Apskats: Returnal
Atkal un atkal
Maksimāli pagarināt dzīvības stabiņu, atrast karabīni ar enerģijas sūknēšanu, veikalā nopirkt atdzīvināšanas figūriņu, tad tikt līdz vietai nākamajā biomā, kuru iepriekš neizdevās pārvarēt. Tā atkal un atkal. Viens un tas pats plāns ar milzīgu daudzumu mainīgo vērtību un mazu iespējamību, ka šoreiz paveiksies.
Returnal ir visādos veidos kas iepriekš nebijis Somijas studijai Housemarque. Spēle ir t. s. roguelike (pat precīzāk – roguelite) un trešās personas skata šaujamgabals ar kustību pilnās trīs dimensijās. Galvenā varone astronaute Selīna ir avarējusi uz svešas planētas, kur pēc katras viņas nāves viss sākas no jauna, taču pasaule un tās šķēršļi katrā ciklā ir citādi.
Proti, katru Returnal partiju spēlētājs sāk ar parasto pistoli, standarta garuma veselības un ieroču meistarības stabiņu. Pasaules ģenerēšanai ir modulāra pieeja jeb tā sastāv no jau iepriekš izveidotām istabām vai to komplektiem nejaušā secībā, kur ikreiz tiek jaukts pretinieku un priekšmetu izkārtojums. Tomēr ir arī paliekošie uzlabojumi un priekšmeti, piemēram, šaujamais āķis, kas ļauj ātrāk pārvietoties telpās un piekļūt iepriekš nesasniedzamām vietām.
Returnal nav viegla spēle – tā prasa pilnu uzmanību, labu koordināciju, ātru domāšanu un refleksus. Viens seanss var ilgt no 5 minūtēm līdz pat 3 un vairāk stundām atkarībā no visādiem faktoriem. Parasti no katra paliek pāri vismaz kaut kādi resursi, kas palīdz turpmākajos ciklos, tāpat jaunatklātie ieroči izplatās arī citās biomās. Gudrs dizains, kas aicina nepadoties. Ne tik prātīgs turpretī šķiet lēmums nepiedāvāt maināmas grūtības pakāpes.
Lai cik arī interesanti Returnal izstrādātāji nebūtu pasnieguši spēles stāstu, kādā brīdī tas, ļoti iespējams, jums kļūs vienaldzīgs. Pasaulē savācamās balss ziņas ir paliekošie priekšmeti, un tās varat klausīties, kad vēlaties, taču brīdī, kad kārtējo reizi mēģināt, piemēram, nosist kādu kaitinošu bosu, sižets paliek kaut kur tālu otrajā plānā.
Patiesībā šķērslis pat var nebūt katras biomas galvenais pretinieks ar trim veselības stabiņiem. Arī standarta ienaidnieki lielākā skaitā vai īpaši riebīgā kombinācijā ir spējīgi pielikt punktu līdz tam brīdim ļoti veiksmīgai partijai 20 sekunžu laikā. Returnal nav kas tāds, ko būtu ieteicams spēlēt pēc nogurdinošas darba dienas.
Ir jāapgūst briesmoņu uzbrukumu veidi, ieroču īpatnības (pārlādes mehānisms, alternatīvais šāviens, nospiežot L2 līdz galam), jāseko līdzi ložu “ellei” jeb lēni lidojošajiem šāviņiem un jācenšas neiekrist nevienā bezdibenī, kad izvairāmies. Tam visam sarežģītības slāni pievieno Returnal pārsteigumiem bagātā daba.
“Kas neriskē, tas nedzer šampanieti” ļoti labi attiecas uz Housemarque izstrādāto spēli, taču pēdējo vārdu drīzāk aizstātu ar “tālu netiek”. Returnal gandrīz viss ir risks – atvērt durvis, tām aiz muguras aiztaisoties un ieslēdzot cīņu arēnā, ļaut piesūkties parazītam, kas uzlabo vienu raksturīpašību, bet upurē citu, pacelt jaunu ieroci, kam var atslēgt nebijušu īpašību, vai turēties pie vecā, bet uzticamā rīka.
Daļa priekšmetu pasaulē ir nolādēti – tos paņemot, ir varbūtība, ka astronautes tērps iegūs bojājumu, kā novēršanai ir jāizpilda nejauši nosacījumi, piemēram, jāatver 2 lādes. Attīrīšanai ir jāizmanto paliekošā valūta Ether – punkti, kam Returnal ir plašs lietojums. Protams, var turēties tikai pie 100 % drošajām lietām, bet nereti tās vienā partijā nav atrodamas pietiekamā skaitā. Daudz ko spēlē izšķir veiksme.
Nenoliedzami Returnal ir paredzēta cilvēkiem, kuri vēlas pārbaudīt savas prasmes un pacietību. Ja gribat pilnībā atšķetināt tās sižetu, esiet gatavi kārtīgi svīst! Studijas daudzinātās pirmās personas ainas, kur Selīna apciemo mājas, parādās ļoti reti, ja pastāvīgi spēlējat ciklu pēc cikla, regulāri mirstot. Vien stāsta dēļ Returnal labāk neiegādāties.
Kad zvaigznes nostājas pareizajās vietās, ir 200 % veselības stabiņš, jaudīgākais ierocis un viss kopumā iet kā pa sviestu, spēle sniedz pelnītu gandarījuma sajūtu. Pamata procesi ir veiksmīgi izstrādāti un pārdomāti. Tomēr tiem, kuriem sevišķi labi nepadodas, drīz vien apniks redzēt vienas un tās pašas istabas, atkal un atkal atšaudīties no kaitinošajiem pretiniekiem.
Jāpiemin, ka Returnal ir pirmā īpaši PS5 radītā spēle. To var just gan īso ielāžu dēļ, gan burtiski ar DualSense haptiskajām iespējām, kas ir gaumīgi nostrādātas. Grafika gan īsti nerada nākamās paaudzes iespaidu. Jā, ir smalkas nianses, ko var manīt atspīdumos un augu reakcijā uz astronautes kustību caur tiem, tomēr liels lēciens no PS4 nav redzams. Arī kadru skaits vietām manāmi ieķeras, cieši pie 60/s neturoties.
Bet tie ir sīkumi. Lielāka problēma šķiet sajūta, ka Returnal nav gluži AAA kategorijas grāvējs. Skarbi, bet, skatoties uz daudzajiem atkārtoti lietotajiem vides elementiem, neliekas, ka ir darīšana ar pilnas cenas spēli. Jā, var vēsā mierā pavadīt vairākus desmitus stundu, cenšoties ieraudzīt beigu titrus, bet tas tiek iegūts uz pārstrādāta satura rēķina.
Galu galā, apsverot Returnal iegādi, ir jāuzdod sev jautājumi, vai a) patīk spēles, kas nežēlīgi pārbauda prasmes, b) ir pacietība ilglaicīgi darīt vienu un to pašu, c) nesagaidāt nekādu nākamās paaudzes blokbasteru. Produkts ir gudri izstrādāts, pārsteigumu un riska pilns, var būt ārkārtīgi atalgojošs, kad viss sanāk, tomēr ieteikt to ir iespējams vien tad, ja atbilde uz visiem jautājumiem ir apstiprinoša.
Par apskata kodu paldies: PlayStation Latvija
Žanrs: shooter
Spēlētāju skaits: 1
Platformas: PlayStation 5
Izstrādātāji: Housemarque
Izdevējs: Sony Interactive Entertainment
Izdošanas datums: 30.04.2021.
izklausaas kapaajama