Apskats: God of War (PC)
2018. gada grāvējs uz niknākiem dzelžiem.
“Boy… Boy…” lēni skan ļoti rupja balss. Jā, tas atkal ir Kratoss, kurš sauc savu dēlu Atreju (Atreus).
Pieņemu, ka šo izcilo PlayStation ekskluzīvo spēli, kas līdz šim bija pēdējā un pati krāšņākā sērijas God of War daļa, pazīst visi, tāpēc nav jēgas iedziļināties atkal sižetā. Līdz ar to šajā apskatā centīšos salīdzināt savus iespaidus no tehniskā un sajūtu viedokļa. Īsi pirms nākamās sērijas spēles God of War Ragnarök Sony, turpinot iesākto tradīciju portēt savas ekskluzīvās AAA līmeņa spēles uz PC, to paveic arī ar God of War. Un kāpēc gan nenopelnīt papildu dālderus, jo spēles tiešām bijušas izcilas?
Vikipēdija stāsta, ka pati pirmā God of War spēle tika izdota 2005. gadā un to, kā arī visas sekojošās, izdeva Sony Santa Monica Studio konsolei PS2. Starp citu, tā noteikti būs spēle, kuru ievērtēšu gadījumā, ja Sony ar savu jauno PlayStation servisu tiešām piedāvās iespēju straumēt vecākas PS1 un PS2 spēles. Līdz šeit apskatītajai God of War PS4 spēlei pavisam iznākušas 5 pilnvērtīgas daļas pamatkonsolēm. Vienu no tām, God of War 3 Remastered, iemēģināju arī es, kad tikko ieguvu savā īpašumā PS4 Slim. Trīs spēles tika izdotas portatīvajai ierīcei PlayStation Portable un viena – PS VITA. Izrādās: ir pat viena teksta spēle, kuru var darbināt FB Messenger vidē, un vairākas reizes izdotas versijas dažādās kolekcijās, kurās apvienotas iepriekšminētās spēlēs, bet jaunākām konsolēm, kā arī interaktīvā karte pēdējai PS4 spēlei, kas pieejama kā mobilā aplikācija.
Mana iepazīšanās ar modernajām konsolēm sākās tieši ar PS4 Slim versiju 2017. gadā, un, protams, viena no gaidītākajām spēlēm jau toreiz bija arī God of War. Tā tika izdota 2018. gada 20. aprīlī. Lai arī standarta PS4 konsole nodrošināja vien 30 kadrus sekundē izšķirtspējā 1080p, tā tik un tā izskatījās fantastiski skaisti un piederēja pie tās spēļu kategorijas, kuras dēļ vien bija vērts iegādāties tieši PlayStation. Pagājušajā gadā jau nedaudz nopulētā versijā to atkal iemēģināju uz PS5. Ar 60 kadriem, HDR un 4K checkerboard izšķirtspēju spēle izskatās fantastiski, un grūti iedomāties, ka tā izdota 2018. gadā un ka tātad izstrādāta vismaz no 2016. gada. Iedomājieties, ka šodien PC versija tiek izdota spēlei, kura radīta, balstoties uz 2016. gada dzelžu iespējām, un nedaudz nopulēta, lai izskatītos vēl krāšņāk. Par to arī turpmāk apskatā.
Spēle apskatīta uz paveca i7-4770 CPU, ASROCK mātesplates H87 Pro4 ar 16 GB DDR3 RAM, izmantojot videokartes GTX1080 jaudu. Instalēta uz Samsung EVO 860 1TB SSD. Saprotams, ka mūsdienīgāks PC ar jaunāku grafisko karti spētu pavilkt šo spēli pilnā 4K izšķirtspējā ar Ultra kvalitātes uzstādījumiem, bet gan jau par to izstāstīs visi pasaules vadošie apskatnieki 😊. Es savukārt varu apliecināt, ka spēle brīnišķīgi darbojas arī uz manas datora konfigurācijas.
Protams, iesākot pirmā doma ir, vai spēle darbosies stabili, vai ports no konsoles uz PC būs kvalitatīvs. Lai arī iepriekšējā pieredze ar Days Gone un Death Stranding atstāja labāko iespaidu, bija dzirdēts par Horizon Zero Dawn nedienām. Taču šķiet, ka Sony ir sapratuši, kā kvalitatīvi portēt savas spēles uz PC, jo God of War patiešām darbojas ļoti stabili. Cik nu paspēlēju, ar nekādām mega problēmām nesaskāros.
Nākamais, ar ko PC vienmēr atšķiras no konsolēm, ir iespēja veikt dažādas manipulācijas ar spēles kvalitātes uzstādījumiem, grafiskajām fīčām, izšķirtspēju, kadriem sekundē utt. Noklusējuma režīmā tiek piedāvāts kvalitātes parametru uzstādījums Original, ar kuru jāsaprot tādi iestatījumi, kādi tiek izmantoti oriģinālajā spēles versijā. Ar izšķirtspēju gan sāku manipulēt jau no paša sākuma, jo bija jāsaprot, vai mans padzīvojušais bērītis (PC) vispār spēs kaut ko 4K variācijā izpildīt. Izrādās, ka var, bet tomēr baudāmam spēles procesam nav pietiekošs kadru skaits sekundē.
