Crusader Kings III apskats
Gatavojieties zaudēt simtiem savas dzīves stundu.
Viduslaiku morālās dilemmas.
Kompānija Paradox Interactive jau ļoti daudzus gadus tiek uzskatīta par vēsturisko stratēģijas spēļu karali. Pateicoties tai, spēlētāji visā pasaulē ir spējuši pielietot savas stratēģijas iemaņas dažādos cilvēces vēstures periodos - tālajā nākotnē, viduslaikos, un pat Senās Romas impērijas laikos. Izstrādātāji Paradox Development Studio ir ieguldījuši visu šo gadu laikā uzkrāto pieredzi savā jaunākajā projektā, kā rezultātā tika iegūta viņu, manuprāt, līdz šim labākā stratēģijas spēle - Crusader Kings III.
Liels paldies Paradox Interactive par spēles apskata kopijas nodrošināšanu.
Pārliecinieties, ka katrs jūsu padomes loceklis ir laimīgs, un neignorējiet tos pārāk ilgi.
Iekš Crusader Kings III spēlētājs pārņem kontroli pār kādu viduslaiku dinastiju. Jums tiek dota izvēle starp 867. gadu un 1066. gadu. Izstrādātāji ir pacentušies attēlot katru gadu spēles pasaulē cik vien iespējams precīzāk tam, kā tas bija tajā brīdī vēsturē. Ja cītīgi studējāt pasaules vēsturi, šeit jūs ieraudzīsiet, satiksiet, nogalināsiet vai pat apprecēsiet daudzas vēsturiskas personas. Šajā spēlē gandrīz viss ir procesuāli ģenerēts, kas nozīmē ka katra jauna spēles pieredze atšķirsies no iepriekšējās. Visi personāži katru reizi rīkosies citādāk, un mākslīgā intelekta veiktie soļi atšķirsies no tiem, ko tas veicis iepriekš. Jūsu mērķis nav iekarot pasauli, bet gan turpināt savu dinastiju un iegūt pēc iespējas vairāk slavas. Tieši tāpēc spēles centrā ir intriga. Spēlētājs iejūtas kāda noteikta vēsturiska vadoņa lomā, vēlāk pārejot uz tā pēcteci, katru reizi kad pašreizējais vadonis nomirst. Laika gaitā spēlētājs varēs veidot laulību alianses, ieņemt jaunas teritorijas, šantažēt konkurentus, karot ar citām karaļvalstīm, un, būtībā, darīt visu ko vien sirds vēlās.
Vadoņi ir vissvarīgākā Crusader Kings sastāvdaļa. Jūsu dinastijas locekļi laika gaitā noveco, kļūst par vecākiem, izglīto savus troņmantniekus, veido draudzības un gūst pretiniekus, saslimst ar slimībām un galu galā nomirst. Katru vadoni vada noteiktas personības iezīmes, kas viņus virza uz noteiktām rīcībām. Šīs iezīmes ir iespējams izaicināt, taču tādējādi paaugstināsies vadoņa stresa līmenis, kas var, ar laiku, pāraugt ārprātā, vai pat pašnāvībā. Piemēram, jūsu vadonis ir nežēlīgs vai alkatīgs, taču neskatoties uz to, spēlētājs pastāvīgi dara labus darbus un palīdz citiem. Rezultāts? Vadoņa stresa līmenis paaugstinās. Tomēr, līdzīgi kā jebkura veida sakāve iekš Crusader Kings III, stress un tā radītā drāma ir vien daļa no kopējās pieredzes.
Franšīzes fani noteikti uzreiz pamanīs jaunās grafikas dzinēja funkcijas - visi personāži tagad tiek attēloti pilnā 3D formātā, un tas ir līdzās citiem grafiskiem un lietotāja saskarnes uzlabojumiem. Runājot par uzlabojumiem, izstrādātāji priekš šīs spēles ir izveidojuši pavisam jaunu "DNS sistēmu", kas ļauj tai ģenerēt bērnu izskatu atbilstoši viņu vecāku fiziskajām īpašībām. Tas nozīmē, ka mazajam troņmantniekam varētu būt jūsu pašreizējā vadoņa acis vai deguns, kā arī cita veida līdzības.
