SākumsPasākumiUzdevumiVeikalsSpēlesLīderiJauns
Decoration background

Atklāta jauna informācija par PS5

genotsiidgenotsiidgrupāStrike.lvStrike.lv2019. g. 9. okt. 16:07
Atklāta jauna informācija par PS5

Atklāta jauna informācija par PS5

Beidzot ir apstiprināts gala nosaukums un iznākšanas laiks; vairāk informācijas par GPU un SSD; uzlabota lietotājsaskarne un pults.


Par japāņu uzņēmuma Sony nākamo spēļu konsoli ziņojām jau aprīlī, kad WIRED savā intervijā deva būtisku informāciju saistībā ar to. Vakardien, 8. oktobrī, tā pati interneta vietne atkal satika Marku Sērniju (vai tomēr Serniju? Oriģinālrakstība: Mark Cerny) un citus augsta ranga cilvēkus no Sony Interactive Entertainment (SIE), lai sniegtu pasaulei kārtējo ekskluzīvu. Kā parasti, publiski tika atklāta visai vispārīga informācija, tomēr jaunumi šķiet ļoti labi tik un tā.

Pirmā lieta: jā, nākamo “spēļu staciju” tik tiešām sauks par PlayStation 5. SIE priekšnieks Džims Raiens (Jim Ryan) apgalvo, ka “ir patīkami beidzot drīkstēt to teikt – it kā nasta būtu atbrīvota no maniem pleciem”. Nu labi. Pārdošanā PS5 nonāks kaut kad nākamā gada beigās (tiek lietots nekonkrētais jēdziens holiday season). Nekādu īstu pārsteigumu šeit nav.

Otrā lieta: neuztraucieties – grafisko paņēmienu ray tracing konsole atbalstīs aparatūras līmenī! Proti, GPU visu nepieciešamo paveiks ar īpašām funkcijām, nelaupot darba ciklus citiem procesiem, piemēram, ģeometrijas, tekstūru un daļiņu zīmēšanai. Atgādinājumam: PS5 izmantos 3. paaudzes AMD Ryzen kā CPU, kamēr par vizuālo pusi atbildēs tā paša uzņēmuma Radeon Navi (tāpat kā nākamajam Xbox modelim). WIRED rakstā parādās arī piezīme no kādas EA pārstāves, ka GPU tiek galā ar mākslīgā intelekta mācīšanas uzdevumiem.

Zemāk sīkāks galveno ziņu – jauno datu nesēju, lietotājsaskarnes un pults priekšrocību – iztirzājums.

Vairāk par spēļu diskiem un SSD

Kā minējām aprīlī, PS5 programmatūra vēl aizvien tiks nodrošināta arī fiziskā formātā. Kādā tieši? Tiek minēts standarts Blu-Ray, taču šoreiz jau ar 100 GB ietilpību uz viena diska. Tas iet roku rokā ar izšķirtspējas UHD filmu atbalstu tādā pašā veidolā (iespēja, ko konkurenta Microsoft iekārtas jau sen ņem pretī, taču ne spēlēm, lai nelauztu saderību ar pirmās paaudzes Xbox One). Loģisks lēmums, ņemot vērā, ka tādi šīs paaudzes grāvēji kā Red Dead Redemption 2 un gaidāmā The Last of Us Part II tiek/tiks pārdoti ar diviem diskiem kastītē. Diez vai gan būs vajadzība pēc vairāk nekā 100 GB ietilpības, jo pāreja uz SSD ir ievērojamāka, nekā varētu domāt.

Cietajā diskā jeb HDD dati tiek nolasīti no magnētiskām plātnēm, pa tām pastāvīgi lēkājot adatiņai. Senās tehnikas lietojums paredz, ka efektīvākām un ātrākām ielādēm ir jādublē informācija. Kā piemēru WIRED rakstā Sērnijs min Marvel’s Spider-Man, kur daļa datu ir kopēti pat 400 reizes. Protams, ka darbības rezultāts ir daudz “liekā svara”. SSD aizvāc nepieciešamību pēc informācijas dublēšanas, jo diski nesatur ne plāksnes, ne adatiņu, datiem tiekot nolasītiem acumirklīgi.

Galvenais ieguvums lietotājiem būs mazāk aizņemtas vietas. Tātad arvien sarežģītībā un detalizācijā pieaugošās spēles nebūs īpaši lielākas par tagadējām uz konsoles iebūvētā datu nesēja aizņemtās vietas ziņā. Pastāv gan nelielas bažas, ka tas ļaus Sony ekonomēt uz komplektā iekļautā SSD ietilpības rēķina. Līdz ar to 500 GB iebūvētās atmiņas konsoles bāzes modelim vēl aizvien varētu būt realitāte. Vismaz palīgā nāks uzlabojumi, ko sniegšot PS5 lietotāja interfeiss.

