Apskats: Gran Turismo 7
Vecā un jaunā hibrīds.
Gaidot, kad tiks pabeigta aptuveni 100 GB lielā lejupielāde, tiek piedāvāts uzspēlēt Gran Turismo 7 (turpmāk – GT7) jauno, atsevišķi nodalīto režīmu Music Rally. Doma tajā ir pie konkrētu klasisku auto stūres nobraukt pēc iespējas lielāku distanci, pa ceļam apdzenot lēnākus pretiniekus. Tikmēr fonā skaļi skan savdabīga mūzika, kā katrs akcents samazina skaitītāja vērtību ekrāna augšpusē, ko papildina šķērsotie kontrolpunkti. Dīvainais režīms visai labi raksturo “Īstas braukšanas simulatora” jaunāko daļu.
GT7 ir autosacīkšu spēle, kas iet savu ceļu. Tai ir individualitāte – tas, kas, manuprāt, tik ļoti pietrūkst mūsdienu pasaulē, kur masas bez jautājumiem padodas kārtējai histērijai, ātri aizmirstot vēsturi. Spēle ar augsti paceltu galvu svin savas sērijas 25 gadu jubileju, paņemot tās iecienītākās idejas un nospļaujoties par to, kas tagad žanrā skaitās vispārpieņemts. GT7 ir pirmā pilnasiņu Gran Turismo daļa kopš PlayStation 3 ēras, un vienlaikus tā ir arī nedaudz atpalikusi laikā.
No Gran Turismo 4 atgriežas pasaules karte kā galvenā izvēlne – tiesa gan, šoreiz krietni labāk organizēta –, un tās centrā ir kafejnīca. Sižeta kā tāda nav, taču mums tiek pasniegtas “ēdienkartes” jeb uzdevumi (kopā 39). Parasti prasība ir izbraukt trīs sacīkstes un iegūt automašīnas, kas tiek dāvinātas, finišējot ar vietu uz pjedestāla, piemēram, mērķis ir dabūt dažādu paaudžu Toyota Supra modeļus. Kafejnīcas saimnieks vienmēr arī pastāsta kaut ko interesantu par nopelnītajiem spēkratiem. Citreiz tiek iepazīstinātas dažādas GT7 iespējas, piemēram, foto režīms, vecais labais autotūnings vai tiesību kārtošana.
Jā, licenču iegūšana atgriežas, un tā vēl aizvien ir obligāta daudzām sacīkstēm. Šo neatņemamo sērijas sastāvdaļu uzskatu par pozitīvu lietu, jo tiek gan atsvaidzināti braukšanas pamati, gan piedāvāts pamatīgs pārbaudījums tiem, kuri vēlas katrā nodarbībā iegūt zelta medaļu, lai tiktu pie bonusa transportlīdzekļa. Vēl sevi pamocīt var sadaļā Missions, kas arī prasa izpildīt konkrētus uzdevumus, piemēram, ierobežotā laikā apdzīt pretiniekus, nepieskaroties tiem, vai nobraukt apli ar minimālu benzīna daudzumu bākā, kontrolējot akseleratora pozīciju un degvielas padevi.
Runājot par mašīnām, GT7 ir vairāk nekā 400 transportlīdzekļu, bet šoreiz nerodas iespaids, ka spēle ir kā kaut kāda auto enciklopēdija. Pie piedāvājuma, šķiet, ir piesēdies kurators un stingri pateicis, kam ir un kam nav jābūt. Neskaitot šādas tādas ievada mašīnas, saraksts ir pārdomāts. Piemēram, Audi modeļu vidū ir tikai TT, R8 un B grupas leģenda S1 – manuprāt, vienīgie patiesi sportiskie zīmola auto. Par laimi, šoreiz visam autoparkam ir augsti detalizēti modeļi, kam lielākajai daļai ir izpētāmi arī saloni, – vairs nekādu palieku no pagājušās konsoļu paaudzes.
