Apskats: Cyperpunk 2077

2020. gada skaļākā spēle

23.Decembris 2020 18:27
Eking

Ievads

Cyberpunk 2077 (CP2077) ir spēle, kas raksturo un summē visu 2020. gadā notiekošo. To apvij skandāli saistībā ar spēlētāju, apskatnieku un investoru maldināšanu, jo gala produkts krietni atšķiras no reklamētā. Lietas ir aizgājušas tik tālu, ka spēle ir oficiāli izņemta no PlayStation veikala, kā arī nauda tiek atgriezta visiem neapmierinātajiem PlayStation un Xbox konsoļu spēlētājiem neatkarīgi no iztērētā stundu skaita. Tas ir krietns sitiens CD Projekt Red (CDPR) reputācijai, kā arī finansiāli kompānija zaudējusi vairāk nekā miljards dolāru savas vērtības.

Apskatīšu CP2077 no sava skatu punkta, godīgi atzīmēšu, kas man spēlē patika, kas ne īsti. Pēc CDPR vārdiem, CP2077 bija paredzēts izlaist, kad tā patiešām būtu gatava jeb "Coming when it's ready". Taču CP2077 izlaišanas brīdī, spēlējot ar pirmās dienas atjauninājumu, tā nebija līdz galam gatava ne tehniski, ne kā reklāmās solītais produkts. Izbaudīju PlayStation 4 versiju uz PlayStation 5 konsoles, taču atšķirībā no bāzes konsoles tā darbojas ar 60 kadriem sekundē. Par tehniskajām problēmām un kļūdām parunāsim apskata beigās, taču sāpīgākais ir nerealizētie solījumi un ne līdz galam strādājošās sistēmas.

CP2077 neizpildītie solījumi

Īsumā aplūkošu dažus no solījumiem, kas netika realizēti.

CDPR saka, ka nav svarīgi, vai esat miris, ja vien to darāt stilīgi. Būtībā galvenajam varonim var izmainīt pamata izskatu, nomainīt frizūru, kā arī uzstādīt ģenitāliju parametrus. Sākotnēji ieslēdzot personāžu redaktoru, mani šokēja, cik zemā izšķirtspēja viss ir atveidots. Kā savu galveno varoni V izvēlējos sievieti, kuras izskats bija patīkams, bet ne kaut kas īpašs.

Viens no solījumiem bija, ka katram NPC ir savs dienas grafiks. Šī iespēja nav izveidota, pats trakākais, ka mākslīgā intelekta pretinieki ir visai neaptēsti. Dažādās bāzēs tie stāv ar muguru, lai varētu novākt, klusi piezogoties. Taču sākoties cīņām, tie haotiski skrien, spēj precīzi šaut. Savukārt NPC iedzīvotāji ir neatsaucīgi, tiem nav nekādas daļas gar tevi, nav nekādas papildu mini spēles vai aktivitātes, lai būtu interesanti kontaktēties ar viņiem. Jā, rokām veidotās blakusmisijas ir pietiekami interesanti uztaisītas, sniedz padziļinātu pasaules iepazīšanu, un dažas no tām var būt diezgan garas – līdz pat pāris stundām. Policija ir visai arhaiskā līmenī, īsti neiesaistās spēles gaitā. Atceroties solījumus, spēlētājs nevarētu atslābt spēles laikā, viņam vienmēr būtu jārēķinās ar policiju.

Runājot par transporta līdzekļiem, kā viens no solījumiem bija: katrs no tiem tiks izstrādāts ļoti detalizēti. Auto salons nav ievērības cienīgs, var mainīt skatu punktu no trešās personas. Tehniski automašīnu vadāmība ir daudzmaz apmierinošā līmenī, taču tiklīdz atstāsiet auto ceļa vidū, attiecīgi izveidosies liels sastrēgums, ko nevarēs apbraukt. Personīgi pēc sajūtām liekas, ka motociklu vadāmība ir izveidota krietni labākā līmenī.

Viens no solījumiem – Braindance jeb iestudēto scēnu izpēte ir diezgan liela Cyberpunk visuma daļa. Braindance ir sava veida iepriekš ierakstītu ainu analīze, kuru izpēti var veikt netrunners jeb hakeri dažādos līmeņos termiskās, skaņas un vides analīzes ietvaros. Diemžēl varu teikt, ka Braindance ir samērā vienkāršas un īsti neatšķiras no parastām detektīva spēļu ainām, piemēram, Murdered: Soul Suspect vai Sinking City. Tās spēles gaitā ir pavisam maz, man bija tikai ap kādām trijām.

