasniegtu kādu līmeni, planētā būs jāpārvietojas starp aptuveni četriem pieciem citiem, kuriem nereti ir jāatslēdz ātrās pārejas punkti. Bez pārspīlējuma: tādā milzīgā kartē kā Zoffa starp līmeņa beigām un sākumu, lai varētu nokļūt atpakaļ uz kosmosa kuģa, man bija jāmaldās stunda. Jedi: Fallen Order viena no kaitinošākajām lietām ir milzīgas teritorijas un bieža atgriešanās iepriekš apmeklētās vietās jeb tā sauktais backtracking.

Respawn iespaidojušies no Tomb Raider un Uncharted

Atzīmēšu, ka Respawn ir aizņēmušies idejas no Tomb Raider un izveidojuši kapenes ar mīklām. Pārsvarā ir jālauza galva par dažādu lielu akmens bumbu pārvietošanu. Pāris kapenes ir tiešām apjomīgas – ar sarežģītiem apakšlīmeņiem tajā pašā planētā.

Taču mīklas var arī pārsteigt, jo ir jālieto loģiskā domāšana un jāpiedomā, kā fiziski pārvietot dažādus elementus. SW no Tomb Raider ir aizņēmusies pārejas starp apakšlīmeņiem – Kels līdzīgi kā Lara spraucas starp šaurām alām vai spraugām ar pietuvinātu kameru no aizmugures.

SW kāpelēšana un akrobātikas elementi līdzinās sērijas Uncharted spēlēm – it sevišķi līdzīga ir pārvietošanās starp horizontāliem elementiem augstumā un lēkāšana pa virvēm. Līdzība ir acīm redzama. Daudzu akrobātisko elementu izmantošanas laikā ir jāpiedomā un papildus jālieto pievilkšanas vai atgrūšanas spējas, kā arī laika palēninājuma paņēmieni.

Vienīgā oriģinālā Respawn ideja ir skriešana pa sienām, kas ir plaši izplatīta sērijas Titanfall spēlēs. Arī šeit ar to bieži saskaramies un lēkājam starp dažādām virsmām. No akrobātikas elementiem vēl ir ieviesta slidināšanās pa ledus vai dubļu kalniem, kas darbojas diezgan robusti. Sižeta gaitā arī sastopam dažādus minibosus un bosus, bet to nav pārāk daudz. Dažas šo cīņu laikā izmantotās kameras skata leņķa maiņas atgādina God of War redzētās.

Nianses par spēli

Spēles sižets kopumā ir aizraujošs un papildina Star Wars universu, bet tajā pašā laikā nesniedz būtisku stāsta līnijas turpinājumu. Fallen Order_beigām ir īpašs pārsteiguma moments, ko, protams, neatklāšu. Sižeta notikumi tapa, studijai_Respawn cieši sadarbojoties ar Disney, kas skrupulozi pārbaudīja un koriģēja projektu. Tādējādi sižeta līnija nav pretrunā ar Zvaigžņu karu kopējo pasauli un arī nesniedz nekādus jauninājumus. Spēle neaplūko Spēka tumšo pusi vai vismaz daļēji neatspoguļo ļaundaru nostāju. Bet Spēka gaišā sižeta līnija ir labi iztirzāta un lieliski attēlota cut-scene veidolā. Par to sevišķi aplausi studijai!

SW liekas gandrīz kā ideāla piedzīvojumu spēle. Tā sniedz gandarījumu, izejot stāstu, tomēr nav perfekta Zvaigžņu karu spēle. Īstie Zvaigžņu karu fani atradīs daudzas nesakritības – kāpēc nav sarkanās krāsas lightsaber kristāli, kur ir Situ nokrāsas zobens, kāpēc Kelam nav dažādas bruņu variācijas, bet tikai pieejams dažādu krāsu pončo utt.?

Bieži sastopamās kļūdas un veiktspējas problēmas

Spēles gaitā saskāros ar daudzām tehniskām kļūdām, kas var pabojāt kopējo iespaidu. Tāpat var būt problēmas iegūt dažas trofejas/sasniegumus, bet tās Respawn labo, izlaižot ielāpus. Par vienu no šādām kļūdām jautāju izstrādātāju forumā – par problēmu ar Bounty Hunters un to (ne)pieejamību, noskaidrojot, kad būs gaidāms nākamais ielāps. Uz jautājumu arī laikus saņēmu atbildi, par ko īpaši pateicos studijai:

Ekings07★★★★ NOVICE

Ekings07

@brandedrespawn Can you please highlight when the newest patch is planned? I would really appreciate to know it. Thanks a lot!
EA RESPAWN TEAM

brandedrespawn

@Ekings07 can't say definitively because of the submission process with EA, Sony and Microsoft but hopefully early next week

Tāpat, ja izdomājat bez apstājas skriet starp dažādām zonām, spēle jūtami piebremzē, kadru skaits jūtami samazinās vai pat tā uzkaras uz pāris sekundēm. Šāda veiktspējas problēma ir sastopama, spēlējot uz bāzes PlayStation 4 modeļa. Citādi grafiski SW izskatās lieliski – skaisti skati priecēs acis, ir piedomāts pie atmosfēras detaļām un kopējā vizuālā noformējuma. Jūtami pietrūkst vienīgi foto režīms, kas uzlabotu kopējos iespaidus ar skaisti uzņemtām ainavām spēles procesa gaitā.

Kopumā

Kopumā SW ir lieliska piedzīvojumu spēle un patīkams pārsteigums no EA. No tās negaidīju neko daudz, taču varu teikt: viena no labākajām šī gada spēlēm, neņemot vērā apskatā minētās tehniskās problēmas.

Var paslavēt studiju Respawn par centību, jo šī ir studijas pirmā piedzīvojumu spēle. SW iziešana aizņem no 15 līdz 20 stundām atkarībā no grūtības pakāpes, kā arī spējas orientējaties labirintos. Pēc spēles pabeigšanas var turpināt pārvietoties planētās un vākt kolekcionējamos priekšmetus, kā arī atklāt nepieejamās kartes vietas. Šāda papildu pētīšana aizņem vēl ap 10 stundām.

Spēle, visticamāk, patiks Zvaigžņu karu faniem un piedzīvojumu žanra cienītājiem. Ja aizrauj sēriju Uncharted vai Tomb Raider spēles, tad šī noteikti līdzināsies tām. Vienīgā atšķirība – galvenajam varonim ir džedaju zobens. Sevišķi izcelšu spēles izcilo sākuma un nobeiguma daļu.

Izdošanas datums: 2019. gada 15. novembris
Izstrādātājs: Respawn Entertainment
Izdevējs: Electronic Arts
Žanrs: Action-adventure
Režīmi: Vienspēlētāja
Platformas: PC, PlayStation 4, Xbox One