Mūsdienīgāka lietotājsaskarne

Domājams, vairums tagadējo konsoļu īpašnieku piekristu apgalvojumam, ka to grafiskais lietotāja interfeiss (GUI) ir lēns (izņēmums ir Switch, kā Horizon OS salīdzinājumā “lido”). SSD pats par sevi PS5 un nākamās Xbox operētājsistēmu padarīs ātrāku. Turklāt Sony sola spert soli tālāk ar jaunās sistēmas lietotājsaskarni.

Blu-Ray diski – loģiski – vēl aizvien būs jāinstalē, taču datu patstāvība, ko sniedz SSD momentānais nolasīšanas ātrums, nozīmēšot, ka var izvēlēties, kuras spēles daļas tieši pārkopēt uz iekšējo atmiņu. Citiem vārdiem: varēšot saglabāt, piemēram, tikai daudzspēlētāja sekciju vai paņemt visu un vēlāk izdzēst single-player kampaņu, kad tā pabeigta, atbrīvojot vietu uz SSD kam citam.

Kāpēc iepriekšējā rindkopā tiek lietota atstāstījuma izteiksme? Tāpēc, ka Sony jau ar PS4 solīja, ka varēsim sākt spēlēt, pārējam saturam instalējoties fonā. Patiesība nav tik rožaina – konsolei paredzētie produkti, kas atbalsta iespēju, parasti ar saviem pirmajiem 10 GB piedāvā piekļūt tikai galvenajai izvēlnei, treniņa režīmam vai 5 minūtēm sižeta. Skepse šajā jautājumā ir pamatota.

Nākamā lietotājsaskarnes priekšrocība, kas izklausās reālāk īstenojama, ir informācijas pārskatīšana par spēli, to nepalaižot. Kā piemēri tiek minēts serveru uzskaitījums, kas parāda mačus, kuriem var pievienoties. Savukārt vienspēlētāja darbiem būtu iespējams uzrādīt tobrīd pieejamos uzdevumus un to atalgojumu. Tas viss būtu redzams jaunajā grafiskajā lietotāja interfeisā. Parocīgi.

Modernāka pults

WIRED autoram tika pasniegts pults prototips, kas izskatās stipri līdzīgs tagadējai DualShock 4. Viņš tajā ievēroja caurumu. Visticamāk, tas ir mikrofonam, kas galvenokārt varētu strādāt ar nesen patentēto PlayStation mākslīgā intelekta asistentu. Par to Sērnijs neko pagaidām neatklāj. Jaunums pašlaik beznosaukuma manipulatoram ir adaptīvie “trigeri” jeb pogas L2 un R2. Slēdži spēj mainīt to spiešanas pretestību. Piemērs: velkot loka stiegru, lai šautu, pieaug taustiņa rezistence. Tāpat būtu vieglāk atšķirt, vai virtuāli spiežam automāta vai bises gaili.

Nākamais papildinājums PS5 pultij ir t. s. haptic feedback veco vibrācijas motoru vietā. To varētu raksturot kā labāku spēju konsoles manipulatoram pārvērst ekrānā redzamo taustes sajūtās. Gan pults labajā, gan kreisajā daļā, ko turam rokās, atrodas pa vienai spolei, kas ar augstu precizitāti ģenerē dažādas frekvences.

WIRED pārliecinājās par funkcijas ieguvumiem, izmēģinot Sony izstrādātāja Japan Studio paraugdemonstrācijas. Virtuāli skrienot pa dažādām virsmām, tika radītas dažādas sajūtas, kas bija “pārsteidzoši pārliecinošas”. Piemēram, smiltis šķita lēnas un grūti pārvaramas, kamēr dubļi – lēni un slapji. Ledus lika šķist, it kā ekrānā redzamais varonis slīdētu. Savukārt koka tilts radīja atsperīgu sajūtu.

Interesanti, ka, testējot PS5 aparatūrai pielāgotu autosacīkšu spēles Gran Turismo Sport variantu, autors uz īsu brīdi redzēja konsoles izstrādes versijas korpusu (esot ļoti līdzīgs vietnes Gizmodo pagājušajā nedēļā publicētajām skicēm). Nekas pārsteidzošs, ka braukšana bija citā līmenī: riteņiem esot vienlaikus gan uz trases, gan zemes, varēja skaidri atšķirt dažādos segumus. Atšķirība starp GT Sport uz PS4 ir nesalīdzināma, jo DualShock 4 nesniedz nekādu atdevi.

Nekas pārsteidzošs – jaunajai pultij ir USB-C pieslēgvieta. Ir iespējams vadīt ekrānā notiekošo, arī pieslēdzoties ar vadu (svarīgi kvēlākajiem kaušanās žanra cienītājiem un tiem ar elektromagnētisko jutību). Iespējams, svarīgākais atjauninājums ir ietilpīgāks akumulators. Ļoti labi, jo DualShock 4 Ahileja papēdis ir biežā vajadzība to lādēt. Svaram vēl aizvien vajadzētu būt zemākam nekā Xbox One manipulatoram, kurā ir ievietotas baterijas.