SākumsPasākumiUzdevumiVeikalsSpēlesLīderiJauns
Decoration background

Apskats: Control

EkingEkinggrupāStrike.lvStrike.lv2019. g. 11. sept. 19:49
Apskats: Control

Apskats: Control

Studija Remedy ir pazīstama ar tādām spēlēm kā Max Payne 3, Alan Wake un Quantum Break. Aplūkosim tās jaunāko veikumu Control.


Īsumā par Control

Control ir piedzīvojumu un šaušanas spēle no trešās personas skatu punkta, kuru izstrādājusi Remedy Entertainment un izdevusi 505 Games. Control sižets risinās Federālajā kontroles birojā (FBC). Tā ir slepena ASV valdības aģentūra, kuras uzdevums ir pētīt paranormālas aktivitātes un procesus. Neparastas lietas šeit ir normāla ikdiena.


  • FBC birojs

Džesija Feidena (Jesse Faden) mīklainos apstākļos kļūst par jauno FBC direktori. Tik tikko ierodoties FBC paranormālajā Ņujorkas mītnē, viņa atrod nošāvušos iepriekšējo vadītāju Zahariju Trenču. Direktors šķietami ir izdarījis pašnāvību, un biroja valde nolemj iecelt Džesiju par jauno priekšnieci. Tad sieviete saņem Dienesta ieroci, kā arī uzzina par mistisko Spēka objektu. Lai kļūtu par jauno direktori, viņa tiek nogādāta astrālajā plaknē iziet amata apstiprināšanas rituālu.

Tagad sieviete ir gatava jauniem izaicinājumiem. Kā viens no pamata uzdevumiem ir izpētīt direktora mīklainos nāves apstākļus. Galvenā varone stājas pretim naidīgiem ienaidniekiem sauktiem par Hiss, kas pārņēmuši lielāko daļu biroja darbinieku savā varā, un visbeidzot Džesijai ir jāuzmeklē pazudušais brālis Dilans.


  • Control labirinti

Sižeta līkloči

Sižeta gaitā spēlētājam rodas daudz neizdibināmu jautājumu, uz kuriem atbildes netiek sniegtas uzreiz, bet gan pakāpeniski. Atrisinot kārtējo mīklaino lietu, Control dod visādus jaunus izaicinājumus, lai izpētītu sarežģītos sižeta līkločus. Atzīšos: pirmās stundas spēlē ir nedaudz garlaicīgas un būtībā maldīšanās pa ēkas labirintiem, kuros ir viegli apmaldīties. Taču stāsta vidusdaļa un beigas jau kļūst aizraujošākas un līdzīgākas spēles procesam, ko demonstrēja konferences E3 prezentācijā.

Sižeta gaitā Džesijas pārvietošanās tiek ierobežota ar dažādām slēgtām durvīm, kuras vēl nav pieejamas nepietiekama pieejas līmeņa dēļ. Control neved spēlētāju aiz rokas, uzskatot viņu par pietiekami inteliģentu, lai biroja labirintos atrastu galveno mērķi un atrisinātu kārtējo mīklu. Pašreizējās misijas galapunkts tiek norādīts dzeltenas iekrāsotas telpas vai teritorijas veidā.

Jaunatklātā vieta tiek izcelta ar milzīgu uzrakstu pa visu ekrānu ar tās nosaukumu. Palēnām pētot biroju, atveram kontroles punktus, kur Džesija var atdzimt, ja gadījumā sanācis nomirt. Tos arī ir iespējams izmantot ātrajai ceļošanai.

Spēles sižets ir pietiekami sarežģīts un niansēts. Control palīdz atklāt stāsta detaļas caur daudziem kolekcionējamiem priekšmetiem, kā dokumentiem, ierakstiem un vēstulēm. Piemēram, savācamajos priekšmetos varam uzzināt visvisādus sīkumus par paranormālām aktivitātēm, FBC ēku un veiktajiem izmēģinājumiem.


  • Tāfele ar atklājumiem par Džesiju

Taču, neskatoties uz kolekcionējamo lietu pārbagātību, apkārtējā vide jūtas tukša. FBC nams izskatās kā spoku vieta bez cilvēkiem, ko apsēduši paranormāli radījumi. Tikai retu reizi milzīgajā birojā sastapsiet kādu NPC, ar ko aprunāties, vai kāds no tiem sniegs tālākus norādījumus, vai atklās būtiskas nianses. Vēl viens svarīgs aspekts, ka veselība Džesijai neatjaunojas automātiski un vajag vākt kristālus no mirušiem pretiniekiem.