Kā viens no galvenajiem solījumiem, kas netika izpildīts un sevišķi sāpināja, bija CDPR sauklis "Laipni lūdzam nākamās paaudzes RPG"! Es atvainojos, CP2077 var klasificēt kā atvērtās pasaules žanra projektu, action-adventure vai laupījumu šūteri, kas savā veidā atgādina sēriju Fallout, kurā tiek vākti visi iespējamie priekšmeti, kas var noderēt vai, tieši pretēji, būt nekam nederīgi. CP2077 nekādā gadījumā nav klasiskais vai nākamās paaudzes RPG, jo izvēles ir fiktīvas gluži kā Telltale spēlēs. Tās dod mānīgu brīvības sajūtu. Būtībā sižets turpināsies lineāri. Vienīgā atšķirība, ka, sākotnēji izvēloties korporācijas, ielas bērnu vai klejotāja tēlu, ir citādāks ievads 30 minūšu garumā. Katram tēlam būs pieejamas papildu dialoga iespējas, kas dod nokrāsu atbildēm, taču neko vairāk. RPG būtība ir tāda, ka spēlētāji uzņemas varoņu lomas izdomātā vidē. Taču tēlu izvēles nesniedz kādas īpašas izmaiņas sižetā – kā jau minēju, tas ir lineārs. Vienīgi CP2077 pēdējās divās misijās var veikt nozīmīgas izvēles un izbaudīt kādu no četriem nobeigumiem. Ja atceraties Mass Effect 3, tad, lai kas tiktu darīts, galvenās izvēles tika veiktas beigās.

Savukārt CP2077 spēju koks ir gana plašs, bet prasmes nav unikālas. Tās vairāk nosaka dažādu statistikas rādītāju procentuālos uzlabojumus. Kā unikālās spējas ir piedāvāti divi dunči rokās vai dubultais lēciens, kas diezgan izmaina spēles gaitu. CP2077 vairāk koncentrējas uz dažādu savākto ieroču un apģērbu uzlabošanu, kā arī pieaudzēto ķermeņa daļu pielāgošanu. Mani pārsteidza, ka cīņas gaitā to var nopauzēt, ieiet inventāra un apģērbu aprīkojuma sadaļā, tur veikt nepieciešamo ieroču nomaiņu vai kraftingu. Pēc sajūtām kraftinga sadaļa nav intuitīva, pie tās ir nedaudz jāpiešaujas. Runājot par pieredzes krāšanu, CP2077 izmanto Skyrim principu – to dod par spēlēšanas procesā izmantotajām iespējam, vai nu tas būtu izmantots hakings, lavīšanās vai arī brutāls guns blazing stils. Spēju kokā ir pieejamas tādi spēju zari kā Body, Intelligence, Reflexes, Technical un Cool.

Par sižetu un apkārtējo vidi

Galvenā varone ir V, kas nonākusi neapskaužamā situācijā un kam jāglābj sava āda. Sižets risinās Kalifornijā. Atvērtās pasaules metropole Night City sastāv no sešiem reģioniem. 2077. gadā vietējais bandu vadonis Deksters Dešons nolīgst V un Vellesu, lai no Arasakas korporācijas nozagtu noslēpumainu biočipu, kas pazīstams kā relikts. Tā sākas V un viņa partnera Vellesa piedzīvojums, kas ir gana izaicinošs un sāpīgs. Nozīmīgu lomu spēlē biočipa iegūšana un tā realizēšana.

Stāsta gaitā V atmodina rokzvaigznes Džonija Silverhenda (Kianu Rīvss) digitālais spoks. Silverhends, domājams, miris 2023. gadā, mēģinot veikt kodolieroču uzbrukumu Arasakas tornim. Atzīmēšu, ka Džonijs ir nozīmīgs stāsta varonis, kas spēlē vienu no galvenajām vijolēm un ir kaut kas starp pirmo un otro spēles tēlu.

Vairāk par sižeta norisi neatklāšu, taču atzīmēšu, ka CP2077 tiek izmantota diezgan daudz necenzēta leksika, it sevišķi krieviski lokalizētajā versijā lamas ir nepārtrauktas un rupjas. Taču šāda nejauka valoda ļauj dziļāk iegrimt Cyberpunk pasaulē. Tāpat spēlē ir daudzas atklātas scēnas ar kailiem varoņiem un seksu, kas tikai pastiprina noteikto 18+ reitingu. Ar maziem bērniem labāk nespēlējiet CP2077 kopā, tā paredzēta pieaugušiem spēlētājiem.

Man CP2077 spēles process atgādina Deus Ex un nedaudz Dying Light, kurā parkūrs un kustības no pirmās personas sajūtu līmenī ir vistuvākās CP2077. Protams, Deus Ex daudzveidība un misiju iešanas variācijas ir augstākā līmenī nekā CP2077. Šaušanas mehānisms CP2077 ir daudzmaz labi izveidots, ieroči ir pietiekami variatīvi, un modifikācijas labi iederas. Ir pieejami arī aukstie ieroči, kā naži un katanas, kas dažādo tuvcīņas elementus. Savukārt pretiniekiem ir diezgan bieza āda, ļoti daudz ir jāveic vienveidīgas darbības, lai tos pieveiktu. Bosi ir izveidoti labā līmenī un dažādojas.

