SākumsPasākumiUzdevumiVeikalsSpēlesLīderiJauns
Decoration background

Apskats: Dreams

EkingEkinggrupāStrike.lvStrike.lv2020. g. 19. febr. 09:15
Apskats: Dreams

Apskats: Dreams

Dreams ir spēle un vienlaikus to veidošanas platforma


Ievads

Dreams ir spēļu radīšanas sistēma, ko izstrādājusi studija Media Molecule. Par projektu Dreams pirmo reizi dzirdējām 2013. gadā. Dreams ir izdevusi Sony Interactive Entertainment platformai PlayStation 4. Media Molecule ir zināmi kā Tearaway un LittleBigPlanet radītāji.

Dreams – sociālā platforma

Dreams ir radošs sociālais tīkls, kur lietotāji var veidot spēles, dažādas animācijas un unikālas pasaules. Tad sevis radīto saturu var publiski izrādīt, kā arī saņemt atgriezenisko saiti par to. Dreams var izmanot kā rīku, lai straumētu un veidotu videoklipus, tajā var radīt saturu, sadarboties ar citiem spēlētājiem un taisīt dažādus eksperimentus. Saturu var ne tikai radīt, bet var izbaudīt citu spēlētāju veidotos darbus.

Dreams ir platforma, kas ļauj spēlētājiem pašiem izstrādāt savus projektus un tos publicēt Dreams ekosistēmas ietvaros. Media Molecule izveidojuši lielisku redaktoru, kas ir viegli uztverams ar bagātīgu animāciju, priekšmetu daudzumu un intuitīvām multimediju rediģēšanas iespējām. Katrs var būt radītājs un izveidot kādu mazu vai unikālu projektu vai pievienot dizaina elementu, ko var izmantot citi.

Pirmās dienas spēlējot un iepazīstoties ar Dreams, es biju patiešām pārsteigs, ka cilvēki pāris dienu laikā ir izveidojuši daudzus jaunus projektus veltītus dažādām tēmām. Es, piemēram, sastapu projektus veltītus Sillent Hills, Blade Runner, Minecraft tematikai, kā arī dažādus mazus platformerus. Ir pieejami patiešām daudz un dažādi projekti. Ar laiku saturs tikai pieaugs, kas ir izstrādātāju galvenais mērķis.

Pirmajās divās dienās tika publicēti vairāk nekā 700 dažādi darbi, labākie, kas saņēmuši visvairāk pozitīvu novērtējumu no citiem spēlētājiem, tiek izcelti pirmajās lapās.

Stāsts Art's Dream

Dreams nav tikai veidošanas platforma, bet tajā ir pieejams spēlējams stāsts ar nosaukumu Art's Dream. Uzsākot spēlēt Art's Dream, tiekam iepazīstināti ar mazu varoni zināmu kā Imp jeb nebēdni, kas darbosies kā interaktīvs tēls apkārtējā pasaulē. Precīzāk sakot, tas ir dekoratīvs kursors.

Sākotnēji ir nepieciešams saprast nebēdņa vadību ar PlayStation pulti. Spēlētāju kustības tiek uztvertas ar tās žiroskopa palīdzību, grozot to pa labi, pa kresi un uz augušu, apakšu, tādējādi varam mijiedarbojies trīsdimensionālajā pasaulē. Diemžēl nebēdni var vadīt, tikai grozot DualShock, taču nevar pārvietot kursoru, izmantojot tikai sviras un taustiņus. Stāstu ir iespējams izbaudīt vienatnē vai arī lokāli kooperatīvajā režīmā. Iespēja spēlēt globāli kopā ar citiem tiks piedāvāta vēlāk.

Stāstu spēlēju ar sievu, kura labprāt piekrita uzspēlēt Dreams kopā. Iepriekš šādi darījām ar A Way Out, kuru spēlējām kopā pie viena TV. Pieminēšu, ka otrs spēlētājs var arī nebūt īpaši pazīstams ar pults DualShock 4 vadību un spēlēm kopumā, bet tajā pašā laikā tas netraucē izbaudīt Art's Dream stāstu. Art’s Dream vairāk līdzinās filmai ar interaktīviem elementiem, tajā ir sastopami arī platforminga elementi.