Jo vecāka ir jūsu sieva, jo mazāka ir iespēja, ka viņa sniegs jums mantinieku.
Spēlētājam ir piekļuve visai Eiropas kontinenta kartei, kā arī Ziemeļāfrikai un daļai Āzijas. Provinces, reliģijas, uzskati un ideoloģijas ir vēsturiski precīzas. Spēles sākumā jūs sākat ar vienu vienīgu valstību, taču jūs varat paplašināt savas teritorijas iekarojot svešas zemes vai organizējot laulības ar citu provinču augstdzimušajiem. Jūs ieceļat savus padomniekus, un katram no tiem var tikt doti dažādi uzdevumi, kas savukārt palīdzēs jūsu valstībām augt un attīstīties. Ar laiku jūs pamazām atklāsiet jaunas tehnoloģijas un inovācijas, kā arī būvēsiet vēsturiskas celtnes un pilis.
Jūsu vadonim veicot dažādas darbības, tas uzkrāj slavu - punktu veidā, kurus pēc tam var iztērēt dinastijas mantojumos. Tie ir ģenētiski "uzlabojumi", kas tiek nodoti visiem nākamajiem jūsu dinastijas locekļiem. Šeit pastāv 7 galvenās mantojumu kategorijas, kuras spēlētājs var pamazām attīstīt. Protams, no sākuma ir jāatbloķē pirmais līmenis, pirms spēj pāriet pie otrā, tāpēc uzlabojot vienu kategoriju līdz maksimumam, jūs varēsiet iegūt arvien spēcīgākus uzlabojumus. Piemēram, viena no dinastijas mantojuma kategorijām ir "Radniecība", kas ļauj jums nodot saviem troņmantniekiem tādas pozitīvas iemaņas kā papildus auglību vai labākas izglītības iezīmes. Jūs varat izvēlēties arī kādu citu mantojumu, piemēram “Karš”, kas piešķir papildus ikmēneša cīņas pieredzi, papildus veiklību un daudz ko citu.
Katrā teritorijā ir sava kultūra un reliģija, kā arī zemnieku, garīdznieku vai cēlo iedzīvotāju procentuālā daļa. Spēlētājam, šīs teritorijas apsaimniekojot, ir jāņem vērā iedzīvotāju īpatnības, ticību un kultūru. Piemēram, izmaiņu veikšana reliģijā var vairākos veidos ietekmēt tās teritorijas sociālās kārtas un, ja tas netiek darīts uzmanīgi, šādas izmaiņas var izraisīt nemierus vai pat veselus pilsoņu karus. Līdzīgi, provinces kultūra ir ļoti ietekmīga veicot grāfa, hercoga vai karaļa uzņemšanas procesu, tāpēc jums vajadzētu piešķirt provinču kontroli kādam, kura izcelsme ir līdzīga tās iedzīvotāju izcelsmei un kultūrai.
Kartē ir trīs tālummaiņas līmeņi, kas ļauj jums redzēt visu svarīgo.
Kad runa iet par karu, šī nav taktikas, bet gan stratēģijas spēle. Spēlētājs nespēj doties karā bez oficiāla casus belli jeb kaujas iemesla, taču dabūjot vai viltojot to, jūs varat brīvi doties karā. Karošana maksā naudu, un jūsu galvenie uzdevumi kara laikā būs izlemt, kā tieši formēt savas milzu armijas, kur un kad tās maršēs, kā arī izvēlēties to komandieri. Kari tiek uzvarēti, pateicoties skaitliskām priekšrocībām, pārākām vienību pozīcijām, karaspēka prasmēm, un, diezgan lielā mērā, pateicoties jūsu komandiera cīņas atribūtām. Jauna vienība, kas tika ieviesta iekš Crusader Kings III ir bruņinieki. Tie ir ļoti spēcīgi kaujinieki, kurus, protams, var pievienot savām armijām.
Reliģijas mehānika ir saņēmusi dažādus uzlabojumus. Spēlētājs spēj radīt jaunas reliģijas, kā arī detalizēti noteikt dažādas to doktrīnas, piemēram, izlemt, vai ir jāatļauj incests, homoseksualitāte vai kanibālisms. Šīs funkcijas rada daudzas smieklīgas un reizēm briesmīgas situācijas, taču pirms tās aiztikt spēlētājam ir nepieciešama izpratne par spēles pamatfunkcijām. Ak jā, neliels padoms - pacenšaties nesadusmot pāvestu, jo pretējā gadījumā viņš jums var uzbrukt, ja viņš nolems, ka jūsu jaunā reliģija ir pārāk "ekstrēma".