Kopš Gran Turismo Sport (kas bija daudzējādā ziņā vilšanās) sērijai ir liela nosliece uz autosportu, ko atspoguļo arī GT7. Tikai aptuveni puse iekļauto spēkratu ir ielas modeļi: otru daļu veido Gr.4, Gr.3 un augstāku kategoriju sacīkšu mašīnas, kā arī īpaši konceptauto. Kā parasti, trases ir īstu un izdomātu posmu sajaukums. Piemēram, ir gan Nirburgringas “Nordšlaife”, Laguna Seca, Willow Springs u. c. reālās pasaules favorīti, gan iecienītā meža trase no pirmās Gran Turismo (viena no konfigurācijām). Pilsētas posmi diemžēl ir tikai Japānā.
Neesmu īstais cilvēks, kurš varētu sīki stāstīt, cik laba vai slikta ir GT7 fizika un braukšana (to kolēģis no GMR.lv māk novērtēt). Teikšu vien to, ka viss balstās uz iepriekšējā spēlē izveidoto pamatu, kas man šķiet izcili baudāms jau ar standarta konsoles pulti. PS5 gadījumā atgriezeniskā saite, saprotot, kas notiek ar auto saķeri, ir vēl jūtamāka DualSense papildu iespēju dēļ. Piemēram, atšķirība rokās starp Nissan GT-R un Chevrolet Camaro SS ir kā diena un nakts, atslēdzot visādus braukšanas palīgus, kas šeit ir bagātīgā piedāvājumā.
Tomēr lielais GT7 jaunums ir braukšana slapjos laikapstākļos. Jā, kaut ko no tās redzējām arī GT Sport un PS3 daļās, bet nu iespēja ir pieejama teju visās trasēs un izskatās, šķiet patiesi pārliecinoša. Braukšanu lietū jau sen piedāvāja tādi konkurenti kā Forza Motorsport 6 un Project Cars 2, tomēr GT7 izstrādātāji te ir pacentušies. Piemēram, visvairāk brauktās vietas trasē ir sausākas, sniedzot labāku saķeri, kamēr peļķes ceļa malā nozīmē gandrīz garantētu kontroles zaudēšanu. Vēl interesanti: vienā posmā var gāzt kā pa Jāņiem, bet citā – spīdēt saule.
Lai cik arī laba nebūtu pati braukšana, auto modeļi un kopējais entuziasms pret četrriteņu transportlīdzekļiem, GT7 ir nedaudz atpalikusi no citiem žanra milžiem. Pirmā lieta, kas jau gadiem man krīt acīs, ir sadursmes. Lai gan ir iespējams ieslēgt mehāniskus bojājumus un kaut kādas triecienu pēdas uz virsbūves paliek, avārijas nav faktors, ar ko parasti rēķināties, detaļas pa trasi nemētājas. Vēl aizvien var izmantot pārējos braucējus un malas ielu posmos kā bortus, pret ko atsisties, lai lielā ātrumā izņemtu līkumus.
Otrā lieta – kamēr sižeta ainas pirms dažiem no lielajiem čempionātiem parāda dinamiskas sacīkstes ar sīvām cīņām starp auto, dažiem saduroties ar apmalēm, izslīdot vai nobraucot no ceļa, praksē neko tādu neredzam. Datora vadītie dalībnieki lielākoties ietur optimālās trajektorijas un reti kad no tām novirzās. “Sēdēšana astē” citiem neuzdzen stresu un neliek pēkšņi sākt pieļaut kļūdas. Diemžēl GT7 šajā ziņā neredzu progresu salīdzinājumā ar PS2 un PS3 paaudzes daļām. Protams, nevajadzētu sadurties ar citiem braucējiem un īstās sacensības ir meklējamas tiešsaistes režīmos, bet Gran Turismo vēl aizvien ir, kur augt.
Grafika gan nav viens no vājajiem aspektiem, jo tā, kā jau sērijai ierasts, arī GT7 ir augstākajā līmenī. Daudzviet spēle izskatās labāk nekā dzīvē, tomēr pamanās saglabāt gandrīz izcilus 60 kadrus sekundē pilnā 4K izšķirtspējā. Detalizācija ir pieaugusi kopumā gan auto, gan trasēm, ir pievienoti ticami mākoņi. PS5 gadījumā piedalās arī slavenais Rejs Treisings, nodrošinot ticamus atspīdumus un ēnas, skatoties atkārtojumus, vērojot kafejnīcas vai garāžas ainas.
