SākumsPasākumiUzdevumiVeikalsSpēlesLīderiJauns
Decoration background

Apskats: GRIS

EkingEkinggrupāStrike.lvStrike.lv2020. g. 9. jūl. 18:13
Apskats: GRIS

Apskats: GRIS

Spēle kā mākslas darbs


Ievads

Grīsa ir cerīga jauna meitene, kas ir zudusi savā pasaulē. Tā ir saskārusies ar sāpīgu pieredzi savā dzīvē. Viņas ceļojums caur bēdām izpaužas tās tērpā, kas piešķir meitenei spējas orientēties izbalinātā realitātē. GRIS ir rāms un melanholisks piedzīvojums bez briesmām, vilšanās vai nāves draudu pārbaudījumiem. To var baudīt ikviens, jo spēle runā caur muzikāliem tembriem. Tā savas noskaņas atklāj ar skaņām un bez vārdiem.

GRIS kā mākslas darbs

Vai esat kādreiz aizdomājušies, ka spēles var būt kā mākslas darbs gan grafiskā, gan muzikālā izpausmes formā? Tieši GRIS var uzskatīt par mākslas darbu, savā veidā atklājot augstāko pieejamo mākslas formu. Grafiski spēle ir veidota skaistā ūdenskrāsu veidotā stilistikā, kas maina krāsas atbilstoši noskaņai un apkārtējās vides izmaiņām. Bālo pasauli nomaina sarkanīgais tuksnesis, kas maigi nomainās uz zaļo atvērto koku pasauli, tad krāsu palete kļūst zila, jau nokļūstot zemūdens pasaulē. Savukārt skaņas tembri un muzikālā noskaņa mainās līdzi spēles gaitai, tā ir tik patīkama un reizē melanholiska, kas ļauj pilnībā ieslīgt spēles pasaulē un aizmirst par savām dzīves bēdām. GRIS izskatās krāšņi, skaisti un reizē dīvaini. Man radās iespaids, to spēlējot, ka nekas tāds jebkad agrāk nav bijis pieredzēts.

Grafiskais noformējums un apkārtējā pasaule

Ievada scēnā tieku ievīts tīrā un mierīgā akvareļa ainā. Lūkojoties uz gleznas attēlu, liekas, ka esmu nokļuvis sapnī. Muzikālais pavadījums ir izteikti bēdīgs, un sapņainās meitenes bēdas ir sapnis, kurā, iespējams, esmu nonācis. Gluži šāds netverams pavadījums ir visas spēles gaitā. Tā ir eleganta, glīta un spēj pārsteigt ar savu sapņainumu. GRIS runā nevis ar vārdiem, bet gan emocijām.

No spēlēšanas viedokļa GRIS var uzskatīt par platformeri ar mīklām, kas īpaši neapraksta spēles būtību. Nebūtu taisnīgi iekļauties viena žanra ietvaros. Grīsa ar eleganci pārvar apkārtējo mīklu uzdevumus, spēle īpaši nesaka priekšā veicamos uzdevumus. Pašam ar apkārtējās vides pētīšanas palīdzību ir jāatklāj mērķis, kā nokļūt tālāk, un nesteidzīgi jāizpēta pasaule. Īpaši spēcīgi ir izveidota zemūdens pasaule ar tumšiem zemūdens elementiem un apgaismotām vietām. Ūdens pasaule sniedz īpaši dziļu emocionālu saiti ar pasauli un pārsteidz ar vienu no labākajām bosa sekvencēm, ko esmu izbaudījis videospēlēs.

Viens no spēles uzdevumiem, ko tā nesaka, bet kas pašam ir jāizdomā, – kā savākt dažādus kolekcionējamos priekšmetus sauktus par momentos, kurus visus savācot, spēles beigu daļā var atklāt slepeno nobeigumu. GRIS ir indie projekts, ko rekomendētu izbaudīt nesteidzoties. Tā elegance un reizē vienkāršums pārsteidz. Apkārtējās pasaules izpēte ir intuitīva, un nesteidzoties var nonākt dažādās pasaulēs.

Muzikālais noformējums

GRIS muzikālais noformējums darbojas nedaudz citādāk kā citās spēlēs. Pārvietojoties mainās muzikālās noskaņas. Tās lieliski atspoguļo to, kas notiek uz ekrāna. Daļa mūzikas paliek aktīva, bet daļa no skaņām aktivizējas, sasniedzot noteiktus punktus vai mijiedarbojaties ar objektiem. Šī kombinācija rada sirreālu sajūtu un ļauj pilnībā gremdēties piedzīvojumā. Jau uz spēles nobeiguma daļu meitene apgūst dziedāšanas prasmes, kas ir īpaši skaistas un ļauj risināt apkārtējās vides mīklas.

GRIS piedāvā cerību tumsas jūrā, kuras stāsts pasniegts skaistā estētikā veidolā. Tā man atgādināja vēl vienu indie projektu Sea of Solitude, kas veidots bēdām sajaucoties ar personīgām dzīves problēmām. Taču GRIS gadījumā tā beigu daļā piedāvā skaistu un emocionālu nobeigumu caur zvaigznēm, sniedzot cerības staru. Muzikālais pavadījums ļauj pilnībā izbaudīt stāsta daļu un domāt arī par to pēc spēles iziešanas.

Kopumā

GRIS ir skaista spēle un skaņas ir tiešām izveidotas meistarīgi. Šo indie projektu izgāju aptuveni četru stundu laikā. Dažas grūtības sagādāja pāris lekšanas vietas, kuras bija jāveic diezgan precīzi. Tā dažas no vietām sagādāja pāris frustrācijas brīžus, kuru platforminga vietas bija jāatkārto vairākkārtēji. Taču pēc šo salīdzinoši neērto vietu pārvarēšanas un mīklu atrisināšanas ir parādīta skaistas cutscēnas.

Spēle ir izveidota precīzi bez liekiem grafiskiem elementiem, tā ir askētiska un reizē skaista. Tā ir attainota elegantā mākslas stilā ar skaistu mūzikālo pavadījumu. GRIS kopumā ir lieliska spēle. Tas viss tiek apvienots skaistā akvareļu pasaulē. Noteikti viens no indie projektiem, ko ir vērts izbaudīt. Fantāzijas pasaule ir iedzīvināta lieliski un par to vien ir vērts paslavēt izstrādājus.


Izstrādātājs: Nomada Studio
Izdevējs: Devolver Digital
Platformas: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC, Android, macOS
Apskatītā versija: PlayStation 4
Žanri: Platform-adventure
Režīms: vienspēlētāja

Izskatās īpatnēji. Pēc teksta nesapratu, bet vai spēle ir 2D platformers?

Tik tiešām spēle ir īpatnēja un sniedza neparastu spēlēšanas pieredzi. GRIS ir 2D platformers.

Labs apskats! Eking, tu esi mani uzrunājis un ieinteresējis šo spēli uzspēlēt 🙂.