  • Pelēcīgs Control līmenis

Ar tiem ir iespējams atjaunot dzīvības līniju. Tādējādi lietotājam ir pietiekami agresīvi jāspēlē ar zemu veselības līmeni un jādodas tiešā uzbrukumā pretiniekiem, kā arī jācenšas iegūt kristālus, neitralizējot hissus, nevis slēpjoties aizsegā. Kopuma spēle ir diezgan novatoriska un netipiska, salīdzinot ar citiem lieliem AAA projektiem.

Control spēlēšanas process

Control akcentē dažādas psiholoģiskās nianses un uzdod vairākas mīklas un jautājumus, par ko ir jālauza galva. Spēlē tiek piedāvāts atrisināt dažādas āķīgas situācijas, piemēram, pārslēdzot lampiņu esošajā realitātē un nonākot paralēlā dimensijā hotelī, kur ir jāatkož prāta mežģis. Control ir ieviesti daudzi neparasti elementi, kas raksturīgi Remedy studijai, kā futūristiskas pistoles, ko var uzlabot un pielāgot ar specifiskiem modifikatoriem.


  • Ieroču krāftings

Tāpat arī Džesijas spējas ir dažādas: levitācija, prāta kontrole, ātrais sprints un īpašā aizsardzības spēja. Tā pa īstam prasmes varam izbaudīt Control beigu daļā, jo tās atveram pakāpeniski.

Studiju Remedy var paslavēt par izstrādāto un pārdomāto fiziku, kas ir sarežģīta un ļauj mijiedarboties ar apkārtējās vides elementiem. Iespējams sasist stiklus, kas skaisti plīst, vai ar telekinēzes palīdzību triekt pretiniekā ugunsdzēšamo aparātu, kas uzsprāgst ar liesmu.

Diemžēl parastajam konsoles PlayStation 4 modelim būtiski nepietiek jaudas, lai darbinātu spēli plūstoši un to pienācīgi attēlotu bez raustīšanās. Lielākās manas pretenzijas: Control ļoti būtiski bremzē – to nav iespējams līdz galam izbaudīt. Sākotnējā ielāde var aizņemt ap pusminūti. Control arī būtiski bremzē, cīnoties ar pretiniekiem un izmantojot dažādas levitācijas un telekinēzes spējas.

Jūtams, ka Control darbināšanai ir nepieciešami jaudīgi dzelži un tā visdrīzāk plūstoši strādātu uz spēcīga spēlēm paredzēta datora. Starp citu, PC versijai ir tehnoloģijas Ray Tracing atbalsts. Diemžēl parastiem konsoļu lietotājiem ir jāgaida veiktspējas uzlabojums. Izstrādāji apstiprina, ka pēc ielāpa izlaišanas Control ir plānots izdot divus papildinājumus – Foundation un AWE.


  • Džesijas dialogs ar Emīliju

Savukārt runājot par spēles dialogiem un sejas animāciju, ir jūtams, ka pietrūcis budžets. Detalizēti izstrādāts ir Džesijas tēls – viņas sejas vaibsti un kustības atgādina tipisku somu sievieti ar neaudz ieapaļu seju un tiešu skatienu, visdzīvākās ir varones acis. Pārējie atbalsta tēli ir statiski un daudz nemaina pozīciju dialogu laikā, un nežestikulē ar rokām. Dažas Control sižeta ainas ir detalizētas un pietiekami izstrādātas, taču lielākā daļa ir vienkāršas sarunas bez jelkādas dinamikas. Īpašs jaunums no Remedy – risinoties paralēli dialogam, Džesija pie sevis skaļi izrunā domas un vienlaikus notiek vārdos izteiktais dialogs. Tādējādi tajā pašā laikā risinās galvenās varones prātojumi.


  • Džesijas seja tuvplānā

Nianses par Control

Pamata stāsta iziešana jums aizņems ap 12 stundām. Tas sastāv no desmit nodaļām. Control piedāvā arī astoņpadsmit papildu misijas, kurās sastapsiet dažādus izaicinošus bosus un kurās paplašināsiet izpratni par spēles pasauli. Kā blakusnodarbes ir atsevišķi izaicinājumi, lai nopelnītu dažādus ieroču modifikatorus. Ik pa laikam arī kādā no zonām atskan trauksmes signāls. Tās iztīrot, varēsiet dāvanā saņemt modifikatorus. Ieroču pielāgojumus, uzlabojumus, spējas un izaicinājumus ir iespējams aktivēt tikai kontroles punktos. Kopumā, pildot papildu nodarbes, Control garums paplašinās ap 15 līdz 20 stundām.