Meklējot optimālāko risinājumu, nonācu pie secinājuma, ka, lai nodrošinātu stabilu spēles procesu starp 40 un 50 kadriem sekundē, varu izvēlēties 1440p renderēšanas izšķirtspēju, atstājot ekrānu 2160p izšķirtspējā, izmantojot iestatījumu FidelityFX Super Resolution. Savukārt kvalitātes uzstādījumu varu pacelt par vienu pakāpi virs Original, ko sauc HIGH. Apkārtējās vides tekstūru kvalitāte ir jūtami labāka nekā Original, to var ļoti skaidri redzēt tuvplānos. Savukārt varoņu izskats būtiski nemainās, jo tas jau tā ir maksimāli detalizēts oriģinālajos uzstādījumos.
Pamēģināju arī Ultra kvalitāti, bet te kadru skaits jau jūtami krīt, kaut arī vizuāli nav tik pamanāmu izmaiņu. Pieņemu, ka šeit vairāk darbojas Anti-Aliasing un izgaismošanas tehnoloģijas, kur ar 8GB GTX karti vairs nepietiek. Katrā ziņā es atradu sev pieņemamus parametrus un turpināju baudīt spēli.
Ar šo PC versiju, protams, ir izcili, jo, ziedojot kvalitātes parametrus, varat pielāgot spēli arī mazāk jaudīgam datoram. Lai iegūtu stabilus 60 kadrus, man nācās nokrist uz 1080p izšķirtspēju, izmantojot to pašu Fidelity FX fīču, kas nozīmē, ka videokarte renderē 1080p izšķirtspējā attēlu, bet uz ekrāna tiek izvadīts 4K attēls, saglabājot HIGH kvalitātes parametrus. Var pat uzlikt Ultra kvalitāti, bet tad kadru skaits atkal turas starp 40 un 50. Pats labākais ir, ka varat eksperimentēt, cik ilgi vēlaties, līdz izdodas pieskaņot savai gaumei un sava datora iespējām.
Vēl viena lieta, kam jāpievērš uzmanība, ir spēles vadība. Var jau, protams, pieslēgt savu mīļoto kontrolieri (gamepad) un spēlēt tāpat kā uz konsoles, bet šajā gadījumā man bija interesanti pārbaudīt, kā portētāji būs tikuši galā ar klaviatūras pogām. Teikšu, ka paiet kāds brīdis, līdz piešaujos. Bet kopumā lietojamie taustiņi ir izplānoti visai intuitīvi un spēlēt ir viegli. Laikam grūtākais tomēr ir darbība ar cirvja izmešanu un atcerēšanos, ka tas atgriežas ar taustiņu R, taču, ilgāk paspēlējot, var pierast. Protams, ir iespēja pielāgot pogu vadību, kā vien vēlaties.
Atgriežoties pie spēles stabilitātes un kvalitātes, vērts pieminēt, ka skriptotajās starpscēnās kadru skaits tomēr mēdz novelties pat līdz aptuveni 30, taču, tā kā tas nav spēles process, kā traucējumu to neizjutu. Pārbaudot, kādu slodzi spēle uzliek datoram, konstatēju, ka procesors tiek noslogots par aptuveni 50% un tiek izmantots 8,3 GB operatīvās atmiņas resurss.
Taisnības labad jāsaka, ka pie intensīvākām kaujām, kad dzirksteles šķīst uz visām pusēm, gadās arī pa smagākam frame drop, bet uz ļoti īsu momentu un ne pārāk bieži.
God of War izskatās ļoti cienījami 2022. gadā, pat ņemot vērā, ka tā izstrādāta pirms 5 gadiem, un noteikti ir līdzvērtīga vai pat pārāka par daudzām nesen izdotām līdzīga žanra spēlēm. Noteikti iesaku visiem PC faniem un tiem, kuriem nav bijusi iespēja iepriekš pamēģināt spēli uz konsoles. Stāsts ir smalki nostrādāts, un īpašās kara dieva Kratosa kā tēva un dēla pusdieva Atreja attiecības arī ir uzkonstruētas ļoti interesanti. Boy… Boy… 😊.
Ar nepacietību gaidu nākamo spēles daļu Ragnarök, kas solās būt ne mazāk aizraujoša, un ceru, ka vismaz daļēji izmantos arī tehnoloģijas, ko piedāvā PS5. Turpinājums iznāks gada otrajā pusē, pagaidām figurē 30. septembris, bet tas gan nav oficiāli.
Nobeigumā paldies Strike.lv un @genotsiid par iespēju iegūt PlayStation Latvija piedāvāto apskata kodu.
Šo izāju uz ps4. Ļoti patika. Ir spēlētas iepriekšējās daļas, bet šī ir noteikti atšķirīga. Trešās personas skats no aizugures, nevisfiksētā kaerām. Līdz ar to vadība ir nedaudz vieglāka un vielāp paanīt kurp jādodas.
Labs ieskats!