Art’s Dream tematika ir veltīta muzikālam stāstam ar džeza elementiem. Tajā tiek sajaukti dažādi stili un stilistiskās pārejas. Galvenais varonis ir Māksla (Art), kas ir talantīgs džeza kontrabasa spēlētājs, kas cīnās ar destruktīviem impulsiem un šaubām. Sapnī viņam tiek dota iespēja samierināties ar pagātnes nomāktību un atklāt no jauna savu radošumu. Varonis caur piedzīvojumu prizmu mēģinās satikt savu bērnības draudzeni Leilu (Layla), kas ir vokāliste džeza grupā. Piedzīvojums mijās ar vēl diviem pakārtotiem stāstiem.

Pieminēšu vien, ka interesantākā daļa šajā stāstā bija tieši platforminga līmeņi, kas ir stilistiski dažādi un veidoti ar šarmu. Mīļākie tēli stāstā Art’s Dream ir tieši lācītis ar āmuru un lapsiņa (Foxy) ar acs apsēju. Kopā ar sievu izbaudījām visvairāk platforminga līmeņus tieši ar šiem varoņiem. Tie ir ļoti draudzīgi iesācējiem ar bieži sastopamiem kontrolpunktiem. Abiem varoņiem obligāti nav arī jāizdzīvo līdz nākamajam kontrolpunktam: pietiek ar vienu tēlu, kas sasniedz nākamo. Kopumā līmeņi ir stilistiski unikāli ar īpašu mūziku un grafisko dažādību. Stāsta atainojumā ir pieiets no mākslinieciskās puses, iedzīvinātie tēli izskatās lieliski.

Galvenās pretenzijas ir tieši pret daļām, kur jālēkā pa platformām, it sevišķi, kad viens spēlētājs ir ticis tālāk par otru. Tādējādi atpalicējs var zaudēt dzīvību, kad abi nesatilpst vienā kadrā, nav iespējams šādās vietās mākslīgi palēnināt tempu. Tāpat platforminga elementi precīzi neuztver izpildītās kustības, bet ar to var arī sadzīvot. Art’s Dream varēja būt garāks. Stāsta iziešana var aizņemt ap 2-3 stundām, bet tā ir tikai viena no Dreams sastāvdaļām.

Dreams – vide savu sapņu īstenošanai

Spēle būs īpaša tiem, kam patīk veidot un modelēt, radīt ko jaunu. Savā veidā Dreams pasniedz šo radīšanas iespēju ar īpašu vieglumu, izskaidrojot un pamācot, kam ir veltītas daudzas, jo daudzas pamācības, kas vairāk domātas iesācējiem. Dreams ir unikāls spēļu izstrādes rīks, kas veltīts tieši spēlētājiem. Pēc saviem iespaidiem, tas nav domāts kā rīks profesionāliem 3D spēļu dizaineriem un izstrādātājiem – viņiem tomēr ir savas programmas. Kā piemēru var minēt, ka figūru pārvietošana notiek ar nebēdni un tas var neprecīzi uztvert kustības. Man zināmas neērtības radīja vadība starp izvēlnēm, virzot kursorsviru dažādos virzienos. Pēc sajūtām izvēļņu josla varēja būt pārskatāmāka un intuitīvāka, bet kopumā tā ir izveidota labi, ar izdomu.

Dreams sākuma ekrāns ir sadalīts divās lielās sadaļās – Dream Shaping un Dream Surfing. Tāpat ir pieejamas mazāk svarīgas sadaļas, kā Kopienas jaunumi, Profils un Kas jauns. Pieminēšu, ka katram spēlētājam var celt profila līmeni, attiecīgi, augstākam līmenim būs pieejami vairāk priekšmeti un pielāgošanās iespējas. Dream Surfing var patstāvīgi atklāt jaunus darbus un meklēt citu radītos projektus, tas ir kā nebeidzamas stāsts ar pastāvīgu jauna un unikāla satura atklāšanu, kā arī tā veidošanu. Labākos veidotājus Media Molecule īpaši izceļ un pat katru gadu apbalvo ceremonijāImpy Awards.

Savukārt Dream Shaping ir vieta, kur idejas materializējas un iegūst formu. Idejas var ieviest jaunā projektā, vai arī var atrast jau kādu jau izveidotu darbu, kuru var mēģināt rediģēt un pielāgot pēc sava prāta un vēlmēm. Savus darbus var saglabāt vietā sauktā par Sapņu universitāti jeb Dreamiverse, kurā savu darbu var atļaut izmantot citiem.