  • Džesija izmanto telekinēzes spējas

Dažas spēles vietas ir nedaudz sarežģītas un var aizņemt ilgāku laiku iziešanai nekā iecerēts. Vienā no pēdējām misijām tāla nākamā kontroles punkta un izaicinošu pretinieku dēļ man nācās padsmit minūšu vietā patērēt vairākas stundas, pildot to pašu misiju neskaitāmas reizes. Taču pašās beigās jau varēju izpausties uz nebēdu un ļaut vaļu savām spējām, izmantojot telekinēzi un levitāciju un metot pretiniekus pa labi un pa kreisi.


  • Džesija ar neparasto ieroci

Pieminēšu, ka liela daļa no Control līmeņiem ir askētiski un attēloti milzīgu platformu formā pelēkā vai sarkanā krāsā – raksturīgi spēles stilistikai. Nobeigums sniedz loģiskas atbildes uz jautājumu, kas īsti ir Control, un uzzinām Džesijas lomu stāstā. Fināls šķiet nobeigts. Pēc spēles iziešanas varēsiet turpināt pētīt pasauli un pildīt papildu misijas.

Control ir iespējams mīlēt par novatorismu un izstrādāju vēlmi izveidot neparastu darbu, kas gluži nelīdzinās tipiskiem milzu projektiem. Control patiks tiem, kam tīk izmēģināt ko citādāku. Tā atgādina indie spēļu auditorijai domātu projektu, taču ar neparastu sižeta plūdumu un Remedy raksturīgo misticisma noskaņu kombinācijā ar īpašiem mehānismiem.

Kopumā

Rezumējot: apskata veidošanas brīdī Control ir veiktspējas problēmas. Uz parastās PlayStation 4 spēle būtiski bremzē. Tās gaitā man ir bijuši vairāki zilie Sony kļūdas ekrāni, kad tiek pārtraukts darbs pie būtiskas bremzēšanas.

Control var kādam ļoti patikt un būt viena no gada labākajām spēlēm. Tikpat labi galēji izjutīsiet nepatiku samudžinātā sižeta un prāta spēļu dēļ, kas lietotāju burtiski vazā aiz deguna gluži kā pa Mīnotaura labirintiem.

Man Control asociējas ar spēles Prey slēgto telpu kosmosa kuģī, jo arī šeit nonākam slēgtā telpā jeb birojā. Tāpat Control ir līdzība ar sērijas Infamous spēlēm, ļaujot pārvaldīt varoni ar pārdabiskām spējām, kā lietošana izskatās efektīvi. Papildus tām fantastikas plīvuru sniedz arī neparastie ieroči – Remedy firmas zīme. Control mani personīgi aizrāva un piedāvāja neparastu spēlēšanas pieredzi.

Kopumā Control pilda savu sākotnējo mērķi – tā sniedz neparastus iespaidus, kā arī vienlaikus izklaidē un mudina domāt līdzi. Jaunākais Remedy projekts viennozīmīgi neatstās vienaldzīgu nevienu spēlētāju, kas nav mazsvarīgi.

Uzspēlēju, bet ātri pārtraucu, jo sapratu, ka pārāk bīstami manai nervu sistēmai un datoram. "...nācās padsmit minūšu vietā patērēt vairākas stundas, pildot to pašu misiju neskaitāmas reizes"... Spēlei nav, manā izpratnē, normālas spēles progresa saglabāšanas sistēmas. Pēc gara, tiešām gara procesa iziešanas, joprojām nav "seiva". Kaut kas notiek un sāc visu no jauna... Ja kāds domā, ka tas ir afigenna kruta, jo lūk, "dzīvē jau ar nevar noseivēties", tad teikšu, ka spēlēm nav jākopē dzīve un tās to nevar izdarīt. Nekādi nevaru saprast kāds prieks ir no situācijām, kad, atkārtošos: "nācās padsmit minūšu vietā patērēt vairākas stundas, pildot to pašu misiju neskaitāmas reizes." Apskatā pieminētais Prey ir ģeniāla spēle. Gan saturā, gan spēles organizētības ziņā ko bija interesanti pārspēlēt vēl un vēl. Šī ne tuvu tāda nav un žēl, jo sižetiski likās būs akurāt manā gaumē, bet... paldies, nervi un laiks reālajā pasaulē svarīgāki. Ja kāds grib notriekt laiku un nervus "pildot to pašu misiju neskaitāmas reizes", uz priekšu. Grafika bija smuka un uz paveca kompja gāja labi.