Spēles laikā būs sastopami arī dažāda veida "nejaušie gadījumi", kuri bieži vien tiks izraisīti jūsu rīcības, kā arī citu spēles apstākļu dēļ. Jums būs iespēja izlemt, kā jūsu pašreizējam vadonim rīkoties šādu notikumu laikā, un jūsu izvēles novedīs pie daudziem interesantiem mini-stāstiņiem, uz kuriem vēlāk varēsiet atskatīties un, vai nu pasmieties, vai dusmīgi uzmest lūpu. Šie notikumi radīs pārmaiņas, kas ietekmēs gan jūsu vadoni, gan tā valstības. Viens no šādiem notikumiem var būt maizes pasniegšana ubagiem vai pilsoņu sacelšanās remdēšana. Kopumā, savu 38 stundu laikā es no jauna atklāju, ka Crusader Kings ir viena no tām spēļu sērijām, kurā sakāve ir tikpat liela daļa no pieredzes, kā pati uzvara. Jums ļoti bieži nāksies izbaudīt sakāves rūgto garšu. Jūs vai nu noindēs kāds spiegs, vai arī nogāzis no troņa jūsu paša bērns. Taču tieši šī rūgtā garša mudinās jūs atsākt spēli atkal un atkal.
Morālās dilemmas ir visur.
Kopš Crusader Kings II izlaišanas ir pagājuši jau veseli 8 gadi, tāpēc izstrādātāji, pašsaprotami, ir krasi uzlabojuši vairākus spēles elementus, galvenokārt grafiku un lietotāja interfeisu. Pats interfeiss, kā arī daudzu dažādu izvēļņu izvietojums tika pilnībā pārveidots, padarot spēli vieglāk lietojamu un saprotamāku. Runājot par grafiku - šāda stila spēlēm grafikai ir maza nozīme. Tomēr šeit, kā jau pieminēju, visi personāži ir atveidoti brīnišķīgā 3D formātā, ar skaisti animētiem modeļiem un foniem. Dzinēja uzlabojumi ir ļāvuši izstrādātājiem padarīt šīs spēles pasauli un personāžus daudz dinamiskākus, kas ir lieliskas ziņas tiem, kuriem jau sen apnika iepriekšējās spēles vienmuļais izskats.
Skaņu celiņš, atbilstoši spēles iestatījumam, izmanto viduslaiku stila mūziku. Tas šeit patiešām iederas, taču ir vērts atzīmēt to faktu, ka mūzika pēc kāda laika atkārtojas, un jūs bieži klausīsities vienas un tās pašas dziesmas atkal un atkal, it īpaši pēc daudziem restartiem.
10/10
Kā jau minēju pašā sākumā, Crusader Kings III uz šo brīdi ir labākā stratēģijas spēle, kuru kompānija Paradox Interactive ir jebkad izdevusi. Daudzos aspektos tā ir vecā labā Crusader Kings II, kuru paņēma un uzlaboja līdz bezsamaņai. Tomēr tas mani arī nedaudz uztrauc, jo tāda kvalitatīva spēle kā šī liek jums uzdot vienu svarīgu jautājumu, "Kā viņi var uzlabot šo spēli vēl vairāk?" Liekas, ka uz šo brīdi atbilde ir fanu veidotās modifikācijas. Ir pieejami jau desmitiem modifikāciju, un to skaits arvien turpina augt. Ko gan vēl es varu teikt? Ja esat stratēģijas spēļu žanra cienītājs, ķeraties klāt. Ja nē, Crusader Kings II pašlaik ir bezmaksas iekš Steam, tāpēc, ja vēlaties vispirms saslapināt kāju pirkstu galiņus, šī ir jūsu iespēja.
Crusader Kings III ir pieejama uz Microsoft Windows, GNU/Linux, Mac OS un Xbox Game Pass platformām. Iekš Steam to var iegādāties šeit.
Cepuri nost, ka atrodi laiku to visu apskatīt.