Farthest Frontier Early Access apskats
Izveidojiet pašiem savu viduslaiku pilsētu šajā jaunākajā pilsētas veidošanas spēlē!
Roma netika uzcelta vienā dienā, tāpat kā pilsētas iekš Farthest Frontier nesasniedz savu pilno potenciālu vienas dienas laikā vien. Šī ir jaunākā spēle no izstrādātājiem Crate Entertainment, kuri pērn bija izdevuši lielisko RPG žanra spēli ar nosaukumu Grim Dawn. Farthest Frontier noteikti nav RPG žanra spēle, un tā noteikti nav arī kāda sirdi kutinoša, asa sižeta spēle. Pati koncepcija, šķiet, ir ļoti vienkārša: uzceliet pašiem savu pilsētu, lieciet iedzīvotājiem veikt dažādu veidu darbus, paplašiniet savu teritoriju, gādājiet, lai tie paši iedzīvotāji būtu laimīgi, un ar vienu aci uzraugiet visu sekundāro statistiku. Izklausās viegli? Nebūt nē! Ir pienācis laiks uzzināt, ar kādām grūtībām būs jāsaskaras šajā jaunākajā Steam Agrīnās Piekļuves hitā.
Liels paldies izstrādātājiem Crate Entertainment par spēles apskata koda nodrošināšanu.
Pazemīgs ciemats, kas ir pilns ar potenciālu.
Vai esat kādreiz gribējis būt Dievs? Tāds, kurš veidotu neskaitāmu cilvēku likteņus un nestu savai tautai harmoniju un labklājību? Kurš gan par to nav sapņojis? Taču, kā pierāda Farthest Frontier, būt par Dievu nemaz nav viegli, pat ja sākumā šāda loma var likties triviāla. Iedomājieties, ka jūsu topošajam mazajam ciematam ir nepieciešams ēdiens. Bads īpaši neceļ ļaužu morāli, tāpēc, lai pabarotu savu kopienu, jūs sākat celt medību nometni netālu no kādas briežiem apdzīvotas vietas. Iedzīvotājiem nu ir ko ēst, viss iet raiti. Ar laiku ciemata robežas paplašinās, un jūs uzceļat tirgu, makšķernieku būdu, kūpinātavu, pāris desmitus dzīvojamo māju, un šķiet, ka viss joprojām rit samērā gludi. Viegla dzīve! Bet tad pienāk ziema un visi jūsu ciemata iedzīvotāji nomirst, jo neesat sagatavojis pietiekami daudz malkas vai siltā apģērba krājumu. Ko gan teikt - iesācēju kļūda.
Ja tas vēl nebija skaidrs, Farthest Frontier ir pilsētas veidošanas spēle viduslaiku vidē. Spēlētājam tiek dota kontrole pār kādu noteiktu zemes gabalu un nelielu kolonistu baru, ar kuru palīdzību ir jāizveido pašam savs ciemats. Tieši spēlētājs noteiks šī jaunā ciemata kopējo izskatu un turpmāko likteni, pakāpeniski piepildot to ar jaunām ēkām un dažādiem jaunievedumiem. Šāda atbildības sajūta burtiski ievelk iekšā un liek stundām pazust. Šeit vienmēr ir uz ko tiekties un pie kā strādāt. Nīkulīgi mājokļi ar laiku kļūst par lielām muižām, mazi labību lauki kļūst par milzīgām lauksaimniecības zemēm, un iestaigātas takas pārvēršas par grezniem bruģakmens ceļiem, kas savieno svarīgākās ciemata ēkas.
Būdama pilsētas veidošanas spēle, Farthest Frontier prasa spēlētājam sekot līdzi ļoti daudzām lietām vienlaikus. Ciema iedzīvotājiem ir jācērt koki un jāšķeļ akmens lai dabūtu sev celtniecības materiālus, kurus savukārt ir jāpielieto jaunu ēku un rīku veidošanā. Mednieku mājiņas un makšķerēšanas būdiņas ir jābūvē agri, lai tās nestu iedzīvotājiem pārtiku. Savukārt, ja ar vietējo faunu ir pašvaki, tad barību ir jāaudzē pašam, taču par to procesu parunāsim vēlāk. Visas šīs darbības prasa darbaspēku, pareizos resursus, kā arī noteiktas ēku uzlabošanas prasības. Būvmateriāli, protams, ir svarīgi, taču daudzām šīs spēles ēkām ir nepieciešams noteikts rātsnama līmenis, lai tās varētu uzbūvēt. Šī mehānika būtiski pagarina spēles procesu, taču tā arī rada dažas problēmas, jo daudzām no ēkām kādu laiku nemaz nav nekāda mērķa, ja nav sasniegts atbilstošs rātsnama līmenis. Tas noved pie pilsētiņas, kura ir pilna ar ēkām, kuras aizņem vietu un stāv bez jebkāda pielietojuma.