(Piezīme: Labota rindkopa. Iepriekš tajā sarakstīju pilnīgas muļķības.) Skaņa gan nesasniedz GT7 grafikas virsotnes, bet ir jūtams krietns uzlabojums no iepriekšējām pilnvērtīgajām sērijas daļām, it īpaši uz PS3. Dzinēji beidzot neskan kā putekļu sūcēji, bet šķiet, ka konkurējošām spēlēm labāk izdodas iemiesot jaudīgu auto zvērīgo rūkoņu augstos apgriezienos. Mani personīgi šoreiz neuzrunāja mūzikas izvēle, bet tas jau autosacīkšu simulatorā ir otršķirīgi.
Kopumā Gran Turismo 7 ir autosacīkšu simulācija ar teicamu braukšanu un grafiku. Tā nav zaudējusi savas sērijas savdabību, turklāt atgriež iecienītas lietas no tās pagātnes. Diemžēl vēl aizvien ir aspekti, kuros GT7 atpaliek no konkurences. Ja uz tiem var pievērt acis, spēle ir silti ieteicama visiem autoentuziastiem.
Par apskata kodu paldies: PlayStation Latvija
Žanrs: sim racing
Spēlētāju skaits: 1–20
Platformas: PS4, PS5
Apskatītā versija: PS5
Izstrādātājs: Polyphony Digital
Izdevējs: Sony Interactive Entertainment
Izdošanas datums: 04.03.2022.
nopirku gt7 diska versijaa, aizbraucu uz mezju, domaaju, nu tikai kapaashu, bet tad uzreiz fuckoff, vajag internetu, un nav jau pirmaa reize, kad shitaads appisiens :(
vispaar, baigais nahaalims tirgot speelju diskus, kuros nav pashas speeles iekshaa
@fvSa47MMr5rJM0yd Par šo ārdījos jau GT Sport laikos. Kā redzams, izstrādātāji turpina šo absurdu. PS4 gadījumā tas laikam strādā kā antipirātisms.
Stulbi, bet uz diska vāciņa arī rakstīts, ka vajadzīgs internets, ne? Vismaz Music Rally var dragāt bez pieslēguma?
es tuuliit no taam 3x dziesmaam music rally ieshu nosveerties strikjii
veel arii veerts piemineet, ka gt7 notikusi normaala inflaacija saliidzinot at gt sport (aptuveni 4x viss daargaaks palicis)
@fvSa47MMr5rJM0yd Heh! Man pēc tā "Maserati, Bugatti, Ducati" gabala gribējās iet nomazgāties aukstā dušā :D Vienīgais risinājums, ko redzu, GT7 spēlēšanai meža vidū ir telefonā palaist Wi-Fi piekļuves punktu. Pat nebiju ievērojis inflāciju. Tev taisnība. Tas laikam motivācijai tērēt savu PSN naudu.
superiiga inovaacija ir dinamiskie laika apstaaklji, kad braukshanas laikaa var piedziivot saulrietu, kas paaraug melnaa naktii, uudens pelkjes trases malaas, kas pozitiivi izmaina braukshanas dinamiku utml. oldschool piesitiens gt7 ir labaakais, kas ar franchiizi ir noticis. Var redzeet, ka speele ir autordarbs un veidotaajiem ir izdevies saglabaat gt identitaati ar stipru viiziju par to, kaadam jaabuut gran turismo. no manis 10/10
@genotsiid soundtracks ir dieviigs, vajag tikai race BGM uz 10 un SFX uz 2, perfektrs trips
@fvSa47MMr5rJM0yd Katram savs. GT4 skanēja The Hives un Papa Roach. To nevienai citai sērijas daļai nav izdevies pārspēt, manuprāt. Ja brauc ar automātu, tad mašīnu nevajag dzirdēt un var likt SFX uz 2 :P
@genotsiid piekriitu, avril lavigne skater boy buutu mind blow
Spēli izspēlēju. Arī papriecājos kā cīnās izstrādātāji ar exploitiem, kurus tikuntā lietotājs spēj izmantot savā labā arī pēc labojumiem. Spēle ir ļoti laba, ja neskatās uz virkni ārpus spēles procesa esošām lietām, kas varbūt aizēno spēles vērtējumu.