Lai kā es te lamāju CP2077 par daudziem neizpildītiem solījumiem, jūtams, ka sižets no izstrādāju puses ir veidots no sirds. Tas nav unikāls, taču pēc laupīšanas misijām vai kāda pazīstamā tēla zaudēšanas ir tāda sajūta, ka zudis tiešām labs draugs vai partneris. Ja CP2077 var pieveikt savās 20-30 stundās, tad papildu aktivitātes kartē ir vairāk nekā vidējā Ubisoft atvērtās pasaules projektā. Blakusuzdevumu pieveikšana var aizņemt ap savām 50-60 stundām. Papildu misijas paplašina apkārtējo Cyberpunk visumu un ir tiešām labi izveidotas. Es sevišķi neaizrāvos ar neobligāto aktivitāšu pieveikšanu, taču dažas izpildītās misijas tiešām sniedza tā saucamo Wow efektu. Tās es atstāju saldajam ēdienam, spēlēšu pakāpeniski un, iespējams, kad tiks izlaista PlayStation 5 atjauninātā versija.

Runājot par apkārtējo vidi, tā izskatās pietiekami labi, jūtams, ka daudz pasaules elementu ir veidoti rokām. Taču sarūgtina apkārtējā fona vide, kas ir miglaina, un apkārtējo tēlu izsmērētība. Es ieteiktu noņemt efektus Film Grain, Depth of Field un Motion Blur. Iespējamas, vajag izvērtēt HDR režīma izslēgšanu. Taču tas neglābs bāzes PlayStation 4 un Xbox One lietotājus no grafikas problēmām. Man kopumā patika nakts pilsēta, kas likās brutāla un īpaši ciniska. Fona pavadījumus un oriģinālā mūzika ir atbilstoša projekta stilistikai, uzkurina un neļauj atslābināties. Tā perfekti iederas kopējā atmosfērā.

Spēles kļūdas un tehniskās problēmas

Pirmās spēles stundas ir daudzmaz labi izveidotas bez kļūdām. Jo tālāk risinās izpēte atvērtajā pasaulē, jo vairāk kļūdas un lielāka iespējamība, ka pēkšņi CP2077 uzkārsies. Burtiski katrā misijā ir kāds gličs vai kļūda. Man CP2077 uzkārās sešas reizes, kas ir sevišķi kaitinoši, ja esi misijas vidū un tajā nevar saglabāties. Es saskāros ar tādām kļūdām, ka var iziet cauri tēliem, priekšmetiem, objekti, kā glāze rokās, nekorekti tiek atainoti, kareivji iekaras sienās un citos objektos. Transporta līdzekļi karājas gaisā kā attēlā zemāk. Pastāvīgi pazūd tekošie uzstādījumi.

Saskāros arī ar tā saukto game breaking kļūdu, kad pēc viena bosa pieveikšanas slēgtā telpā iegāju ne tajās durvīs, kurās bija nepieciešams. Visas durvis aizvērās, iekļuvu lielveikalā ar daudziem NPC (ap kādiem 20-30), pēc kuru novākšanas nekas nemainījās, joprojām atrados slēgtā telpā. Tādējādi stundu noskraidīju bez rezultātiem. Palīdzēja tikai iepriekšējā saglabāšanās faila ielāde, pēc tam jau izvēlējos izstrādāju domātās durvis. CP2077 ir uzskatāms par tehniski nepabeigtu projektu.

Piezīmēšu, ka raksta tapšanas brīdī tika atklāta kļūda ar saglabāšanās failiem, kas lielāki par 8 megabaitiem – tie kļūst nelietojami. Tas rodas, kad spēlētājs tur lielu inventāra apjomu un bieži kraftojas. Kļūda iestājas, pat normāli spēlējot, ap kādām 80 stundām spēles laika. CDPR kritisko kļūdu vēl nav salabojoši, bet iesaka spēlētājiem neturēt tik lielu inventāra apjomu.

Kopumā

CP2077 ar spēles atmosfēru un sižetu ir trāpījuši desmitniekā. Tā attēlo korporāciju nežēlību, kas tagad netieši attiecas uz pašu poļu kompāniju CDPR, kas korporatīvi ekspluatējuši savus darbiniekus. CP2077 man sagādāja dalītas sajūtas, jo patika stāsts, kā arī idejas par personas degradēšanos un savas būtības atrašanu. Taču neizpratni rada projekta nepabeigtība un robustums. Viennozīmīgi CP2077 šādā stāvoklī nevaru rekomendēt iegādāties kā gala produktu. Personīgi es gaidīšu nākamās paaudzes atjaunināto versiju uz PlayStation 5, lai izietu to vēlreiz.


Apskatītā versija: PlayStation 4 versija (versijas 1.02-1.04) uz PlayStation 5
Žanrs: Open-world, Action-adventure
Režīms: vienspēlētāja
Platformas: PC, Xbox un PlayStation platformas (bez next-gen)
Izstrādātājs: CD Projekt Red
Izdevējs: CD Projekt
Izdošanas datums: 2020. gada 10. decembris
Spēles cena: 60 eiro

185 skatījumi 0 komenti kudos

Raksta autors

0 Komentāri

Nav pievienots vēl neviens komentārs, bet Tu vari būt pirmais!

Pievienot Komentāru

Lai pievienotu komentāru, lūdzu ielogojies!