Piemēram, spēles kartē ir iespējams atrast dzelzsrūdu. Spēlētājs var likt saviem iedzīvotājiem to dabūt no zemes, taču no šīs rūdas nevarēs izgatavot dzelzs stieņus, līdz ko spēlētāja rātsnams nav uzlabots līdz trešajam līmenim, kas, savukārt, ir baigi laikietilpīgs process, kuru neizdosies sasniegt pat pāris stundu laikā.
Šos pilsoņus ar augstām gāzes cenām nenobiedēt – viņiem ir malka!
Gandrīz spēles funkcijas ir viegli lietojamas, proti, ja ir ieguldīts pietiekami ilgs laiks, lai noskaidrotu, kur viss atrodas. Pašlaik šajā spēlē nav pieejama nekāda veida apmācība, tādēļ pirmie pāris mēģinājumi kalpos kā sava veida treniņš, kas palīdzēs spēlētājam iepazīties ar sakāves rūgto garšu. Divi lielākie izaicinājumi iekš Farthest Frontier ir pilsētas zelta rezervju balansēšana un pilsoņu vēlmju apmierināšana. Veselas pilsētas noturēšana virs ūdens nebūt nav viegli, un problēmas vienmēr atradīs spraugas, pa kurām ielīst iekšā, taču šobrīd šis process ir nedaudz nomācošs.
Lai spētu nodarbināt savus karavīrus, spēlētājam ir nepieciešams liels daudzums zelta. Sava pilsēta tomēr ir jāaizstāv, un par brīvu to darīs vien retais. Taču, ja vienlaikus spēlētājam ir jāseko līdzi desmit mazo biznesu panākumiem, ar laiku kļūst arvien grūtāk maksāt karavīru absurdās algas, kas noved pie reidiem, zādzībām un nogalinātiem iedzīvotājiem.
Tomēr labi padarītam darbam ir arī savi ieguvumi, kas galvenokārt sevī iekļauj iespēju novērot, kā jūsu zemais ciemats pakāpeniski pārvēršas par rosīgu pilsētu, kurā ir savs krogs, vairākas dravas medus vākšanai, lauksaimniecības lauki ar dažādiem gadalaikiem piemērotu labību, kā arī lieli akmens aizsargmūri. Šajā aspektā Farthest Frontier spīd visspilgtāk, tāpat kā lielākā daļa pilsētas veidošanas spēļu.
Resursi ir jūsu pilsētas dzīvības spēks, tāpēc ir svarīgi tos pareizi pārvaldīt.
Lai līdzsvarotu minētos ieguvumus, izstrādātāji ir piepildījuši šo spēli ar vairākiem šķēršļiem un iespējamām nelaimēm. Šāda veida apgrūtinājumi var būt gan dabiski, gan cilvēka radīti, un spēj piemeklēt spēlētāju gandrīz jebkurā laikā, katru reizi paaugstinot savu grūtības pakāpi. Bandītu uzbrukumi, ugunsgrēki, slimības - tas viss var būtiski kaitēt spēlētāja pilsētai un izraisīt vairāku plānu pilnīgu sabrukumu. Jauni pilsoņi migrēs uz pilsētiņu, ja tā būs pietiekami pievilcīga, taču ir svarīgi arī noturēt jau esošos iedzīvotājus. Katrs no pilsētniekiem ir unikāls, ar savu vārdu un lomu, tāpēc, ja kāds no viņiem tiek ievainots, tas tiek aizsūtīts uz dziedniecības namu veseļoties.
Spēlētāja pilsētiņā spēj uzliesmot arī vairākas slimības, piemēram, vēdertīfs un dizentērija, kuru dēļ saslimušos iedzīvotājus būs jāliek karantīnā, lai viņi neizplatītu slimību citiem, un nepaņemtu sev līdzi uz kapu visu kopienu. Savukārt, kur ir laupījums, tur būs bandīti, un bandītu šajā spēlē būs daudz. No sākuma to uzbrukumus ir diezgan viegli atvairīt, taču ar laiku tie kļūst arvien nežēlīgāki, kā rezultātā spēlētājs tiek spiests ieguldīt arvien vairāk zelta aizsardzības mūros un karavīru vienībās, kā rezultātā rodas vēl vairāk finansiālu problēmu, kas, savukārt noved pie vēl vairāk galvassāpēm. Visīstākais dzīves loks, dāmas un kungi. Vismaz bandītu reidus ir iespējams samazināt opcijās, tas gan ir noderīgi.
Aizsargmūru uzstādīšana ir dārgs veids, kā atturēt zagļus.