Kad rediģēšanas pamati ir apgūti, tad var sākt veidot ne tikai savas 3D scēnas, bet turpināt papildināt kāda cita izveidotās animācijas un apgūt, kā taisīt spēļu projektus. Personīgi šāda veida animācijas veidošanas projekts liekas diezgan pievilcīgs. Man kā 3D modelēšanas nepazinējam Dreams ļauj eksperimentēt un veidot mazus animācijas darbiņus. Ar radītajiem darbiem var iepazīties ne tika lokāli savā PlayStation 4 konsolē, spēlējot Dreams, bet arī interneta vietnē inDREAMS.me.

Tur atradīsim interesantākos projektus, jo ir izcelti kvalitatīvākie darbi. Dreams ir spējis radīt vidi, kur spēlētāji var brīvi izpausties. Tajā ir iekļauti patiešām daudz elementi un rīki, kurus izstrādājuši Media Molecule, taču daudzu elementu veidošanā ir piedalījušies arī Dreams spēlētāji. Galvenais, ka Dreams vide ir radīta ar izdomu, lai būtu aizraujoši darboties.

Kopumā

Dreams ir unikāla – vairāk nevis spēle, bet tieši multimediju veidošanas platforma. Tā atgādina video platformu YouTube, kur Jūs vienlaikus varat būt gan satura izmantotājs, gan arī radītājs. Tikai ar aktīvu spēlētāju darbību Dreams var attīstīties. Spriežot pēc sajūtām, Media Molecule ir izdevies radīt unikālu projektu, kas ļauj gandrīz jebkuram ar nesarežģītiem, bet tajā pašā laikā efektīviem, rīkiem radīt ko jaunu un īpašu. Protams, radīto projektu jūklī ir daudzi ne īpaši labi darbi, bet labākos noteikti izfiltrēs sapņotāji visā pasaulē.

Tāpat varu izcelt stāsta režīmu Art’s Dream, kas ir radīts īpašā stilistikā un tuvojas mākslas darba formātam. It sevišķi tas ir jaušams pēc džeza un modernisma mūzikas nokrāsām. Grafiski spēles stāsta stilistika atgādina stilu Art House. Dreams ir redzama spēlēšanās ar stiliem un mākslinieciskiem novirzieniem, dažādi eksperimentējot. Katram ir pašam jālemj, cik ļoti vēlas pavadīt laiku šādā smilšu kastē. Art’s Dream ir pārāk īss, ap 2-3 stundām, lai tiktu izdoti 40 euro tikai par stāsta daļu. Dreams neapšaubāmā pievienotā vērtība ir jaunu darbu un projektu veidošanas iespēja. Tādā gadījumā, ja veidošana un modelēšana ir tuva sirdslieta, tad Dreams ir radīta Jums, sapņotāj!

Nobeigumā vēlētos īpaši pateikties PlayStation Latvija par apskata koda nodrošināšanu.

Apskatītā versija: PlayStation 4 (versija 1.05)
Žanri: miscellaneous, general, action-adventure, sandbox
Režīmi: vienspēlētāja, daudzspēlētāju
Platforma: PlayStation 4
Izstrādātājs: Media Molecule
Izdevējs: Sony Interactive Entertainment
Izdošanas datums: 14.02.2020.

Interesanti palasīt arī par kaut ko citādāku.

Paldies par apskatu! Vai bija kāda citu lietotāju radīta spēle vai filmiņa, kas tev īpaši iespiedās atmiņā ar savu augsto kvalitāti vai ieguldītā darba apjomu? Man šķiet, ka daļa satura tika radīta jau iepriekš, Dreams esot bēta stadijā, nevis dažu dienu laikā, kā mini tekstā.

@genotsiid Man iepatikās viens mazs platformeris, kuru mēģināju speed-runot vairākās reizes. Cik pētīju no augsta kvalitātes projektiem ir pieejamas spēles kā SONIC ADVENTURE: Dreams Edition un Fallout 4: Dreams Edition. Šie darbi ir veidoti pietiekami profesionāli. Piemēram, Falloutam ir labāka šaušanas mehānika kā oriģinālam, grafiski Fallouts izskatās diezgan pievilcīgi. Jā, darbu apjoms, ietverts ieskaitot Dreams esot bēta stadijā. Ieslēdzot Dreams dienu pirms oficiālās iznākšanas, bija jau pietiekami daudz darbi izveidoti. Kā jau minēju jaunu projektu apjoms tikai pieaug.