Roma nekļuva par to vareno impēriju, par kuru mēs mūsdienās lasām vēstures grāmatās, medījot briežus un ķerot zivis vien. Senās Romas iedzīvotāji izmantoja savas savu auglīgo augsni un labvēlīgā klimata priekšrocības, lai audzētu dārzeņus un citus kultūraugus, kuras pēc tam izmantoja pārtikā un tirdzniecībā. Tieši tāda pati situācija ir novērojama arī iekš Farthest Frontier - laika gaitā manas kopienas pilsoņu skaits stipri pieauga, un man nācās nodrošināt, lai visi pilsētnieki tiktu pabaroti. Šādos brīžos paceļ galvu spēles unikālā lauksaimniecības sistēma.
Pirmais solis ir atrast labāko, auglīgāko vietu topošajiem labības laukiem. To var izdarīt, velkot peli virs vēlamās vietas kartē. Ekrānā parādīsies neliela izvēlne, kas informēs jūs par jūsu izvēlēto zemes vietu, tostarp par zemes auglību. Kad labības lauks ir izveidots, ir laiks izlemt, ko audzēt. Ar nožēlu jāatzīst, ka kartupeļi šeit vēl nav pieejami, tāpēc latviešu geimeri, spēlējot šo spēli, iespējams, izjutīs nelielu diskomforta sajūtu. Spēlētājs reizē var izlemt, ko stādīt nākamajiem 3 gadiem. Pareizas ražas izvēle ir ļoti svarīga, jo, katru gadu stādot vienu un to pašu, augsne tiks pilnībā iznīcināta, tāpēc katru gadu ir jāveic kultūraugu rotāciju. Katram augam un dārzenim ir arī atšķirīga izturība pret karstumu un aukstumu, tādēļ tie ir jāstāda atbilstošos gadalaikos.
Klāt tam visam ir jāveic arī regulāra lauka apkope, lai attīrītu savus labības laukus no nezālēm. Viena lieta ir to darīt savā personīgajā dārzā, bet tagad tas jādara arī mūsu spēlēs? Kopumā lauksaimniecības aspekts pats par sevi ir kā atsevišķa stratēģijas spēle.
Nekas nemierina dvēseli tā, kā jauka un auglīga raža.
Ir ļoti patīkami vērot, kā tava pilsēta laika gaitā attīstās, daļēji pateicoties spēles estētiski pievilcīgajai grafikai. Mani ļoti iespaidoja tas smalkums, ar kādu izstrādātāji pievērsās šīs spēles grafiskajam stilam. Laikapstākļu efekti piešķir spēles videi pienācīgāku izskatu, padarot to dzīvāku, savukārt dūmi, kas plūst no mājokļu skursteņiem, piešķir pilsētai mājīguma izjūtu. Skaņu celiņš darbojas kā jauks fons spēles procesam, pasniedzot jauku atmosfēru ar patīkamas mūzikas palīdzību. Nekā īpaša, taču šāda tipa spēlei tas nostrādā gana labi.
Ir svarīgi atcerēties, ka šī joprojām ir Agrīnās Piekļuves programmas spēle. Pēc kāda laika, satura robeža beidzot tiek sasniegta, un vienīgais, ko atliek darīt, ir aizpildīt kartes atlikušo daļu un pretoties neģēļu un zagļu uzbrukumiem. Paies ilgs laiks, līdz ko spēlētājs spēs pilnībā uzlabot savu rātsnamu un atbloķēt visas pieejamās ēkas, tādēļ šajā spēlē var bez jebkādām grūtībām ieguldīt no 35 – 40 stundām, pat tās pašreizējā stāvoklī. Patiesa jautrība man radās tad, kad esi biju tikko dibinājis savu kārtējo pilsētiņu un centos noturēt to pie dzīvības. Kad grūtākais jau bija pārdzīvots, man atlika uztraukties vien par negaidītām finansiālām problēmām vai pāris nenoslīpētajām mehānikām un kukaiņiem.
Žanra faniem jāķer ciet!
Farthest Frontier nav viegli ieteikt kuram katram spēlētājam. Tā ir spēle, kurai, bez šaubām, vajadzētu apmierināt pieredzējušus šī žanra cienītājus ar tās mehāniski sarežģītajām lauksaimniecības un pārtikas sistēmām, bagātīgu ēku izvēli un neskaitāmām pilsētas izaugsmes opcijām. Šeit pastāv ļoti stabils pamats, un turpmākie atjauninājumi noteiks, vai šī spēle patiešām ir spēlētāju laika vērta, un vai tās potenciāls attaisnos tās augsto cenu. Nobeigumā ir jāsaka, ka Farthest Frontier ir fantastisks papildinājums žanra cienītāju virtuālo spēļu bibliotēkai. No otras puses, žanra jauniesācēji, iespējams, vēlēsities pagaidīt, līdz ko spēle saņems vēl pāris atjauninājumus, pirms uzņemties pašiem savas pilsētiņas pārvaldnieka pienākumus.